• Mamma till Olle

Bältesstol ALLTID från 4 år eller 15 kg??

Hej!

Jag har en son på 3 år och 3 månader som har en bakåtvänd bilbarnstol. Det börjar bli trångt med benen för honom nu och tanken är att han ska få en framåtvänd stol. Jag har tittat en del på bältesstol och hittat flera intressanta modeller. Problemet är dock att det står från 4 år eller 15-36 kg på dessa. Tror även jag läste att barnet helst ska vara över 1 meter. Till saken hör att min son är ganska liten, tror han är ca 98 cm lång och väger 14,5 kg. Så han väger ju nästan 15 kg.  Kan vi inte köpa en bältesstol då? Är det bara framåtvända bilbarnstolar vi ska titta på istället? Jag tänker på bältet när man har en bältesstol, då använder man ju bilens bälte och jag undrar om han är för kort eller om det går ändå, han kommer ju garanterat att växa framöver.

Så, vad säger ni? Ni som har en bältesstol, hur stort var ert barn när ni började med den? Jag har framförallt tittat på MaxiCosi RodiAir Protect som har fått väldigt bra recensioner. Någon med erfarenhet av denna stol?

• Svar på tråden Bältesstol ALLTID från 4 år eller 15 kg??
  • Aileen Allannah

Han ska naturligtvis sitta bakåtvänd tills han är fyra, det finns ingen som helst anledning att vända honom tidigare, särskilt som han är kort. På vilket sätt är det trångt i stolen?

• Radhuspinglan

Fyra år. Men har man en fyraåring som ännu inte kommit upp i 15 kg, så får man vänta med att vända det barnet tills dess att det kommit upp i 15 kg.

• Sisisisi

Ni borde inte ens fundera på en bältesstol. Barn bör åka bakåtvända så länge som möjligt, det brukar funka tills de är ca 120 cm så köp en större bakåtvänd stol istället :)

Mina barn fick bältesstol när de var fem år och för långa för den största bakåtvända stolen. Det är ju fem gånger säkrare att åka bakåt så byt inte till en sämre stol tidigare än vad du är tvungen till.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Cornellia

Aldrig i världen att jag skulle vända min treåring.

Han kommer få sitta bakåtvänd minst 2 år till. Min man får istället dra fram stolen allt som går i framsätet, och sonen får böja benen helt enkelt. 

• Liten till

Absolut vänta tills han är 4år. Och såklart 15kilo, men åldern är viktigast så nackmusklerna har hunnit utvecklas mer.

Men vem tycker det är trångt, klagar han eller tycker NI det ser trångt ut? Jag tyckte det såg trångt ut för sonen, men han klagade inte, så jag sa inget

• Sisisisi

Förutom absolut minst fyra år så bör de även väga minst 18 kg innan de åker i bältesstol. Men bakåt till 25 kg är såklart säkrast!

• vimsa

Sonen är 3 1/2år ca17kg o 104 lång. Ryms gott o väl bakåtvänd. Köp en större stol om ni upplever det trångt. Räknar med att sonen kan sitta bakåt ca ett år till om man ser utifrån nackstödet på stolen.

• Natulcien

Självklart ska han fortsätta att sitta bakåtvänd. Det är ju säkrast, så det är inget att ens fundera på. Titta på en större, bakåtvänd stol.

På vilket sätt sittert han trångt? Han är ju inte så stor...?

Vår son är drygt 3,5 år, 105 cm lång och väger drygt 16 kg och han sitter bakåtvänt med gott om plats. Vi har en Britax i framsätet.

• IsDimma

Det finns ingen som helst anledning att vända honom. Han kan sitta bakåt länge än. Minimum är liksom fyra år och 15 kg. Köp en bättre bakåtvänd stol.

• Mamma till Olle

Tack alla för era svar! Inser att vi INTE ska köpa en bältesstol ännu!

Som någon skrev så är det nog egentligen vi som tycker det ser trångt ut, inte sonen. Han har en Britax Hi-way, det är ju en ganska liten stol. Till saken hör att vi ska flytta honom till baksätet nu efter att ha suttit där framme och då känns det smidigare med en framåtvänd så man har bättre koll på honom när man bara åker en vuxen. Vet att det är säkert att åka bakåtvänd men jag har hört att framåtvänd i mitten bak är säkert det också pga minskad risk vid sidokrockar. Får se om vi har kvar denna eller köper en bilbarnstol som går att ha både fram- och bakåtvänd. En bältesstol får vi iaf vänta med!

• Sisisisi

Framåtvänd blir inte säkrare för att de sitter i mitten. Kolla på klippet i min sidfot så ser du skillnaden.

Hiway är en av de minsta stolarna men borde funka tills han är 110 cm iaf.

Kombistolar bör inte användas framåtvända! Det finns stolar som funkar mycket längre än Hiway, men använd dem bakåt bara och köp sen bältesstol.

• mammaåten

Man ska ha dom bakåt så länge det bara är möjligt (men minst 4 år & 15 kg) då det är säkrare för barnet om det skulle ske en krock! Läst att man allra helst ska ha tills dom blir fem år också just för nackens skull osv :)

Bra att ni ändrat er och kör bakåt lite längre, tänk på att erat barn är mycket mer böjlig än vad ni är:)

• IsDimma

Dessutom är det inte alls säkert att barnet sitter bättre i en vänd stol med benen dinglandes än bakåt med benen böjda. Vi vuxna har ju också böjda ben i bilen

• pigglet

Bakåtvänt - men jag ser ju att du redan förstått det. Våra har suttit bakåtvända till de varit 5-6 år, utan problem.

Det är 5 gånger så stor risk att barnet skadas allvarligt eller dör om det sitter framåtvänd. Och framåtvänd i mitten är lika farligt, en 3-årings nacke är inte stark nog för de krafter som uppstår vid en kollision, den bryts av.

• Aileen Allannah

Vår äldsta sitter i en hi-way så ofta han kan, och han är nästan 110 cm och har gott om plats kvar på längden, så den är inte pytteliten heller.

• Liten till
    Mamma till Olle skrev 2014-06-01 19:54:49 följande:
    Tack alla för era svar! Inser att vi INTE ska köpa en bältesstol ännu!

Som någon skrev så är det nog egentligen vi som tycker det ser trångt ut, inte sonen. Han har en Britax Hi-way, det är ju en ganska liten stol. Till saken hör att vi ska flytta honom till baksätet nu efter att ha suttit där framme och då känns det smidigare med en framåtvänd så man har bättre koll på honom när man bara åker en vuxen. Vet att det är säkert att åka bakåtvänd men jag har hört att framåtvänd i mitten bak är säkert det också pga minskad risk vid sidokrockar. Får se om vi har kvar denna eller köper en bilbarnstol som går att ha både fram- och bakåtvänd. En bältesstol får vi iaf vänta med!

Bästa tipset är en spegel som man fäster på nackstödet på baksätet, med spegeln mot sonen. Då ser du honom i din backspegel när du kör vår var bökig innan den blev rätt inställd ( billigaste sorten) men så bra sen!! Då ser du honom och behöver inte oroa dig.

Lycka till!
  • Radhuspinglan

Tänkte också tipsa om spegel. Finns i de flesta barnbutiker.

• cosinus

Jag har kallt räknat med att det finns viss felmarginal i den där 15-kg gränsen.

Min son har suttit i snart 2 år frammåtvänd och han väger ännu inte 15 kg, dock närmar det sig. Tror han vägde 14.7 sist jag ställde honom på vågen. Han är 6 år och 3 månader.

Men en så pass ung kille som ni har hade jag inte vänt om jag inte haft väldigt goda anledningar.

Svar på tråden Bältesstol ALLTID från 4 år eller 15 kg??