Lillusen skrev 2014-05-22 06:42:07 följande:
Vad många föräldrar inte kan acceptera är att när man väljer att sätta sitt barn på förskola så väljar man också att barnet blir en del av ett kollektiv. Det finns ingen som möjlighet att man vid varje tillfälle ska fråga alla föräldrar om allting så skulle INGET bli gjort. Någon tycker inte att man ska vara ute när det regnar någon annan tycker inte man ska vara ute när det är för varmt, någon tycker att man ska åka på utflykter, några tycker inte det osv osv. Därför ska pedagogerna göra precis som dom gjort, erbjuda familjen en aktivitet och ni får ta ställning. Och om du tycker att det är en omöjlighet så säger du nej, det är lika bra att börja träna nu, du kommer få användning av det i tonåren.
Men det inte frågan om att sätta ett barn i ett kollektiv, ett ord jag för övrigt avskyr.
Nu är det så att man har sitt barn på dagis för att man arbetar eller att barnet behöver träffa andra än sina föräldrar. Men det är en dagverksamhet.
Jag hade inte mitt barn på dagis för att han skulle göra saker utanför dagistid.
Tack och lov så hade vårt privata dagis inga aktiviteter för föräldrarna förutom Lucia och föräldramöten. Allt annat fixade de under dagtid.
Ja, jag anser att man, om man förväntar sig föräldramedverkan och utanför förskolans ordinarie tid, alltid ska förankra sådant hos föräldrarna.