• Purlan

BF 5 juni-2014. Fler?

Liiz01 skrev 2014-05-26 05:56:10 följande:
    Vad du är flitig! Du har ingen som kan hjälpa dig så du får ta det lite lugnt? Eller funkar det som förberedelse, att tänka på lite annat?
    Jag städade hemma igår och fick blodtrycksfall och hade jätteont-fick lägga mig och flämta flera gånger.

Nja...är nog mer inget val. Mannen har mycket på jobbet nu och med tanke på att vi flyttar i slutet av juni och det är då hans krafter (och ledighet) verkligen behövs så faller det på min lott. Han kommer inte att vara ledig direkt när bebsien kommit heller om allt går som det ska.  Vi bor väldigt tillfälligt i lägenhet nu, är emallan två hus. Flyttade hit i mitten av januari och lämnar i slutet av juni och det är grejer överallt. Vill gärna bringa lite ordning i kaoset innan bebisen kommer så nu ska ALLT som inte behövs sista månaden rensas bort och köras hem till min mamma.

Jag kör så mycket jag orkar, självlklart ska jag ligga på soffan och käka godis med

Tycker inte att jag haft så mycket tecken med de andra. Några dagar innan det dragit igång på riktigt har jag haft riktigt onda förvärkar på nätterna, men som varit helt borta på dagarna. Igår hade jag regelbundna sammandragningar på kvällen, men absolut inte ont. 

De andra gångerna har jag klarat mig jättebra med andning och lustgas, men skulle det dra  ut på tiden och vara väldigt smärtsamt så tänker jag inte plåga mig i onödan, men vill inte be om EDA det första jag gör då jag är rädd att de stannar av värkar och man ska behöva hålla på med värkstimulernade för att dra igång det igen.

Man har ju så olika ont. Läste om nån tjejs förlossning igår och hon beskrev hur härligt det var när hon fick EDA:n för då kunde hon vara som vanligt och smårprata mellan värkarna, med bara lustgas var hon som en våt trasa i "pausen". Så där har jag haft det utan EDA, mellan värkarna har jag pratat och tom käkat godis och druckit kaffe väldigt långt fram i förlossningen. Jag HOPPAS verkligen på en repris

E april-2009 och A mars-2011
  • Purlan
    Holk skrev 2014-05-26 22:02:13 följande:
    Nica: Nej, tycker redan 4 kg låter mycket smile5.gif Våra egna Beräkningar stämmer mer med De På TUL, alltså skulle jag vara i vecka 39-40 nu. Har inget exakt.
    Min första föddes vecka 37+0 och var också 'för stor' men 'bara' +25%. Han vägde då 3570g. Vilket denna lär gått förbi vid detta laget. :-/
    Blodtrycket har varit kasst de senaste dagarna igen. Huvudvärk deluxe typ. Tungt och ont i bäckenet. Känner mig så gnällig men allt känns så jobbigt. Att vara så tung o ha ont samtidigt som man måste ha hand om och bära en annan liten..

Det blir hektiskt med en liten ettåring och en nyfödd. Jag kände att det var svettigt med 23 månader emellan, främsta skälet var att lillebror var väldigt krävande och när jag väl kunde lägga bort honom orkade jag bara inte sitta och ha storebror på mig så han blev väldigt hänvisad till pappa. Det gick liksom över en natt och det kan jag känna skuld för. Han är min kille idag (5 år), men jag har ändå otroligt dåligt samvete :-/

Kan trösta dig med att min nr 2 vägde 4410 när han kom och den förlossningen flöt på just som den första. Tror du att du blir igångsatt?

• Purlan
    Holk skrev 2014-05-27 19:58:25 följande:
    Jotack, inser att det kommer bli sjukt jobbigt (om än mysigt) med två så små. Hade jag kunnat ändra på det hade jag väntat lite till. Men nu längtar jag så till min lilla också är hos oss. Och har stor o bra familj på både min o mannens sida som hjälper till med vad dom kan när dom kan. Så det känns ju bra.
    Oj, 23 månader var ju långt mellan smile2.gif hehe.. blir ca 15 månader mellan mina beroende på när den lilla kommer.
    Jo stor bebis behöver er inte nödvändigtvis betyda trubbel. Men finns ju fler risker och just det här att doktorn direkt pratade snitt istället för att diskutera andra sätt att sätta igång mig tidigare. :-/ Ska till BM imorgon och idag när vi pratade i telefon sa jag att jag ville hon skulle göra en hinnsvepning på mig. Återstår att se imorgon om hon gör det.
    Idag har mitt blodtryck varit kasst hela dagen. Mått skit och är helt matt. Brukar lugna ner sig lite under dagen men det har det inte gjort idag utan legat högt hela tiden. Sjukt jobbigt.

Ja förlåt, det var inte meningen att vara negativ! Det kommer att bli hur bra som helst

Håller tummarna att BM tycker hinnsvepning är en bra plan och att det kan dra igång sen. Ligger blodtrycket dessutom högt så borde det väl höja hennes motivation?

• Purlan
    Holk skrev 2014-05-27 21:23:14 följande:

Haha jag som är hormonell och mått extra kasst idag så blev kanske lite 'huggigt' svar till dig. Sorry.

Ja och fortsätter blodtrycket såhär måsten sätta igång mig också tycker man. Men får se vad tanten säger imorgon men är dock inte allt för positivt inställd på att hon 'gör som jag vill'.

Äsch, förstår dig. Förtjänade det, kunde lindat in mina ord lite mer

Det är ungefär det mottagandet alla kommentarer om min mage får just nu. Fy fasiken vad jag är less på det!
  • Purlan

Tjoho!! BM-besök nu på morgonen och hennes första kommentar var, "oj, den har växt rejält, bebisen, den fyller verkligen ut magen". Sen kände hon lite till och jag anar repris på graviditet nr 2 - tvärläge...

Så kl 13.30 blir det ultraljud och lägeskontroll.

• Purlan

Om man kunde få känna lugn...bebisen låg ju mycket riktigt i tvärläge tillsammans med en ansenlig mängd fostervatten. Så mycket att de började kolla mage och njurar igen. Det verkade visserligen ok i v 26 när vi var på extrakoll, men just nu är jag bara helt låg och helt säker på att nåt är fel. Det har varit så mycket nu med det kassa KUB-resultatet och fostervatten och snurrande. På fredag blir det vändning och pga mängden fostervatten troligen igångsättning eftersom bebisen troligen lägger sig fel igen annars.

De mätte ju dessutom bebisen och fick den till 4300!!! Hur kan den vara så stor?! Och tänk om de mätt fel och den är ännu större. Nr 2 vägde ju typ 400 gram mer än vad de mätte honom till. Tröstar mig med att det var en ung läkare och tänker att hon nog mätte fel!

Både vill och inte vill. Är rädd för vad det innebär med en igångsatt förlossning men vill ju ännu mindre ha kejsarsnitt! Just nu vill jag bara ha min lilla hos mig och att allt ska vara ok med den!!!

Mycket katastroftänk här nu som ni märker...

• Purlan
    nica skrev 2014-05-28 16:46:59 följande:

Holk- usch vad jobbigt för dig, förstår att du vill få det överstökat. Hoppas att de går bra för dig i morgon!

Plura- vad var de för problem vid kub?

Då de bara uppskattar vikten behöver bebisen inte vara så stor. Jag har en kusin som fått igångsättning 2ggr runt v 38. Första igångsättning gick snabbt och enkelt och andra tog " bara" tid att komma igång. Men då du fått barn tidigare och är så långt gången så tror jag nog allt ska gå bra.

Känns som mina små krämpor och hugg/ilningar bara är bagateller nu.

KUB:en visade en risk på 1:45 på Downs (och de andra trisomierna var också höjda) pga bred nackspalt och att ett av de två blodproven de tog visade förhöjt värde. Jag har gjort moderkaksprov som inte visade ngt, men det var bara på de vanligaste kromosomavvikelserna så oron att det ska vara nåt annat finns ändå. Gjorde även utökad organscreening i v 26 pga att nackspalten kunde vara en indikator på hjärtfel eller något annat organfel, typ njurarna som de kollade nu då.

Stor mängd fostervatten är också en indikator på kronosomfel el mage/njurfel så...tankarna skenar. Vore nog skönt att köra igång på fredag för att få reda på fakta...
  • Purlan
    Holk skrev 2014-05-29 13:18:05 följande:

Blääää.. har blivit inlagd. Fått blodtryckssänkande. Flödet i navelsträngen är i underkant. Ja nu får vi väl se hur detta blir. :-/

Tänker på dig holk!
  • Purlan

Tack. Ligger med ctg nu. Känns mycket märkligt att inte ha en aning om hur dagen slutarz

• Purlan

Dessa barn! Vid UL-kollen efter ctg:n visade det sig att bebisen nu låg med huvudet ner :-P. De tyckte att vi skulle passa på att sätta igång det, 39+0 idag så jag har fått två shottar med cytotec och har fått betydligt mer sammandragningar. Inget som alls gör ont än så länge. De vill inte ta hål på hinnorna ännu eftersom där är så mkt fostervatten och bebisen ligger högt. De är rädda att navelsträngen i så fall faller fram och hamnar i kläm. Får se hur det utvecklas.

Svar på tråden BF 5 juni-2014. Fler?