Hur har ni det? Med mor- och farföräldrar.
Jag tror dessvärre att det handlar om att ni är så många. Jag läste en undersökning för några år sedan där man frågade hur mor- och farföräldrar upplevde att umgås med och sitta barnvakt till sina barnbarn. En väldigt stor majoritet tyckte att det var fantastiskt att passa ett barn, det gick an att ha två på besök, men trots att föräldrarna var med så upplevde man det som så jobbigt och krävande när det var tre barn på besök att man egentligen helst hade sluppit. Jag tyckte att det lät så hemskt men det ligger säkert någon sanning i det.
En annan anledning kan också vara att mor- och farföräldrarna fortfarande känner sig unga. De har så fullt upp med sina liv och sina fritidsaktiviteter att de inte har lust att ta hand om småbarn igen.
Även om de äldsta barnen är tonåringar och kanske inte ens vill följa med så kanske far- och morföräldrarna trots det ser er alla som ett kollektiv där alla måste följa med.
Är de lika skeptiska att komma hem till er på besök som att bjuda hem er till dem? Jag tänker att de kanske tycker att det är jobbigt att ha så många barn på besök.