Inlägg från: Anonym (varttarjagvägen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varttarjagvägen)

Göra så här?

Jag och min sambo har varit ihop i sju år, två barn på 5 o 3. Vi var nykterister när vi träffades, jag är det ff. I ett par tre år har min man pratat om att han nog skulle vilja ta ett glas ibland. Han har varit beroende men inte av alkohol. Jag blev helt förstörd men han fortsatte att ta upp det då och då. Jag gillade det inte men tänkte sen att ett par glas för att man tycker det är gott är okey. Till saken hör att han haft en skituppväxt, alltid känt sig annorlunda och att vara nykterist är annorlunda och han är trött på det, vilket jag kan förstå. Han drack första gången för ett år sen. Det har visat sig att "ett glas för att det är gott" var en skönomskrivning. När vi väl är på fest så blir det massor av glas, han blir full sluddrar men är aldrig otrevlig, vilket han är väldigt noga med att påpeka. För så länge han är snäll så dricker han hur han vill. Ska också sägas att våra barn alltid är med oss när vi är bortbjudna eller på resa, för vi har nästan inga barnvakter. På semestern i julas drack han en flaska vin + drinkar, två-tre kvällar. Pratar runt med folk, håller låda medan jag tar hand om barnen. Han flirtar inte, det är inte problemet. Ju trevligare hans kväll blir, desto otrevligare blir min. Man blir ju inte smartare ju mer man dricker direkt fast man oftast tycker det själv (jag vet för jag har druckit själv). Sista kvällen höll han på att dricka öl in på småtimmarna, när vi skulle packa för att flyga nästa morgon. Grejen är att han skulle köra till flygplatsen, ojdå hoppsan, bra att inte vara full då. Han tycker att jag ska säga något i stil med att nu räcker det kanske. Men jag tycker att han är vuxen och borde veta själv, jag är inte hans morsa. Inte en enda gång vi varit ute har jag hört honom säga tack det är bra när någon frågar om han vill ha något. Igår var vi på firmafest med hans jobb och han var skitfull när vi skulle åka hem. Innan dess tyckte han det var ok att vår minsta sprang utanför altanen själv, utan vuxen, med stenar och höjdskillnader, han är 2,5 år! Kan ju springa iväg vart som helst. Jag jobbar idag och skulle upp tidigt och vi åkte hem 23.30. Halv 3 vaknar jag av stönanden och han sprang och drack vatten, sen spydde han som en hund. Han undrar vad som hänt och tror han blivit magsjuk! Jag gick och la mig i soffan. På morgonen toaletten nedspydd, som tur var har vi två, fick låsa den från utsidan så inte barnen skulle trassla in där. Jag hatar detta, tycker det är så botten och vet inte vart jag ska ta vägen. Fylleångest fast jag inte druckit en droppe. Vi är 40+ och har levt runt så varför dricka så mycket!!!! När man har småbarn dessutom. Jag fattar inte det. Min magkänsla säger mig att hans förhållande till alkohol är osunt, att han har alkisbeteende. Eller överreagerar jag? Han tar ansvar för barnen, och är självklar med dom men jobbar rätt mycket. Eftersom jag jobbar deltid så tar jag mycket av markservicen men han gör mycket också. Han tror att jag är avundsjuk för att jag vill dricka (så är det inte) Han hänvisar till andra som dricker mycket eller mer. Han blir aldrig otrevlig minsann och då är det han som bestämmer hur mycket han vill dricka. Han försvarar detta drickande med näbbar och klor det är som hans nya lilla skötebarn. Vi kan aldrig resonera om detta, det blir alltid bråk. Aldrig; "jaha tycker du så"utan försvar försvar försvar. Råd, någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-30 14:55
    Ursäkta skriver från i-padden, styckena föll bort!

• Svar på tråden Göra så här?

Nej, vi är inte på fest varje lördag med våra småbarn-helt korrekt. Och jag pressar inte honom att bli nykterist igen även om jag skulle önska att han ville det.

Men varför måste han dricka så han spyr? Vid 45 års ålder! Jag tycker det är onormalt, och ganska patetiskt.
    Ja han har varit beroende-och det är inte av småkakor. Och det är klart att det finns med i bilden och oroar mig att han har varit där. Dessutom dricker flera i hans släkt alkohol varje dag, jag tycker inte att det är sunt.

Han frågar mig ibland om jag vill ha, men insisterar aldrig.

Jag stör mig inte på att det dricks alkohol, innan folk börjar sjunga karaoke och schluddra har jag ofta jättetrevligt. Men då tycker jag att det räcker och är redo att gå hem.

Intressant att höra att de som dricker alkohol tycker att nykterister ska försöka få andra att sluta dricka. Jag som nykterist är innerligt trött på folk som tycker att jag borde dricka. Som undrar om det är något fel på mig som inte dricker.

Nästa gång vi går någonstans ska jag höra efter hur mycket han tycker att han behöver dricka för att festen ska kännas rolig.
    Det där med att ta ansvar för sina egna handlingar får du gärna utveckla:)

Alexiandra skrev 2014-05-30 21:05:32 följande:

Jag ser flera saker som inte riktigt känns bra. Det första är att mannen tycker att TS ska säga till att det räcker, att mannen inte kan sluta dricka i tid/tänker på att sluta dricka i tid även om han skall upp och göra något (köra till flygplatsen) och framförallt att mannen legitimerar sitt drickande med att han är trevlig fast han druckit och det minsann finns de som dricker lika mycket eller mer.

Alla de tre sakerna är en varningssignal, sen behöver de inte betyda mer än så, men..

Tyvärr är det så jag ser det också:(
    Det är ingen större fara nu, och kanske onödigt att oroa sig (det är det ju alltid iofs) men hur blir det på sikt? Jag vill att han ska veta att jag reagerar på det här beteendet. Allt annat är ju ett medgivande..

Tack alla ni som skrivit i tråden!
    Jag har inte skrivit på länge men jag har läst era inlägg och funderat mycket på det.
    Av inläggen förstår jag att vi har väldigt olika syn på det här, liksom jag och min sambo.

Det som är svårast just nu är att han tycker att han kan bestämma själv hur mycket han ska dricka. Oavsett om jag och barnen är med, om det leder till att han sluddrar, snubblar, PRATAR EXTREMT HÖGT och sitter och pratar (skryter?) om hur duktig han är på sitt jobb eller bli allmänt högdragen.
    Och oavsett hur obehagligt jag tycker att det är.

Jag har försökt prata med honom i alla olika skeden, men aldrig när han är onykter. Det har jag slutat med.

Svar på tråden Göra så här?