• Kejo

Lite frågor om matintroduktion...

Funderade på skillnaden mellan ersättning, välling och gröt till 7 månaders?
    ...ok, jag förstår ju att det finns skillnader såtillvida att det är olika produkter med olika näringsinnehåll. Funderar dock på användandet av dessa livsmedel.
    Min dotter äter ersättning (ammas ej) och vi håller på att introducera mat. Matpuréer går sådär, hon verkar inte jätteintresserad av att äta den, dock är gröt och fruktpuré populärt.

Hur använder man egentligen välling? Kan välling ersätta en måltid av bröstmjölksersättning?
    Vad är er erfarenhet av grötens och vällingens mättnadsfaktor? På BVC rekommenderade de gröt som kvällsmål då det mättar bättre men då jag ger gröt (dagtid) så kommer hungern tidigare än efter ersättning.
    Försöker också att ge dottern vatten, men det är inte speciellt intressant. Hon smakar och vänder sedan bort huvudet (hon får det i vanliga nappflaskan).

Har ni några tips på hur man kan lära henne att dricka vatten? Bör man använda en separat nappflaska för att särskilja vatten från ersättning?

Hittils har jag "lurat" henne genom att blanda i lite ersättningspulver så att hon ska känna igen smaken men det är nog inte gångbart i längden.

Många frågor, en del dumma men så är det med första barnet

• Svar på tråden Lite frågor om matintroduktion...
  • Kejo
    Annelie 76 skrev 2014-05-23 18:49:30 följande:
    Välling är utspädd gröt och innehåller mindre näring än ersättning. Fortsätt med ersättning tills vidare och hoppa över vällingen som eg inte behövs.
    Gröt mättar inte bättre än ersättning då de brukar få i sig mindre mängd. Bvc kommer med en massa teorier som inte alltid stämmer, vänj dig vid det :)
    Vatten behövs inte så länge som basfödan är ersättning. Vatten smakar ju inget så jag förstår att hon inte är intresserad. Köp en pipmugg för vattnet istället så kanske det blir mer intressant. Utspädd ersättning är nog bra när det är väldigt varmt, annars får hon nog den vätska hon behöver. Maten är ju väldigt blöt.
    Aha, tack för att du klargjorde detta om välling vs gröt. Har inte riktigt begripit var välling passar in, haha. Nej då fortsätter vi som vanligt med ersättning iaf.
    Ja, jag har också tänkt att vätskan i ersättningen räcker. Men även om basfödan är ersättning, och hon bara får 1-2 måltider "annan mat" så tänkte jag att hon ändå BÖR få i sig vatten för att kompensera dessa måltider? Det syns ju på en gång att hon får fastare föda på hennes bajs. Från att ha kackat ggr per dag kan hon helt hoppa över en dag.

• Kejo
    Phillippa skrev 2014-05-23 19:28:36 följande:
    Jag ger min bebis vatten ur glas/mugg istället. Det tycker han är jättekul! Flaskan blev han arg på när det inte var ersättning som kom ur den.
    Det är ingen dum idé...Nej, det är ju lite lurigt att komma med nappflaskan och så är det inte riktig mat däri. Jag förstår ju att hon protesterar. Men att dricka lite ur en kopp borde ju kunna fungera, det ska jag testa.
  • Kejo
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-23 19:33:18 följande:
    Nu har jag ammat och inte gett ersättning, men det blir ju liksom samma sak bara att ersättningen ersätter amning. Gröt eller välling är hel ok som ett mål, men det är inget man ska leva på - bröstmjölk/ersättning är bättre mat och näringsmässigt konstruerat att leva på. Jag har gett och ger min yngsta gröt till frukost. Eftersom jag ammar så har det varit ett smidigt sätt att introducera gluten under amningsskydd. För övrigt så trappar jag ner amningen allt eftersom barnet äter mer vanlig mat. Vatten ger jag i vanligt glas från start så behöver de inte lära om drickteknik senare. Intresset för vatten brukar komma med ökat intresse för annan mat - rätt logiskt eftersom man då minskar vätskan i form av bröstmjölk eller ersättning. Yngsta är ganska precis 11 månader och det är inte förrän sista veckorna han börjat att dricka lite mer - ett halvt litet glas ibland. Ha inte bråttom smile1.gif .
    Sant sant, ska inte jäkta (glömmer det ibland när man blir ivrig, haha).
    Nej det är väl snarare nu när det är så varmt som jag nojar över att en grötmåltid måste innehålla vatten som kompensation.
    Vet inte varför jag inte tänkt på att ge vatten ur kopp tidigare. Det var ju så hon fick bröstmjölk när hon var nyfödd så det kan hon ju redan... Så enkelspårig jag känner mig, haha.

Hur gick det sedan med mer fast föda, när ditt barn började plocka själv?

• Kejo
    Natulcien skrev 2014-05-23 20:36:56 följande:
    Ger du redan gröt så behöver du ju inte ge välling eftersom det är samma sak (fast i olika form). Så hoppa du över vällingen. Ersättningen är dessutom mycket nyttigare, så bättre att fortsätta med den ett par månader till, tills hon äter hela mål av annan mat.

Vatten behövs inte ännu, eftersom hon fortfarande får ersättning, vilket ger tillräckligt med vätska. Ge lite ersättning som måltidsdryck istället om du tycker att det behövs mer. Tids nog kommer hon nog att få upp ögonen för vatten, när du minskar på ersättningen och hon blir mer törstig.
    Tack för svar, ja jag skippar nog vällingen. Är välling snarare ngt som man ger längre upp i åldrarna som ett mellanmål?
Svar på tråden Lite frågor om matintroduktion...