• PB82

BF Februari 2015

Plussade också idag på BIM-5! Har haft symptom väldigt tidigt och nidblödning på ÄL+6. Visste eg. att det fanns ett litet barr i magen men jag försökte plussa redan på ÄL+11 och många tester har det blivit... Streck svaga som spökstreck och olika tester -Preg, Rfsu TT...men Clearblue kan man lita på! Starkt plus i morse! Borde bara testat med Cb! Rfsu var klart sämst alla kategorier. Testade starkare med Preg på ÄL+11 (svaaagt) än Rfsu på ÄL+12 (helt blankt). BF 5-6 februari (3 sett till att min ÄL är väldigt tidig). Eg. runt 26 januari eftersom jag snittar. Nummer två nu, riktigt spännande!

• PB82

Då har du lite större barn! Min tjej kommer vara knappt 22 månader...så det lär bli spring ;) Vi nöjer oss med två och min förra graviditet var jättejobbig så just den biten vill jag bara ha avklarad så jag kan gå vidare med livet och njuta av de fina man skapat :D Hoppas på mindre illamående, mindre sängvistelse, mindre ont och färre begravningar denna vända...och ett lika fint och välmående resultat såklart. Man glömmer fort när man får en puss :)

• PB82

Grattis till alla som plussat! Har haft massiv molvärk sedan nidisen, konstant törstig och tycker nu att kollegan fått en hisklig andedräkt. I övrigt som vanligt ;)

• PB82

BustersTjej: Det finns ju inga garantier för någon av oss men just nu är det ju ett streck så du är högst troligen gravid. Så många graviditetstrådar som man läst...ojoj...och många som inte plussar alls förrän 6-8 veckan och jämfört med det ligger du verkligen i lä! :) Har du dessutom inte börjat blöda så är ju sannolikheten stor att pyret gror där inne. Jag har BIM på söndag och får se hur starkt eller svagt det blir..,

• PB82

BustersTjej: Det finns ju inga garantier för någon av oss men just nu är det ju ett streck så du är högst troligen gravid. Så många graviditetstrådar som man läst...ojoj...och många som inte plussar alls förrän 6-8 veckan och jämfört med det ligger du verkligen i lä! :) Har du dessutom inte börjat blöda så är ju sannolikheten stor att pyret gror där inne. Jag har BIM på söndag och får se hur starkt eller svagt det blir..,

• PB82
    Mammis2011och2015 skrev 2014-05-31 01:35:05 följande:
    Åh jag är så nojig! Såhär var jag inte alls med första! Är orolig för missfall! Kanske bara för att jag ska hålla det enligt för sambon i två veckor till och rär rädd att jag skall behöva berätta typ "jag var gravid, men inte nu längre" :/

Just i detta nu har jag dessutom värsta molvärken. Men det känns för tidigt! Är ju bara i vecka 5isch! Är det ett missfall! Äh, sluta noja nu vill jag säga åt mig själv men detta året jag jobbat på förlossningen har helt klart gjort mig mer införstådd i hur mkt som KAN gp fel

Jag fick hemsk molvärk i samband med nidblödningen på ÄL+6 och sen fortsatte det...så det är nog ingen fara! Det fick jag inte med första barnet förrän betydligt senare så det är nog olika. Lilla livmodern som växer bara - vilket ju är positivt! :)
  • PB82

Jodå, din mage syns! :) Jag går in i vecka 11 på onsdag men andra barnet och jag ser ut som jag är i femte månaden... Måste träffa chefen imorgon och är jättenervös för att det ska synas, vill vänta till efter semestern. :(

Har en kollega med BF 18 juli och hennes mage är knappt större än min, jag råkade fråga om hon skulle vara hemma 3-4 månader ;) Vad olika det kan vara!

• PB82

Vi köpte bara storlek 56 men trots att hon vägde 3,7kg så kunde hon använda strl 50 ganska länge (49 cm när hon kom). Vi fick låna strl 50 av vänner, annars hade jag gått på det jag hade. Byxor behövs, de minsta storlekarna går bra med fastsydda sockor/allt-i-ett men åtminstone vår tjej har lite större fötter så strl 62 och uppåt blev alltid för litet i fötterna! Jättetråkigt.

Bodys, och denna gång ska jag inte köpa några man drar över huvudet oavsett hur billiga de är! Bara knäppning fram som går att veckla ut helt och lägga under bebisen. Huvudet/nacken är så mjukt när de är små, helt hopplöst att trä något över förrän de är så stora att de kan sitta upp (från strl 74).

Overaller nästan helt onödigt i minivarianter. De är jättesöta men lättare att reglera temperaturen med lösa filtar när man är ute med vagnen eller i babyskyddet om man inte tänker åka väldigt mkt bil såklart.

Kräkdukar gick åt 20 om dagen i början (Ikea tvättlappar). Användes till precis allt. Väldigt bra även nu när hon är över året och häller ut vatten på golvet ;)

Köp inte för mycket påslakan till spjälsängen. Du som är mest förbered och bombsäker på att du ska få ett "spjälsängsbarn" kommer garanterat få en knodd som bara vill sova i din säng (...). Och du kommer ge efter för moderskärleken är ofattbar.

Sen skulle jag råda alla nya mammor att köpa två saker: amningsnapp och mjölkersättning. Du kommer få skavsår och det kommer börja svida; du kommer ganska snabbt känna att amning inte är sådär jättetoppen och alla vill att du låter amningsnappen bero. Skit i dem! Minsta lilla obehag så på med den, redan på BB! Jag höll ut och första natten jag kom hem började mina bröst att blöda. Inte nog med att mitt barn skulle försöka amma mig, hon tappade mig på blod samtidigt. Pumpade jag blev det rött i flaskan; ska jag ge det till barnet? Allvarligt? Då har vi inte ens nämnt smärtan. När det känns som att någon sågar av din bröstvårta med en rostig kniv. I flera timmar. Jag grät och skrek och hade jag bara haft en förpackning med mjölkersättning hemma hade vi inte behövt skrika i kör. Helt hysterisk natt. I bästa falll fungerar allt kanon och då har du slösat 10-15 kr på en tetra med mjölkersättning. Är du som jag så tackar du gudarna för att du slapp lyssna på 8 timmars hungervrål när dina hormoner redan fyller hela huset även utan skrik...

• PB82

Gjorde KUBen idag och var superorolig då man läst så mycket om MF/MA i denna tråd. Var inte alls orolig med första barnet! Jätteskönt att se det pigga lilla Barret och att den var lika envis som syrran (vägrade lägga sig rätt). :D

Fick jättebra odds 1:8700 mot dotterns 1:550 (och även hon blev frisk) så nu känns allt lite bättre och jag kan fokusera på att längta till RUL 4/9 då vi hoppas kunna få reda på könet. :)

• PB82

Näe, nu är jag snurrig. NUPP gjorde jag...KUBen/blodprovet togs såklart för flera veckor sedan.

• PB82

Då har jag också riskgraviditet :( Övervikt sedan förra graviditeten (+37,5 kg), EDS och hypotyreos.

Vi valde namn till dottern så fort vi hade kollat vad det blev förra gången. Blev väldigt verkligt när vi redan i femte månaden började kalla henne för det blivande namnet och inte "Kotten". Är glad för det nu eftersom min pappa gick bort när jag var i femte månaden; att han fick veta vad hon skulle heta bara några dagar innan han blev ängel. Vi kommer nog göra detsamma denna gång eftersom man aldrig kan förutse framtiden.

• PB82

Mariiiah: Jag äter också LCHF och normalt brukar man inte sträva efter att vara i ketos när man är gravid. De flesta väljer att köra mer liberalt med ca 50 gr kolhydrater/dag.

Du får självklart göra som du vill.

När det gäller glukosbelastning så kan du inte göra det när du är LCHFare! Det tar minst 3 dygn för kroppen att ställa om till kolhydratdrift så din kropp kan inte hantera glukos just nu. Du kommer få veta att du har diabetes för din kropp kan helt enkelt inte hantera socker och speciellt inte med dina ketoner! Din kropp är ju i superfettdrift just nu.

• PB82

Ketoner är bara farligt om man har diabetes typ 1 då man kan få ketoacidos. Diabetes typ 1 får man INTE av graviditet så det behöver du inte oroa dig för.

Ketoner är kroppens sätt att tillverka de kolhydrater hjärnan behöver om man inte får i sig några via kosten. Höga ketoner = lågt intag av kolhydrater. Troligen förbrukar bebis kolhydrater vilket gör att du hamnat i ketos (om du inte kör nollning).

• PB82

Du behöver inte göra något mot din vilja. Jag skulle säga nej! Vad du bör tänka på är att om värdet påvisar diabetes så behöver du kunna motivera varför på MVC, men å andra sidan kommer det ju säga absolut inget om vad som händer i din kropp...så varför? För att kunna överbevisa MVC om du mot förmodan skulle klara en glukosbelastning? Generellt tror jag det går sämre om du har någon typ av övervikt/insulinproblem.

• PB82

Blev en Emmaljunga Duo Kombi med pumpade däck eftersom vi bara är ute på grusvägar i vårt område. Köpte ganska snabbt en paraplyvagn med swivelhjul för shopping/resor/staden då Emmaljungan fyller hela bagageutrymmet. Perfekt kombination. Maken köpte även en springvagn så nu är huset fullt till bredden...

Ska dock införskaffa nya fjädrar till hjulbromsen. Blir som nytt ;)

• PB82

Över 140 slag brukar man säga är en tjej så det är väl 50/50 för dig (som vanligt) ;)

• PB82

Kokosfett/kokosolja i varm frukost, te eller kaffe. Tar några teskedar varje morgon och det funkar klockrent. Överdoserar man har det kraftigt laxerande effekt...om man har lust med det ;)

Inte silverpaketet i kyldisken alltså (!!) utan i burk. Gärna ekologiskt. Smaklöst eller med kokossmak spelar ingen roll, jag klarar inte av kokossmaken på morgonen!

• PB82

Jag vill inte drämma till med en massa pekpinnar men om man som kvinna kan undvika sojaprodukter av alla sorter så är det en bra idé. Det är hormonstörande och speciellt om jag var gravid skulle jag försöka hitta alternativ.

Svar på tråden BF Februari 2015