• flerbarnsmamma5

Hur har ni det? Med mor- och farföräldrar.

Har aldrig skrivit här på familjeliv innan. Jag tänkte bara få höra hur ni andra med barn har det i relation till sina egna föräldrar och hur barnens kontakt med mor- och farföräldrar är. Självfallet vet jag att det ser olika ut för alla, men hoppas ändå att vår situation är ovanlig. Vi är en familj med sex barn i åldrarna 1 -18 år. Alla barnen är gemensamma, vi bor i villa och vi båda arbetar mån-fredag. Varken våra mor- eller farföräldrar bjuder hem oss på fika/middag ens en gång per år, de uttrycker aldrig någon önskan att träffa sina barnbarn eller att få komma och hälsa på oss eller barnen. Tidigare har vi bjudit in och även hälsat på dem oftare så att barnen skulle lära känna dem men upplever bara att de tycker det är jobbigt när vi kommer. Men har bett om hjälp med barn/praktiskt några gånger och fått nej så det känns olustigt att fråga igen. Vi klarar vårt liv bra på egen hand, även om vi sliter för att få allt att gå runt med jobb, hus och barn. Den största sorgen är nog känslan av att de inte vill umgås med sina egna barn och barnbarn. Jag förstår att det är jobbigt att vi är många, men de äldsta är vuxna/tonåringar och är ju inte krävande på samma sätt som de små. Sällan är ju alla barn hemma och sällsynt att alla hälsar på samtidigt. Själv älskar jag mina barn över allt annat och kan inte tänka mig att jag kommer att må bra om jag utesluter dem ur mitt liv då de blir vuxna och får barn. Jag vill vara med dem, hjälpa dem och umgås med dem på samma sätt som övriga vänner. Hjälpa dem om jag kan å de vill, dela deras liv så länge det är möjligt och i den omfattning jag får. Bland våra vänner och bekanta är det vanligare med mor och farföräldrar som är barnvakter, som hjälper till en del praktiskt och som har en god relation till sina barn och barn-barn. Livet är ju så kort så jag tänker att man skulle vilja ta vara på tiden man får tillsammans? Två av mor/farföräldrarna är pensionerade (ej över 67) och två arbetar lite ännu, ingen är sjuklig och alla bor inom någon mils avstånd. Hur har ni andra det? Har ni tankar kring varför man inte vill ha någon relation med sina barn och barnbarn? Jag har grunnat i åratal men vågar inte fråga dem heller iochförsig!

• Svar på tråden Hur har ni det? Med mor- och farföräldrar.
  • Amanda84

Jag tror dessvärre att det handlar om att ni är så många. Jag läste en undersökning för några år sedan där man frågade hur mor- och farföräldrar upplevde att umgås med och sitta barnvakt till sina barnbarn. En väldigt stor majoritet tyckte att det var fantastiskt att passa ett barn, det gick an att ha två på besök, men trots att föräldrarna var med så upplevde man det som så jobbigt och krävande när det var tre barn på besök att man egentligen helst hade sluppit. Jag tyckte att det lät så hemskt men det ligger säkert någon sanning i det.

En annan anledning kan också vara att mor- och farföräldrarna fortfarande känner sig unga. De har så fullt upp med sina liv och sina fritidsaktiviteter att de inte har lust att ta hand om småbarn igen.

Även om de äldsta barnen är tonåringar och kanske inte ens vill följa med så kanske far- och morföräldrarna trots det ser er alla som ett kollektiv där alla måste följa med.

Är de lika skeptiska att komma hem till er på besök som att bjuda hem er till dem? Jag tänker att de kanske tycker att det är jobbigt att ha så många barn på besök.

• Lovizas Mamma

Både mina och sambons föräldrar är/var separerade.
    När deras farmor levde sågs vi flera ggr i veckan.
    Farfar och hans nya träffar vi oftare nu efter att jag sa till.
    När min pappa levde var vi där 1-2 ggr i månaden, och äldsta var där en vecka varje somnar med kusinerna. vi åker fortfarande dit och hälsar på för pappas nya är världens bästa mormor och ungarna avgudar henne och hon ser sig fortfarande som mommo till dom.
    Min mamma träffar vi också rätt ofta men hon jobbar fortfarande så ibland blir det ofta och ibland går det lite tid mellan gångerna.

Du är nog tvungen att fråga dina varför dom inte vill. Jag tycker det är sorgligt med barn som missar det, själv var jag hos min mormor och morfar 3 veckor varje sommarlov och jag älskade det, vi bodde lååångt ifrån varandra. Farmor bodde nära så jag var där varje dag efter skolan tills mamma eller pappa kom hem från jobbet.

Svar på tråden Hur har ni det? Med mor- och farföräldrar.