• sextiotalist

övernattning på dagis!!

Är det inte något man förankrar hos alla föräldrar och i min värld så är det en sådan aktivitet som samtliga föräldrar ska vara med på.
    Det är inte heller alla dagisbarn som klarar av att sova borta.
    Och 25-30 kronor godis. Det äter inte vi (två vuxna och en tonåring) på en helg, om det inte är choklad. Men smågodis, icke

• sextiotalist

Jag tror inte problemet är själva övernattningen, utan hur det hanterats och att man inte verkar ha förankrat detta tillräckligt bra hos föräldrarna.
    Att även knyta upp föräldrarna på det sättet är också fel.
    Det kan finnas mindre / yngre barn hemma som gör att det inte gå att bara frigöra sig två timmar en kväll eller annat.
    Jag personligen har inget emot övernattningar, men hade ett sådant beslut tagits över mitt huvud så hade jag också blivit rätt sur

• sextiotalist
    vampyria2 skrev 2014-05-22 06:26:05 följande:
    Okej och hur tycker du att vi fröknar ska hantera situationen när alla andra föräldrar tycker att en aktivitet är super rolig och vill att vi ska förbereda barn för det och vi pedagoger vet att vissa barn behöver lite puttning för att våga vara med på det roliga vi har planerat att göra och vill att alla barn ska vara med på....sen har vi en förälder där barnet verkligen vill vara med (kanske) men som föräldern sätter sig på tvären och är en tjurig en, ska vi då förstöra för hela gruppen bara för det eller hur tycker du vi ska lösa situationen då?
    För det första så ska ni acceptera att detta är en frivillig sak och om det är en aktivitet som någon förälder "tjurar" om så kan ni prata med föräldern. Det kan finnas orsaker som ni inte har en aning om.

Att boka upp andras fritid gör man inte enligt mig, Aktiviteter under dagtid det kan ni planera hur ni vill, men om ni planerar en aktivitet på föräldrarnas fritid, då får ni också acceptera och respektera att föräldrarna inte alltid gillar det.

• sextiotalist
    Lillusen skrev 2014-05-22 06:42:07 följande:
    Vad många föräldrar inte kan acceptera är att när man väljer att sätta sitt barn på förskola så väljar man också att barnet blir en del av ett kollektiv. Det finns ingen som möjlighet att man vid varje tillfälle ska fråga alla föräldrar om allting så skulle INGET bli gjort. Någon tycker inte att man ska vara ute när det regnar någon annan tycker inte man ska vara ute när det är för varmt, någon tycker att man ska åka på utflykter, några tycker inte det osv osv. Därför ska pedagogerna göra precis som dom gjort, erbjuda familjen en aktivitet och ni får ta ställning. Och om du tycker att det är en omöjlighet så säger du nej, det är lika bra att börja träna nu, du kommer få användning av det i tonåren.
    Men det inte frågan om att sätta ett barn i ett kollektiv, ett ord jag för övrigt avskyr.
    Nu är det så att man har sitt barn på dagis för att man arbetar eller att barnet behöver träffa andra än sina föräldrar. Men det är en dagverksamhet.
    Jag hade inte mitt barn på dagis för att han skulle göra saker utanför dagistid.

Tack och lov så hade vårt privata dagis inga aktiviteter för föräldrarna förutom Lucia och föräldramöten. Allt annat fixade de under dagtid.

Ja, jag anser att man, om man förväntar sig föräldramedverkan och utanför förskolans ordinarie tid, alltid ska förankra sådant hos föräldrarna.
  • sextiotalist
    Levande skrev 2014-05-22 11:04:24 följande:
    Oj, nej, vissa saker måste man ju verkligen prata med föräldrarna om först, innan man pratar med barnen..! :S Märkligt...
    Det kan ju vara lämpligt att saker som involverar föräldrarna mer än annars samt på deras fritid, att man förankrar detta innan man pratar med barnen om det.

• sextiotalist
    vampyria2 skrev 2014-05-22 11:12:32 följande:
    Sexotiotalisten: när det gäller att barnet egentligen inte vill så är det faktiskt förälderns ansvar att känna sitt barn och veta vad det är redo för och inte, den stora massan bör inte få stå tillbaka för den enskilde individen, det är så det fungerar i samhället och det är så det bör vara anser jag.
    Det var inte jag som skrev att barnet inte vill
    Så jag tar det en gång till
    Har man arr som involverar föräldrarna och även deras fritid som t.ex en övernattning, så ska dettas förankras hos föräldrarna innan man peppar barnen.
    Om det är så att man på förväg vet att några, av olika skäl, inte kan delta, då kanske man inte ska prata om det hela tiden, om det är barn som inte fixar att sova över, då kan man också hantera det.
  • sextiotalist
    Lillusen skrev 2014-05-22 22:06:48 följande:
    I dag så anordnade föräldraföreningen xxx skolans dag.  Måttligt kul tycker jag, men sonen har verkligen sett fram emot det, barnen har verkligen peppar varandra. Detta arrangemang påverkade om något min fritid, jag var tvungen att gå tidigare från jobbet, lägga ut en massa pengar och själv stå i klassens aktivitet tills klockan kvart över sex.

Gör föräldraföreningen fel som inte frågar föräldrarna till skolans 1 000 elever? Vad skulle dom gjort om jag sa att jag tyckte att det var en dålig idé , skulle dom ställt in då? Skulle fritids hindrat dom att sätta upp lappar på skolan? Dom skulle kanske hindrat barnen att prata om det? Min son pratade om det hemma långt innan jag såg lappen.

Om jag nu hade valt att jag mäktar inte med det här/jag kan inte gå/ så hade min son blivit grymt besviken, han hade nog gråtit. Skulle jag i så fall anklagat föräldraföreningen och tyckt att dom gjort fel? nej jag hade tyckt samma sak som jag tyckte i dag, att det var ett trevligt arrangemang och jag är glad för att det finns dom föräldrar som orkar engagera sig för att mitt barn ska få något kul, även om jag inte älskar det och även om det inkräktar på min fritid.
    För mig är det en viss skillnad att ordna ett arr med 1000 skolelever mot att ordna ett arr med ett fåtal förskolebarn.
    För det andra hade en föräldaförening placerat mig på en aktivitet utan att jag blivit tillfrågad samt krävt att jag skulle vara ledig. Då hade de troligen fått höra ett och annat.
Svar på tråden övernattning på dagis!!