Inlägg från: Mamma till Olle |Visa alla inlägg
  • Mamma till Olle

Bältesstol ALLTID från 4 år eller 15 kg??

Hej!

Jag har en son på 3 år och 3 månader som har en bakåtvänd bilbarnstol. Det börjar bli trångt med benen för honom nu och tanken är att han ska få en framåtvänd stol. Jag har tittat en del på bältesstol och hittat flera intressanta modeller. Problemet är dock att det står från 4 år eller 15-36 kg på dessa. Tror även jag läste att barnet helst ska vara över 1 meter. Till saken hör att min son är ganska liten, tror han är ca 98 cm lång och väger 14,5 kg. Så han väger ju nästan 15 kg.  Kan vi inte köpa en bältesstol då? Är det bara framåtvända bilbarnstolar vi ska titta på istället? Jag tänker på bältet när man har en bältesstol, då använder man ju bilens bälte och jag undrar om han är för kort eller om det går ändå, han kommer ju garanterat att växa framöver.

Så, vad säger ni? Ni som har en bältesstol, hur stort var ert barn när ni började med den? Jag har framförallt tittat på MaxiCosi RodiAir Protect som har fått väldigt bra recensioner. Någon med erfarenhet av denna stol?

• Svar på tråden Bältesstol ALLTID från 4 år eller 15 kg??
  • Mamma till Olle

Tack alla för era svar! Inser att vi INTE ska köpa en bältesstol ännu!

Som någon skrev så är det nog egentligen vi som tycker det ser trångt ut, inte sonen. Han har en Britax Hi-way, det är ju en ganska liten stol. Till saken hör att vi ska flytta honom till baksätet nu efter att ha suttit där framme och då känns det smidigare med en framåtvänd så man har bättre koll på honom när man bara åker en vuxen. Vet att det är säkert att åka bakåtvänd men jag har hört att framåtvänd i mitten bak är säkert det också pga minskad risk vid sidokrockar. Får se om vi har kvar denna eller köper en bilbarnstol som går att ha både fram- och bakåtvänd. En bältesstol får vi iaf vänta med!

Svar på tråden Bältesstol ALLTID från 4 år eller 15 kg??