• Grumpy88

Ni som blivit sydda

Jag födde min dotter för 6 dagar sedan och fick lite bristningar på insidan och tror att jag sprack något i inre blygdläpparna för hon gjorde ett par stygn, vet dock inte hur många då jag glömde fråga. Men det jag undrar är hur ni mådde där nere såhär tidigt efteråt? Jag kan inte gå normalt än utan går som en "pingvin" som min sambo kallar mig. Svider när jag kissar och tycker att stygnen sticker mig hela tiden. Jag blöder väldigt olik ibland känns det nästan som blodet kommer ifrån såren från stygnen istället för avslaget. Men kan vara inbillning. Kunde ni sitta/gå som vanligt en vecka efter förlossningen?

• Svar på tråden Ni som blivit sydda
  • Malima

För mig tog det nog ett par veckor innan jag kunde sitta normalt, framförallt på hårda stolar. En vecka sved det vid toalettbesök och jag kände mig " ut-och-invänd" kanske 4-5 dagar. Jag blev sydd med 5 stygn i blygdläpparna. Det sista stygnet lossnade( hade läkt klart) på dagen 3 veckor efter fl.
    Jag kunde gå normalt ganska fort efter fl, men gjorde det inte gärna eftersom det kändes som att allt skulle trilla utð???
    Jag kände mig ganska återställd ca 2 månader efter fl.

Grattis till bebisenð???

• Airlessplace

Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog för mig innan det gick över men tror cirka 2 veckor. Vet att 5-6 dagar efter förlossningen hade jag fortfarande problem med att sitta och gå normalt. Svullnade upp en hel del för min del, vet inte hur det är för dig. Så jag skulle nog vänta några dagar till och se om det blir bättre. Men om du är orolig kan du kanske ringa din BM och fråga?

• Ragnar

Jag syddes med 5 stygn efter min första förlossning. När jag var på kontroll med barnet ca. 10 dagar senare klagade jag på att det stramade och gjorde ont i stygnen. Enligt barnmorskan skulle det inte alls vara så. Hon tittade efter och upptäckte att stygnen var för hårt sydda. Så hon klippte av dem och dagen efter var alla besvär borta. Efter andra förlossningen blev det bara två stygn och de kände jag aldrig av.
    Annars antar jag att det är väldigt olika och ett par veckor kan det nog vara normalt att ha lite ont.

• Lussekatta

Jag fick sy 3 stygn och jaa det sved när jag kissade,det är ju så nytt såret! Det tar tid innan allt känns som vanligt igen...
    Kunde känna att det stramade där väldigt lång tid efter det läkt oxå, ett par månader minst.

• The Fugly

Första barnet tog det två veckor innan jag började känna mig ok igen.

• RosaGrisen

Jag blev sydd (vet inte hur många stygn, men ganska många), men jag minns inte hur lång tid det tog innan det kändes bra igen. Första veckan kissade jag iaf i duschen för att det sved för mycket annars

• nozpa

3 stygn inuti. Hade aldrig ont av det. Kunde kissa normalt direkt efter utan att det sved. Man var ju lite öm där nere. Men inget som sved eller som jag kopplar ihop med att det behövdes sys.

• Myzan85

Blev sydd med flera stygn invändigt och ett antal utvändigt p.g.a klipp. Hade väldigt ont, sved som bara den att kissa och stramade i stygnen plus att några dagar efter fl fick jag fruktansvärt ont (kunde inte sitta alls) och det visade sig vara ett litet hematom som gick över av sig själv på några dagar. Stygnen försvann bitvis (det gick bitar ut dem) under 6 veckor efter fl.

Hade väldigt besvärligt över lag efter fl då jag först miste en hel del blod och fick blodbrist plus att jag åkte på lunginflammation tre dagar efter fl så fick stanna kvar flera dagar på sjukhuset och var otroligt svag och matt då jag åkte hem men stygnen besvärade mig ganska länge efter fl (hatar de självupplösande stygnen för de har alltid blivit strul med sådana både på mina hundar och på mig). Det är nog väldigt olika hur man upplever det och reagerar på stygnen. Jag fick sådan klåda då de höll på att försvinna (där det var sytt då de klippte).

• fluu

Jag vet inte hur det "ska" vara, men vore jag du skulle jag kontakta en barnmorska. Så ska du ju inte behöva ha det.

Jag fick 2-3 stygn och vara mest bara lite öm i kanske tre dagar. Under den tiden kändes det också konstigt att kissa, jag kände liksom inte kissnödigheten. Inget problem med smärta, att gå eller sitta alls.
    Efter det var det som vanligt igen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Grumpy88

Tack för alla era svar!! Verkar som det är väldigt individuellt! Jag känner att det kanske är lite tidigt än att ringa BM då det inte gått en vecka än. Ska vänta en vecka till å se om det blir bättre. Usch jag tycker nästan detta är värre än själva förlossningen. Man blir så förhindrad i sin vardag. Jag tycker att det är en jobbig brännande/svidande känsla och nu har jag fått ett tryck över klitorisen med. Jättekonstigt! Jag läste att det är väldigt lätt att få svampinfektion såhär efter men jag har aldrig haft svamp så vet inte hur det känns. Men antar att det skulle klia ordentligt? Tycker mer det känns som man skulle ha en ordentlig urinvägsinfektion fast utan kissnödigheten.

Svar på tråden Ni som blivit sydda