• mini75

Min dotter har börjat kissa och bajsa på sig igen... fler med samma problem?

Min dotter har varit utan blöja på dagen i minst ett år, hon fyller 4 i augusti. Nattblöjan lade hon i början på året och allt gick så smidigt och bra. Men sen har hon haft lite "bakslag". Hon kissar på sig flera gånger om dagen och iblan kommer det även bajs. Som idag tex var vi på en lekplats och lekte, hon kom till mig och sa att hon ville hem och då förstod jag att hon bajsat i byxan.
    Hon kissar i sängen på natten oftare än hon inte gör det. Tycker det är lite märkligt att det har blivit så mycket nu. 
    Hon har annars inga problem att gå på toa, varken kissa eller bajsa. Men jag försöker hålla koll på henne och be henne gå regelbundet men trots det händer olyckor.

Är detta vanligt? Ska jag bara låta det vara eller ska man kolla upp det på bvc?

• Svar på tråden Min dotter har börjat kissa och bajsa på sig igen... fler med samma problem?
  • Långbenopluto

Har det hänt något runt henne som kan påverka henne psykiskt? Många barn kan protestera på detta sätt.....

• Ellie

Ibland kan förstoppning ge sådana besvär. Det kan hända även om man bajsar varje dag. Barn i den åldern har ibland inte "tid" att bajsa ordentligt, utan de tömmer inte fullständigt. Då samlar det på sig bajs, vilket gör att ändtarmen töjs ut. När det blir på det viset kan det hända att man börjar läcka bajs, samt att det trycker mot blåsan så man lättare kissar på sig. Det behöver ju inte vara så förstås.

Jag tycker du skall besöka en barnmottagning (be om remiss via BVC om remiss krävs).

• Mini 7501

Gick inte att logga in på mobilen men det är jag som är TS. Tror inte hon varit med om något psykiskt jobbigt. Hon är heller aldrig hård i magen så det känns som att hon borde få ut allt. Hon små bajsar iochförsig ganska ofta. Tycker synd om henne för hon verkar själv tycka att det är jobbigt När jag frågar henne typ hur och varför så ser hon så skamsen ut. Får kanske kontakta BVC i morgon och se vad de säger.

• Ellie
    Mini 7501 skrev 2014-06-02 22:46:58 följande:
    Gick inte att logga in på mobilen men det är jag som är TS. Tror inte hon varit med om något psykiskt jobbigt. Hon är heller aldrig hård i magen så det känns som att hon borde få ut allt. Hon små bajsar iochförsig ganska ofta. Tycker synd om henne för hon verkar själv tycka att det är jobbigt smile4.gif När jag frågar henne typ hur och varför så ser hon så skamsen ut. Får kanske kontakta BVC i morgon och se vad de säger.
    Det är just det att man inte behöver vara hård i magen för att det skall bli problem. Det räcker med att man inte bajsar ordentligt, vilket är väldigt vanligt i den åldern.

Kan ju vara annat också, och jag tycker det låter bra att du talar med BVC.
  • En blå giraff

Min äldsta var i stort sett torr på dagen från att han var 3 år 2 mån. Men sen fick han en lillebror då han var 3 år 9 mån och då började han att kissa och bajsa på sig väldigt mycket under en period på ca ett halvår. Helt klart var detta en protest och ett sätt att få uppmärksamhet. Men i ert fall hade det inte varit något sådant psykiskt skriver du TS. Isåfall tror jag också mer att det kan handla om förstoppning, jättebra att du kontaktar BVC.

• mammalovis

Kissandet i sängen kan inte bero på att hon dricker mer nu när det är varmt? Dricker hon innan hon går och lägger sig? Det är ju lätt att kroppen släpper vätska om man tillför ny.

För min del varierar behovet av att snabbt bajsa beroende på vad jag äter för mat. Likaså behöver jag gå flera gånger vissa dagar och andra färre, likaså varierar konsistensen. Sedan kan det säkert vara förstoppning som andra skrivit. Jag har ingen medicinsk bakgrund utan det var bara tankar som ploppade upp i huvudet.

• Monstermamman

Min dotter är 4 i höst, har varit torr sedan hon var 2,5 år. Denna vår har det varit blöta kläder på hennes hylla nästan varje dag. Hon kissade ofta på sig ute. Det var flera barn i hennes grupp som under några månader gjorde samma sak.

• mini75

Tack för era svar! Jag lämnade ett urinprov som var helt normalt, inga konstigheter så det kändes skönt att veta det. Och nu har hon varit "duktig" i flera dagar - typ sen jag skrev inlägget....
    Dock har hon fått ha blöja på natten för att det inte ska blir så mycket byte på natten. Men den är oftast torr på morgonen.

Det går väl upp och ner antar jag det där men var lite less på det så undrade om det fanns fler med samma erfarenheter vilket det ju fanns

Svar på tråden Min dotter har börjat kissa och bajsa på sig igen... fler med samma problem?