Vi köpte bara storlek 56 men trots att hon vägde 3,7kg så kunde hon använda strl 50 ganska länge (49 cm när hon kom). Vi fick låna strl 50 av vänner, annars hade jag gått på det jag hade. Byxor behövs, de minsta storlekarna går bra med fastsydda sockor/allt-i-ett men åtminstone vår tjej har lite större fötter så strl 62 och uppåt blev alltid för litet i fötterna! Jättetråkigt.
Bodys, och denna gång ska jag inte köpa några man drar över huvudet oavsett hur billiga de är! Bara knäppning fram som går att veckla ut helt och lägga under bebisen. Huvudet/nacken är så mjukt när de är små, helt hopplöst att trä något över förrän de är så stora att de kan sitta upp (från strl 74).
Overaller nästan helt onödigt i minivarianter. De är jättesöta men lättare att reglera temperaturen med lösa filtar när man är ute med vagnen eller i babyskyddet om man inte tänker åka väldigt mkt bil såklart.
Kräkdukar gick åt 20 om dagen i början (Ikea tvättlappar). Användes till precis allt. Väldigt bra även nu när hon är över året och häller ut vatten på golvet ;)
Köp inte för mycket påslakan till spjälsängen. Du som är mest förbered och bombsäker på att du ska få ett "spjälsängsbarn" kommer garanterat få en knodd som bara vill sova i din säng (...). Och du kommer ge efter för moderskärleken är ofattbar.
Sen skulle jag råda alla nya mammor att köpa två saker: amningsnapp och mjölkersättning. Du kommer få skavsår och det kommer börja svida; du kommer ganska snabbt känna att amning inte är sådär jättetoppen och alla vill att du låter amningsnappen bero. Skit i dem! Minsta lilla obehag så på med den, redan på BB! Jag höll ut och första natten jag kom hem började mina bröst att blöda. Inte nog med att mitt barn skulle försöka amma mig, hon tappade mig på blod samtidigt. Pumpade jag blev det rött i flaskan; ska jag ge det till barnet? Allvarligt? Då har vi inte ens nämnt smärtan. När det känns som att någon sågar av din bröstvårta med en rostig kniv. I flera timmar. Jag grät och skrek och hade jag bara haft en förpackning med mjölkersättning hemma hade vi inte behövt skrika i kör. Helt hysterisk natt. I bästa falll fungerar allt kanon och då har du slösat 10-15 kr på en tetra med mjölkersättning. Är du som jag så tackar du gudarna för att du slapp lyssna på 8 timmars hungervrål när dina hormoner redan fyller hela huset även utan skrik...