• Nicaloll

Hade du orkat/vågat gå på bröllop 1 vecka innan BF?

Är gravid med barn nr 1 och är bjuden på bröllop en vecka innan BF, vill gärna gå men känner att jag inte vågar OSA Ja, de önskar svar 2 månader innan BF. Bröllopet hålls 12,5 mil ifrån "vårt" BB men det finns också ett litet BB ca 2 mil bort (bra bilväg). Är nu i vecka 27 (26+1) och har än så länge inga problem med foglossning, svåra ryggsmärtor eller smärtsamma förvärkar. Allt i graviditeten har gått som på räls och även om det tär på kroppen så är min upplevelse positiv, jag gör det bästa av situationen helt enkelt.

Lite om bröllopet. Det är ett sommarbröllop, vigsel i kyrka och sen festligt häng i en närliggande park följt av middag i Folkets Hus på den lilla orten. Tydligen kommer det finnas plats att dra sig undan och sträcka ut sig och vila om behovet finns. Detta är alltså inget superformellt bröllop utan en rätt avslappnat tillställning lite "kom som du är". 

Frågar för att jag är nyfiken på hur andra som fått barn skulle gjort, mitt beslut kommer dock inte påverkas nämnvärt eftersom det baseras på just mitt mående.

Så...Du som fått ett eller flera barn. Hade du orkat/vågat gå på den typen av bröllop en vecka innan BF med de förutsättningar som jag beskriver ovan? Solig

• Svar på tråden Hade du orkat/vågat gå på bröllop 1 vecka innan BF?
  • Kerubmamman

Jag hade svarat ja, men sagt att beroende på hur jag mår kanske jag avbokar nära inpå. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • AnnaSthlm

Jag jobbade heltid fram till dagen innan mitt planerde snitt, så jag hade orkat så bra som jag mått. Vissa blir sängliggandes, så man kan aldrig veta.

Vet brudparet om att du är gravid? Tacka ja om du vill gå, och berätta som det är. Ingen normal människa kan bli sur om en höggravid vän uteblir med kort varsel- du kan ju till och med föda dagen innan

• Olivine

Nix! Uppsvälld, svettig, blekfet, trött och tung. Och nervös inför förlossningen. Nej, inte en chans.
    Men alla är ju olika!

• mikispikis90

Haha jag fick inbjudan en vecka efter BF, vi har BF 8 aug och bröllopet är den 16 aug. Efter mycket tänkande hit och dit, man vet ju inte om man än har fått eller om man går över tiden.

Så jag sa Det att om bebisen inte är född, dvs att jag går över tiden och att jag mår bra så kommer vi på vigseln, men vi kommer ej närvara under festen men vi vill ändå givetvis bidra med bröllopspresent. Och om vi får innan så kommer vi inte på vigseln eftersom de säger att från v 1-3 ska man gärna inte ha 100 personer som dreglar ner i vagnen :p

• Nicaloll

Jag vill ju gärna gå och jag känner på mig att jag skulle orka, brukar hitta reservkrafter om det behövs ;). Men sen så dyker en röst upp som säger att det vore en dum idé och den baserar sig lite på att ANDRA hintat att det vore oansvarigt typ. Varför jag nu bryr mig om det, graviditeten har gjort mig lite mer känslig och jag tar lättare åt mig av saker trots att jag försöker låta bli. Brudparet känner till att jag är gravid och vill gärna att jag/vi kommer om jag orkar. 

• Cookies

Jag var på ett bröllop ca en vecka innan bf. Gick utmärkt! Nu har jag gått över flera dagar och hade jag slutat planera in saker runt bf så hade jag nog varit ännu mer less och uttråkad vid det här laget. Om du inte orkar gå eller inte kan när det väl är dags för bröllop så är det ju bara att inte gå. Precis som man som ogravid inte går på bröllop om man nu skulle bli sjuk.

• mikispikis90

Jag hade nog tackat nej till festen om jag var dig .. Man betalar mycket för maten och dessvärre får de inte pengarna tillbaka om ni avbokar sent vilket några menar på att man kan bli "återbetalningsskyldig" helt sjukt. Men jag förstår dock brudparen som har betalat och sen finns det då folk som får konstiga förhinder .. Samt att man räknar med bordsplaceringar och så blir det tomt här och där, jätte tråkigt.

Alt när du osar så fråga hur sent ni kan avboka eran plats på festen?

• citronkräm

Vi tackade ja till ett bröllop som var på själva BF med vår tvåa, dock med reservationen att "vi kanske är upptagna "med annat" den dagen och inte kan komma!" Nu föddes dottern lite för tidigt, så vi åkte dit tillsammans med ett ca två veckor gammalt knyte...(som redan hade hunnit gå på ett kalas innan det, en släktings mycket trevliga 70-årskalas, middag ombord på en liten "båt-restaurang" när hon var fem dagar) Bröllopet du beskriver låter ju som ett alldeles ypperligt upplägg för att kunna gå "om man kan/orkar", hade nog varit jobbigare med ett supertraditionellt långsittningsbröllop! Hoppas det kommer funka bra för dig, (det låter som att det tidsmässigt är ungefär samtidigt i tiden som det var för mig med henne (hade BF 29/7) och det var vansinnigt jobbigt med sommarvärmen minns jag

• The Fugly

Nej, i båda graviditeter har jag varit väldigt trött sista veckorna och haft svårt att sitta i samma ställning längre stunder.

Svar på tråden Hade du orkat/vågat gå på bröllop 1 vecka innan BF?