• Ellie

övernattning på dagis!!

Det låter ju jättekul! Särskilt som barnen ser fram emot det. Vad spännande att få övernatta i en miljö de är vana vid, tillsammans med dagiskompisarna!
    Det händer ju knappast varje vecka. Sannolikt inte mer än 1 gång under alla dagisåren. Då kan jag inte se att det är så jobbigt med allt extra runtomkring. Visst, vanliga aktiviteter kanske inte går att ha som vanligt. Det blir godis 1 vardagskväll under särskilda omständigheter (knappast någon vana eller oerhört skadligt). Det blir lite extra bilåkning fram och tillbaka, samt en kväll på dagis för er. Men vad mycket det kan ge barnet!
    Som sagt, är det knappast mycket tid det handlar om totalt sett på alla år. Fantastiskt att personalen ställer upp på detta.

• Ellie
    elmadumle skrev 2014-05-22 08:11:35 följande:
    Det är klart att barnen ser fram mot det, men frågan är vad som händer efter kl 20 när alla föräldrar ska åka hem? en del kommer säkert bli ledsna när det blir "allvar" och det är dags att sova. Jag skulle inte tyckt det var ok med övernattning på dagis.
    Men om man läser svar från många som svarat i tråden verkar det som att det i de flesta fall går hur bra som helst, och väldigt sällan att något barn vill åka hem. Även de som själva upplevt övernattningar på dagis som små verkar ha mycket positiva minnen av det.
  • Ellie
    snöblask skrev 2014-05-23 17:45:25 följande:
    Handlar väl egentligen inte så mycket om godis veckodag etc utan säkerhetsaspekten? Om barn blir ledsna, gör illa sig, det börjar brinna. Kanske inte så troligt att det händer en jättekatastrof men ett säkerhetstänk som förskolor brukar ha...
    De skall ju vara på den plats där många tillbringar större delen av sina dagar, tillsammans med de personer som tar hand om dem då. Det händer väl säkert dagligen att barn blir ledsna och gör illa sig. Jag antar att om det är en mindre händelse tröstar personalen som vanligt, men gäller det något större ringer man föräldrarna som vanligt.
Svar på tråden övernattning på dagis!!