• Kraftverk

Strumpbyxor - vad har ni för åsikter?

Det här med strumpbyxor, och nu tänker jag nylonstrumpbyxor, finns det en uppsjö med åsikter kring. Nu är jag lite nyfiken på vad ni tycker och tänker.

Hudfärgade strumpbyxor, vad tycker ni om det? När är det okej att använda? Aldrig om man är i 35-årsåldern? Bara på sommarhalvåret?

Måste man ha strumpbyxor till kjol/klänning på jobbet om man är formellt klädd, även mitt i sommaren? Tänk er en typisk managementkonsult eller liknande med pennkjol och blus. Barbent? Strumpbyxor? Färg? Är det ok att gå barbent?

Och om man har åsikten att hudfärgade strumpbyxor bara ska användas på sommarhalvåret, vad har man då på sig till sin marinblå kjol i november? Eller hoppar man över alla kjolar och klänningar som inte funkar med svart på vinterhalvåret?

Så - hit me! Vad tycker ni?

• Svar på tråden Strumpbyxor - vad har ni för åsikter?
  • Kofot

Våga vägra strumpbyxor. Jag hatar dom så jag använder leggings istället.

• sextiotalist

När jag läser sådant så känns det så skönt att arbeta på en arbetsplats där jeans är det vanligaste plagget. För män som för kvinnor (ja, vi är alla ingenjörer och konsulter)

Men om jag har kjol eller klänning så beror det på vad det är jag är på om jag har nylonstrumpor eller inte sommartid.
    På mitt arbete skulle jag aldrig ha det, inte ens när vi har sommarfest, då är det barbent som gäller. Skulle jag på ett bröllop med klädkod mörk kosym, ja, då skulle jag ha det. Men skulle man skriva lätt sommarklädsel, nej.
    De ska självklart vara hudfärgade,

Så för mig hör nylonstrumpor sommartid till en mer formell klädsel, men till vardaen nix.

Äger inte ens en pennkjol, finns inte något tillfälle då jag har användning för ett sådant plagg

• Paulina P P

Konstigt att det finns så många åsikter om detta egentligen. Jag har hört att hudfärgade strumpbyxor är helt ute, men det verkar ändå säljas en massa.

Om jag ska ha kjol och det inte är så varmt ute har jag strumpbyxor eller stay-ups. Om det passar bäst med hudfärgat till - alltså om det egentligen hade varit snyggt att vara barbent - har jag det, men i så fall supertunna som knappt syns.

Om det är vinter har jag tjocka, varma strumpbyxor. Jag älskar att ha kjol och för att kunna ha det utan att frysa måste man ju ha något på benen större delen av året. Leggings gillar jag inte.

Enligt gängse etikett ska man vill inte vara barbent och enligt unga (under 30?) är det tantigt med hudfärgade strumpbyxor tydligen. Enligt stylister är det numera även omodernt med färgade strumpbyxor. Jag tycker att man gör som man vill.

• honungmannen

Varför inte tänka, hmm, hudfärgade stay-ups.

Måste väl vara skönare, luftigare, ledigare iaf på sommaren, eller?

Hudfärgat är väl inte åldersrelaterat?

Kan ju vara jättesnyggt o så finns ju något som heter "tan".

Däremot inga open-toeskor om du bär strumpor/strumpbyxor/stay-ups

• jamieblue

Lite gammal tråd men… jag avskyr hudfärgade strumpbyxor och har alltid gjort det, vet inte riktigt varför. Jag går helst barbent om jag har kjol eller klänning, alternativt använder svarta strumpbyxor. Om det inte passar med svarta strumpbyxor och är för kallt för att gå barbent, ja, då har jag byxor i stället!

• Mangbg

"Skall vi trassla till det själva eller skall vi anlita en managementkonsult?"

• Paulina P P
    jamieblue skrev 2014-06-17 19:01:45 följande:
    Lite gammal tråd men jag avskyr hudfärgade strumpbyxor och har alltid gjort det, vet inte riktigt varför. Jag går helst barbent om jag har kjol eller klänning, alternativt använder svarta strumpbyxor. Om det inte passar med svarta strumpbyxor och är för kallt för att gå barbent, ja, då har jag byxor i stället!
    Och jag gillar att gå i kjol hela året Men om jag har hudfärgade väljer jag väldigt tunna som knappt syns. Jag gissar att din aversion mot hudfärgade strumpbyxor kanske beror på att du som jag sett en äldre släkting (farmor i mitt fall) med rejält tjocka och lite korviga strumppyxor. i för mörk nyans - inte snyggt!
  • Paulina P P
    Mangbg skrev 2014-06-17 19:03:55 följande:
    "Skall vi trassla till det själva eller skall vi anlita en managementkonsult?"
    Undras om vi inte behöver en konsult.
  • annika42

Nästa samma här. Använder ganska ofta kjol eller klänning på jobbet. Är det varmt så är jag barbent. Och är det svalt så blir det stayups. Blanka beiga eller svarta. Eller också super tunna beiga nylonstrumpor och strumphållare. Då jag haft problem i underlivet när det blivit för varmt med strumpbyxor.

• jamieblue
    Paulina P P skrev 2014-06-18 07:37:12 följande:
    Och jag gillar att gå i kjol hela året Men om jag har hudfärgade väljer jag väldigt tunna som knappt syns. Jag gissar att din aversion mot hudfärgade strumpbyxor kanske beror på att du som jag sett en äldre släkting (farmor i mitt fall) med rejält tjocka och lite korviga strumppyxor. i för mörk nyans - inte snyggt!
    Min aversion hänger säkert ihop med dåliga exempel bland äldre släktingar! Men jag gillar inte heller att hudfärgade strumpbyxor är gjorda för att inte synas - och alla ser ju att man har dem! 

Apropå TS fråga vad man skulle ha på sig till en marinblå kjol i november så kan jag säga att hudfärgade strumpbyxor är det sista jag skulle ha till en marinblå kjol, eftersom jag inte vill se ut som en flygvärdinna. Inget fel på flygvärdinnor, men marinblått och hudfärgade strumpbyxor? Burr. 

Jaja, alla har vi våra hang-ups. Hudfärgade strumpbyxor är min Glad
  • kelgrisen58

Tycker mycket om tjejer som använder alla slags färgade även hudfärgade nylonstrumpbyxor och gärna kjol och lågskor typ ballerinas är så snyggt och sexigt.en personlig reflektion bara.

• Paulina P P
    kelgrisen58 skrev 2014-06-27 07:29:57 följande:

Tycker mycket om tjejer som använder alla slags färgade även hudfärgade nylonstrumpbyxor och gärna kjol och lågskor typ ballerinas är så snyggt och sexigt.en personlig reflektion bara.

• kelgrisen58
    Paulina P P skrev 2014-06-27 14:03:27 följande:

Tack bara som jag känner och tycker,
Svar på tråden Strumpbyxor - vad har ni för åsikter?