Lite frågor om matintroduktion...
Funderade på skillnaden mellan ersättning, välling och gröt till 7 månaders?
...ok, jag förstår ju att det finns skillnader såtillvida att det är olika produkter med olika näringsinnehåll. Funderar dock på användandet av dessa livsmedel.
Min dotter äter ersättning (ammas ej) och vi håller på att introducera mat. Matpuréer går sådär, hon verkar inte jätteintresserad av att äta den, dock är gröt och fruktpuré populärt.
Hur använder man egentligen välling? Kan välling ersätta en måltid av bröstmjölksersättning?
Vad är er erfarenhet av grötens och vällingens mättnadsfaktor? På BVC rekommenderade de gröt som kvällsmål då det mättar bättre men då jag ger gröt (dagtid) så kommer hungern tidigare än efter ersättning.
Försöker också att ge dottern vatten, men det är inte speciellt intressant. Hon smakar och vänder sedan bort huvudet (hon får det i vanliga nappflaskan).
Har ni några tips på hur man kan lära henne att dricka vatten? Bör man använda en separat nappflaska för att särskilja vatten från ersättning?
Hittils har jag "lurat" henne genom att blanda i lite ersättningspulver så att hon ska känna igen smaken men det är nog inte gångbart i längden.
Många frågor, en del dumma men så är det med första barnet