• Miss A

2-åring vägrar somna.

Hej!

Har en son som fyllde 2 i april. Han har alltid vaknat på nätterna men eftersom bvc sköterskan och läkarna har sagt att han kommer sluta med det så fort han blir lite äldre så har jag inte tänkt så mycket på det.

Han sov i spjälsäng fram tills han var 1,5 år gammal.
    Den första månaden i växasäng gick hur bra som helst, han åt sin välling, vi borstade tänderna, sa god natt o han somnade. Han har alltid lagt sig mellan 19-19,30.

Men nu till problemet, Sen ungefär 2-3 veckor tillbaka så säger han att han är trött ( han ser trött ut o somnar nästan i soffan) redan vid 18,30, han tar oss i handen och leder oss in till sitt rum där han lägger sig i sängen, så vi gör välling o borstar tänderna, precis som vanligt men sen händer något. han börjar skratta o hoppa i sängen ser inte ett dugg trött ut. Vi har försökt förklara att det är för tidigt att lägga sig och vänta lite till, vissa kvällar har det fungerat men då är han superkinkig o gnäller och gråter för minsta lilla. Andra kvällar har det inte fungerat alls.

Vi försöker att sjunga, läsa bok, lyssna på ljudböcker, allt för att han ska lugna ner sig och komma till ro men ingenting fungerar. Vissa har sagt att man ska lägga ner honom o sen gå ut men då gråter han bara efter oss o han gråter så hysteriskt att han spyr :( personligen så tror jag inte att det är så bra att låta honom skrika sig till sömns så det gjorde vi i 10 min en kväll o aldrig mer.

Nattningen tar ungefär 1,5-2 timmar varje kväll o vi är helt slut efter både jobb o andra sysslor som man har att göra under dagen. efter ungefär 1 timme så kommer irritationen eftersom vi också är trötta. Vet verkligen inte vad jag ska göra. Hoppas någon kan komma med lite tips och förslag.

• Svar på tråden 2-åring vägrar somna.
  • Numminen

Inte tv innan läggning, det blå ljuset gör det bara ännu svårare att somna. Jag hade testat ta bort dagssömnen helt. Min egen son som var sömnstrulare började sova hela nätter när han slutade sova på dagen. En period la han sig redan 18 men sov då i tolv timmar, jämfört med att sova 9-10 på natten och en timme på dan. Förskolan var skeptisk först men även de märkte skillnaden när han var pigg och utvilad efter en god natts sömn. Dock kan det ta flera dagar att komma i fas med sovandet och det är förstås inte säkert er son är redo att sluta med dagsömnen. Men för oss var det iaf inte så att sömn föder sömn utan sonen fick fler timmar sömn per dygn utan dagvila.

• Miss A
    Min lycka skrev 2014-05-27 08:25:30 följande:

Hur ser era rutiner ut?

Han är på förskolan till kl 15. När jag hämtar honom så är vi för det mesta ute fram tills vi ska hämta min man vid kl 16. När vi kommer hem så leker vi, antingen med lego, bilar, pussel eller läser en bok. vid 17-17.30 äter vi middag som han oftast inte vill ha. Han tar en tugga och sen går därifrån :( efter det är det bad och sen bolibompa/bok (eftersom han inte vill se på tv så länge) Sen blir han som sagt trött nu vid 18.30 o då får han sin välling o vi borstar tänderna o sen lägger han sig o då börjar han..
  • Miss A
    Annelie 76 skrev 2014-05-27 08:27:39 följande:
    Har också en 2-åring (nästan 3) som inte vill sova, som aldrig vill sova. Vi har kämpat med sövningen nästan hela hans liv. Det går hyfsat nu men vi är oftast tvungna att tvinga honom lägga sig ner. Vissa dagar går nattningen snabbt, andra inte. Då turas vi om. Efter en halvtimme byter vi för man blir alldeles för frustrerad för att natta bra. Ser till att han har så lite saker som möjligt att göra i sängen (inga leksaker) och ser till att han ligger ner. Vi ligger oftast bredvid tills han somnar, annars går han upp.

De dagar er son är jättetrött kanske läggningsrutinen är för lång så han hinner bli övertrött? Skippa läsningen och sjung en kort vaggvisa istället så kanske det går bättre.
    eftersom han sover i växasäng och går upp så tar han ju leksaker, inte alltid iofs. men det är väl bara för att han inte vill sova så gör han allt för att hålla sig vaken. Vi får inte ligga med honom i hans säng, då blir han tokig :/ så att få honom att ligga ner är ett jobb i sig. Sen är han såå himla stark så när han stretar emot så blir han såååå tung så man nästan håller på att tappa honom :/

Jaa vi sjunger o han lugnar ner sig lite grann o man ser att han kommer somna vilken sekund som helst men sen klickar det till igen, antagligen när han märker att han kommer somna o så är det upp igen..
  • Miss A
    Annelie 76 skrev 2014-05-27 09:32:45 följande:
    Bästa avslappningen får man om det är tyst, lugnt och mörkt. Skippa sagor och sånt när han är trött, gör allt så tråkigt som möjligt, sitt kvar i sovrummet så han inte kan smyga upp och leka och se till att han ligger kvar i sängen så somnar han strax.
    Hur ska jag få honom att ligga kvar i sängen? Jag sitter bredvid honom o håller hans hand, så han ska veta att jag är kvar men så ligger han en liten stund o sen så reser han sig, jag lägger ner honom o gör samma sak igen o han reser sig igen. Vi har även provat att bara sitta bredvid o varken prata med honom eller titta på honom. men så ropar han mamma 2-3 gånger o svarar jag inte så skriker han mamma ett antal gånger till o så blir han superuppspelt :(

• Miss A
    Natulcien skrev 2014-05-27 09:25:49 följande:
    Prova att ta bort vällingen. Många barn piggnar till av välling. Ge honom en banan och lite mjölk istället, eller en macka.
    Han brukar få en macka o mjölk vid 18 tiden när han inte äter någon middag, fast då får han även välling, så ska prova o ta bort den ikväll.
  • Miss A
    MadlenA skrev 2014-05-27 09:48:06 följande:
    Att man ens lägger 2 timmar på nattning...
    låt honom somna på soffan då? Eller ge upp efter åtminstone en kvart, gå upp och försök igen en kvart/halvtimme senare.

Finns ingen prestige i att sova så släpp den.
    När detta började för 2-3 veckor sen så tog vi upp honom o satte honom i soffan o försökte lägga honom lite senare, men det resulterade bara i att han somnade ännu senare (vid 22) o sen skulle han upp kl 6 dagen därpå så det spelar ingen roll ifall när vi lägger honom verkar det som, det tar fortfarande lika lång tid.

Vi har även provat att han ska somna i soffan ifall han är trött eller i vår säng, men han har inte ro till det o vägrar, inte ens när vi ligger med honom.
  • Miss A
    Numminen skrev 2014-05-27 09:56:51 följande:
    Inte tv innan läggning, det blå ljuset gör det bara ännu svårare att somna. Jag hade testat ta bort dagssömnen helt. Min egen son som var sömnstrulare började sova hela nätter när han slutade sova på dagen. En period la han sig redan 18 men sov då i tolv timmar, jämfört med att sova 9-10 på natten och en timme på dan. Förskolan var skeptisk först men även de märkte skillnaden när han var pigg och utvilad efter en god natts sömn. Dock kan det ta flera dagar att komma i fas med sovandet och det är förstås inte säkert er son är redo att sluta med dagsömnen. Men för oss var det iaf inte så att sömn föder sömn utan sonen fick fler timmar sömn per dygn utan dagvila.
    Okej, men vi får helt enklt prova att inte lägga honom på dagen. Får bara hoppas att förskolan inte lägger honom när man säger till. eftersom alla barnen på hans avd sover så tror jag att det kanske kan vara svårt för de att inte lägga honom. Men jag får höra med de i em. Tack!
  • isolande
    Miss A skrev 2014-05-27 10:26:24 följande:
    Okej, men vi får helt enklt prova att inte lägga honom på dagen. Får bara hoppas att förskolan inte lägger honom när man säger till. eftersom alla barnen på hans avd sover så tror jag att det kanske kan vara svårt för de att inte lägga honom. Men jag får höra med de i em. Tack!
    Vår förskola var MYCKET motsträviga när vår dotter skulle sluta sova dagtid. Hon gjorde morgon 04.30, vilket var samma tid då vår spädis ÄNTLIGEN somnade ordentligt för natten.... För att vi skulle få en dräglig familjesituation var det tvunget att sluta sova dagtid för dottern, då hon isf sov 19.30 till 07 ca.

Jag fick maila förskolechefen för att få till ett slut på dagsömnen. Då var dottern drygt 2 år. Hon har varit ensam med vaken vila i nästan ett år, men förskolan har fixat det. Visst, vi är besvärliga, men det var tvunget för vår familjs överlevnad.
  • Numminen

Om ni har möjlighet så testa hemma utan dagsömn några dagar (helst en vecka typ) och se hur det går. Sonen var också ensam på avdelningen att inte sova och pedagogerna var emot det först men vi fick igenom att vi skulle prova och efteråt sa de att det märktes sonen mådde bättre av det. Han fick en lugn stund med en pedagog medan de andra barnen sov, de läste, ritade eller pusslade.

• Miss A
    isolande skrev 2014-05-27 10:36:02 följande:
    Vår förskola var MYCKET motsträviga när vår dotter skulle sluta sova dagtid. Hon gjorde morgon 04.30, vilket var samma tid då vår spädis ÄNTLIGEN somnade ordentligt för natten.... För att vi skulle få en dräglig familjesituation var det tvunget att sluta sova dagtid för dottern, då hon isf sov 19.30 till 07 ca.

Jag fick maila förskolechefen för att få till ett slut på dagsömnen. Då var dottern drygt 2 år. Hon har varit ensam med vaken vila i nästan ett år, men förskolan har fixat det. Visst, vi är besvärliga, men det var tvunget för vår familjs överlevnad.
    Men usch så jobbigt när personalen är så motsträviga :( Skönt att det löste sig för er :)
    Jo men jag ska kolla med de ifall de kan se till så att han inte sover.
  • Miss A
    Numminen skrev 2014-05-27 10:36:58 följande:
    Om ni har möjlighet så testa hemma utan dagsömn några dagar (helst en vecka typ) och se hur det går. Sonen var också ensam på avdelningen att inte sova och pedagogerna var emot det först men vi fick igenom att vi skulle prova och efteråt sa de att det märktes sonen mådde bättre av det. Han fick en lugn stund med en pedagog medan de andra barnen sov, de läste, ritade eller pusslade.
    Vi har provat hemma 2 gånger och det har fungerat bra så länge man underhåller honom, annars blir han lätt väldigt kinkig antagligen eftersom han känner att han är trött. Men han kanske vänjer sig vid det. Vi får testa oss fram. Men längtar verkligen efter en kväll när vi kan lägga honom o han säger god natt o somnar. så vi kan får lite egentid o bara få slappna av.
  • Miss A

Ikväll provade vi att ge honom välling i soffan vid 18.15 o vi borstade tänderna o sen kollade han lite på tv o vi läste bok. Vi lade honom strax efter 19 o då var han trött men han ville efter ett tag ha mer välling, men jag sa att han redan hade fått o då blev han superledsen och grät en stund :(
    Men det positiva idag är att han höll inte på att hoppa i sängen o skratta o skrika som han brukar utan ha lade sig o satte sig upp 3 gånger men jag lade bara ner honom igen och det tog dryga timmen att få honom att somna idag.
    Så förhoppningsvis så ska han bara vänja sig vid att inte få välling i sängen o lite nya rutiner så blir det nog bra :)

tack så mycket alla för era tips :)

• Natulcien
    Miss A skrev 2014-05-27 20:51:55 följande:
    Ikväll provade vi att ge honom välling i soffan vid 18.15 o vi borstade tänderna o sen kollade han lite på tv o vi läste bok. Vi lade honom strax efter 19 o då var han trött men han ville efter ett tag ha mer välling, men jag sa att han redan hade fått o då blev han superledsen och grät en stund :(
    Men det positiva idag är att han höll inte på att hoppa i sängen o skratta o skrika som han brukar utan ha lade sig o satte sig upp 3 gånger men jag lade bara ner honom igen och det tog dryga timmen att få honom att somna idag.
    Så förhoppningsvis så ska han bara vänja sig vid att inte få välling i sängen o lite nya rutiner så blir det nog bra :)

tack så mycket alla för era tips :)
    Det låter som om ni är på rätt väg! Glad
Svar på tråden 2-åring vägrar somna.