• mrszat

snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns

min son är 5 månader nu och har sedan ca 1 månads ålder fått utslag på olika ställen på kroppen och ansiktet. vi har uteslutit komjölksprotein o vi har även pricktestat för det o det visade inget. jag smörjer med kortison o mjukgörande dagligen. men så fort jag trappar ner kortisonet så blossar det upp igen... vad tusan är det? verkar inte vara någon mat allergi iaf

kan dt vara psoriasis?
    vissa bilder jag ser tycker jag det ser ut som det o andra inte.. vi har varit på barnkliniken några gånger o läkarna vet inte heller...

någon som känner igen utslagen el nåt som kan hjäpa oss

• Svar på tråden snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns
  • MysanB

En vild gissning bara men de kan inte va tvättmedlet och sköljmedlet? Tvättar du nya kläderna före användning? Hmm.. Är de "upphöjt" som där på foten?

• yodi
    MysanB skrev 2014-05-30 14:25:54 följande:
    En vild gissning bara men de kan inte va tvättmedlet och sköljmedlet? Tvättar du nya kläderna före användning? Hmm.. Är de "upphöjt" som där på foten?
    det var faktiskt min första gissning, tvättmedlet och eller sköljmedlet.
  • Drottningen70

Såna hade jag för ett

Par år sedan. En gång om dagen blossade det upp dessa nässelutslag. Det är en allergisk reaktion av nåt slag. De kom aldrig på vad som orsakade det hos mig. Det kliade som satan när attacken var som värst. Kortisoncreme hjälper absolut inte alls. På eget bevåg började jag äta antihistaminer och besvären försvann på ett par dagar. Jag fortsatte medicinera ett tag innan jag vågade sluta. Sen dess har de ej återkommit. Jag rekomenderar GIVETVIS INTE er att medicinera barnet på eget bevåg!!

• Drottningen70

Det som de sa till mig var att saker som stress kan utlösa en sån "allergi" reaktion. Sen blir man mer stressad pga utslagen och för att det kliar och så blir det en ond cirkel. Det har inte hänt nåt jobbigt omkring bebisen? Inga femminutersmetoder eller liknande som kan tänkas framkalla stress?

• Sophan

Jag får också såna nässelutslag nån gång vart annat år ungefär. Tror det är loppmedlet till mammas katter som jag andas in. Aldrig fått det bekräftat dock. Jag åker till vårdcentralen och får flytande cortison, för annars håller det i sig i flera dagar. Det stör mig inte mer än att det spänner lite i huden och kan klia om man inte låter bli att ta på det.

• Majagräddnos78

Vi hade samma problem, pricktest negativt på komjölksprotein. Senare visade det sig vara komjölksproteinallergi trots allt. Uteslut allt med komjölk, smör, margarin, i färdigmat, kakor, osv i 5 veckor om du ammar, eller ge mjölkfritt till bebisen. Önskar någon gett mig det rådet, vi hade sluppit mycket lidande! Men det kan ju vara tvättmedlet, tvål, kräm eller annan mat förstås. Bada endast 1-2 ggr i veckan och ha mat eller olivolja i vattnet. Ingen lotion, smörj med matolja vid behov. Skölj av med vatten vid kräk o bajsolyckor, absolut inga våtservetter. Har ni pälsdjur? Lycka till!!!

• Tjugoåtta

Psoriasis ger flagande utslag, de ser inte ut att vara det? Förutom tvättmedel och dyl. så kan man reagera luftburet på fisk och nötter om man är extremt allergisk, så äter ni något av det hemma så kan det vara värt att testa att sluta med det.

• Bajsa
    Sophan skrev 2014-05-30 18:35:36 följande:
    Jag får också såna nässelutslag nån gång vart annat år ungefär. Tror det är loppmedlet till mammas katter som jag andas in. Aldrig fått det bekräftat dock. Jag åker till vårdcentralen och får flytande cortison, för annars håller det i sig i flera dagar. Det stör mig inte mer än att det spänner lite i huden och kan klia om man inte låter bli att ta på det.

Du har Erythema Multiforme. Glad GOOGLA DET!
  • Drottningen70
    Bajsa skrev 2014-05-30 18:47:19 följande:
    Du har Erythema Multiforme.  GOOGLA DET!

Ser ingen likhet alls med vederbörandes utslag och den sjukdomen som du hänvisar till..
Svar på tråden snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns