Inlägg från: Fru Gustavsson |Visa alla inlägg
  • Fru Gustavsson

Vi med BF i slutet av juni

Tänkte kolla om vi är fler som har bf nu i juni månad och som kanske är intresserade av att följas åt den sista tiden, prata krämpor och tecken och tipsa om lindring i diverse åkommor ?

Vi väntar vår son till 23 juni. Det är mitt andra, min sambos första barn. 

Såhär är mitt läge i dag: 

Vi har varit på två TUL: enligt det första i vecka 32 låg han på +25%. På det andra som vi gjorde nu i vecka 37 ligger han på +18%.
    Min tidigare son vägde 4,8 kg när han kom så jag räknar med stor pojke nu med. 

Läkaren har känt på tappen och den är mjuk, nästa måndag ska BM försöka göra hinnsvepning, och sedan en gång till nästkommande måndag för att jag kanske ska få slippa gå över tiden med stort barn. 

Jag fick i förrgår stenhårda sammandragningar som kom regelbundet i två timmars tid, som stretade från bak i ryggen. De gjorde inte ont men drog rejält i mig och jag fick dra efter andan varje gång de kom. 
    Idag började jag först att känna ett enormt tryck nedåt, sedan kom dessa sammandragningar igen, och har nu suttit i i en och en halv timme. 

Varje gång jag kissar krafsar jag ivrigt efter slempropp, men inte har jag sett röken av nån sån ännu

Kan mina små symtom betyda att nåt är på G ? Hade aldrig det såhär med stora sonen. 

Hur har ni det och vad har ni för krämpor? 

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Svar på tråden Vi med BF i slutet av juni
  • Fru Gustavsson
    mmjansson85 skrev 2014-05-28 14:29:56 följande:
    Jag hoppar in! BF 27/6 med första barnet :)
    Jag har sammandragningar och förvärkar ett par gånger om dagen nu och känner ofta en skärande smärta i livmodertappen när bebis håller på att gräva sig länge och längre ner. Igår var jag på mvc och bebis är ruckbar med huvudet neråt. 
    Jag håller också utkik efter slemproppen men vad jag förstått så är det väldigt olika hur den ser ut och det är inte säkert att man ser den alls.
    Känns iallafall skönt att vara så nära nu :)
    Hej, spännande, inte länge kvar för dig heller! 

Ja usch så det kan kännas när bebis borrar sig neråt, som tusen nålar Ja slemmis har jag hört kan se så himla olika ut, det närmsta jag kommit nåt som KAN vara den är en snorig gul kludd (örk.. sorry!!!) som kom ut i måndags, men en jätteliten bit bara isåfall. 

Vad är skillnaden på sammandragning och förvärk? jag blir så förvirrad över dessa benämningar...? 
  • Fru Gustavsson
    Sofie29 skrev 2014-05-28 18:22:19 följande:
    Jag hoppar oxå in. Jag är beräknad 28/6 med vårt första så allt detta är nytt för mig. Bebisen har varit fixerad i en månad nu och jag har sammandragningar varje dag, men det är väl normal?

Jag får oxå den där tusen nålar känslan i underlivet, första gången va det jätteläskigt, kändes som en hand eller fot var på väg ut! Nu är det inte lika läskigt men ja det är ändå en rätt obehaglig känsla.
    Roligt att du ville joina, det är verkligen inte länge kvar för oss nu !  
    Det är magiskt med graviditet, särskilt när det är den första, lite som att gå och vänta på julafton minns jag det som! Ja sammandragningar ska ju vara helt normalt sålänge de inte smärtar om jag förstått det hela på rätt sätt, livmodern som tränar inför förlossningen. 
    Ja det är verkligen inte nån skön känsla med nålarna i underlivet, men jag tycker ändå det är spännande varje gång det händer "Nåt" som avviker från det vanliga eller vad man ska säga, som ikväll när det stramat och gjort förbaskat ont i min rygg... då hoppas jag att det ska betyda att det är nåt på gång. 
  • Fru Gustavsson

Kul att så många anslutit sig hit! Alltid roligare att följas åt med andra som vet hur trist och krämpigt det är såhär på sluttampen. Man vill ju bara träffa bebis nu liksom  

Vi skulle färdknäppa igår för att möjligen sätta igång iallafall lite sammandragningar eller hjälpa tappen på vägen till att utplånas, men alltså det är inte romantiskt nånstans.. haha!
    För oss slutade det med att mannen fick ont i händerna först, sen knäppte det till i höften som om den hoppat ur led... vi låg istället och kved av skratt och smärta så där tog det försöket tvärstopp. 
    Tror vi helt enkelt sparar dendär sängtangon till efter vår son är född för att inte helt förstöra vår sinnesbild av sex...*s*

Har druckit hallonte, blev så nyfiken av att många sagt att de fått fler sammandragningar av det, men det har iallafall inte jag märkt av. Däremot är det ju gott, så det är ju bra det. 

Fler som vaknar varje morgon och är lite snopen att inget har satt igång än? Haha, det är ju helt ologiskt, jag vet, för det är ju inte ens nära BF här ännu.. men ändå, så tror jag varje kväll jag går och lägger mig, att det kommer att ske "något" just inatt...  

• Fru Gustavsson
    Liinda skrev 2014-06-09 18:10:41 följande:
    Vad hände igår kväll? 
    Om man får kraftiga värkar som gör så ont att man börjar grina, vad betyder de? att bebisen kommer snart eller att det är helt vanligt och man kommer gå över tiden? 
    Jag vet tyvärr inte vad det kan ha varit du var med om,men litegrann påminner det kanske om ngt som jag känt två nätter nu, och det är när jag ska vända mig om och byta liggläge, så stretar och krampar det som satans i ena sidan samtidigt som magen drar ihop sig i en stenhård sammandragning. Kändes som man skulle gå sönder och jag låg och kved. Kan det vara nån slags muskel som kommer i kläm i sammandragningarna tro ? 

Mitt läge har blivit lite förändrat på grund av trolig havandeskapsförgiftning: 

Jag var inne på hinnsvepningsförsök nummer tre igår, hade en superfin och duktig läkare men som konstaterade att tappen var mjuk, 3 cm lång, bakåtriktad och inte öppen mer än för en fingerblomma, så hon kom inte åt hinnorna.. suck. Nu ska jag in igen på torsdag, om inte värkarna kommit igång av sig själv då, så bokar vi in planerat snitt. 

Jag som ändå nånstans var peppad på att denna gång få känna på riktigt värkarbete och vaginal förlossning får gott finna mig i att det blir som med stora sonen... snitt på grund av att min dumma kropp vägrar släppa ut bebis och dessutom drar på sig en förgiftning. 

Men men, det viktigaste är ju att sonen kommer ut frisk och kry, det ska bli skönt att slippa vara höggravid länge till, jag orkar faktiskt inte mer. Man känner sig ju som en skadeskjuten blåval. Usch! Nej, bebis, nu får du snart komma. 
    Mamma till Aiden född 061122 och mamma till Albin, beräknad 140623
  • Fru Gustavsson
    Liinda skrev 2014-06-21 18:18:55 följande:

Fick våran dotter i tisdags! Allt gick super snabbt när det väl drog i gång. 

Grattis till er dotter! Vår son kom till världen i torsdags kväll med kejsarsnitt. Hemma nu och hög på adrenalin och kärlek, ska skriva förlossningberättelse nu.
Svar på tråden Vi med BF i slutet av juni