ominte skrev 2014-05-27 12:25:22 följande:
Föräldrarna har uttryckt att de inte blev förvånade över beteendet då det är något de känner igen hos barnet som har dominanta drag och mycket ilska. Men eftersom det nu tar sig uttryckt på andra barn (mitt barn) så vet jag inte hur pass dom verkligen jobbat med det hemma och hur pass jobbet har påverkat barnet. Uppnebarligen inte mycket. Min dotter är väldigt "snäll" men har ändå vågat säga ifrån lite grann. HOn har blivit behandlad illa tidigare av en dagiskompis så det känns som att hon blir ett tacksam offer för barn som saknar social vissa förmågor.
Det är jättedåligt med fritidspersonal ute på gården så de har verkligen ingen koll på dem. Igår när jag hämtade satt dom ihopkrupna längs med ett staket och under ett träd. Under hela terminen har jag inte sett personal i närheten en endaste gång. Barnen får då givetvis lösa sina konflikter själva.
Jag kanske ska ringa kurator då och prata men det känns som att gå bakom ryggen på läraren? Borde inte läraren vara med på hela det här?
Tveksamt om min dotter vill prata med någon utomstående om detta. Hon har tom svårt att säga till fröken eller annan personal om det händer nåt.
Jag tror jag ska ge det ett par dagar, tom imorgon och kanske nån dag nästa vecka, sen säga ifrån på skarpen till läraren att jag aldrig ser någon personal när jag hämtar och att jag vägrar låta det gå så långt att det händer igen innan nån reagerar. Tyvärr kommer ju sommarlovet snart så det blir inga seriösa handtag från personalens sida kan jag tänka mig.
Jag tycker inte alls att du går bakom ryggen. Du har pratat med pedagogerna så inte alls märkligt att du kontaktar kuratorn. Det är för just sådant här kuratorer finns kopplade till skolan. Nu har jag ju ingen aning om hur just "er" kurator är, men min erfarenhet är att kuratorer och skolsköterskor brukar vara just jättebra på att prata med barn. En helt annan sak än att prata med fröken eller en lärare. Om inte annat kan du som förälder få lite professionella råd om hur du kan och bör agera inte minst i förhållande till din dotter.