• Anonym (Intryck av stork)

Första kontakten för insemination i Danmark, hur?

Idag tog vi vår första kontakt med klinik i Danmark.
    Vi valde Storkkliniken i Köpenhamn för att få hjälp med spermieinsemination.
    Vi skrev ett mail där vi kort berättade om oss och vår situation. Vi berättade att vi tagit alla prover, vad vi vill ha hjälp med och att vi tagit del av allt material som finns på deras hemsida osv och avslutade med att tala om att vi har svårt med det danska språket och önskade kontakt på svenska i den mån det är möjligt. Vi ställde även ett par frågor om kostnader.
    Det tog 10min så fick vi svar på mailet.
    Vi fick ett "automatsvar" (kändes de som) där de stod att vi uppmanades att läsa igenom deras material på hemsidan och fylla i deras formulär. Allt stod på danska och engelska.
    Vet inte vad vi förväntat oss, men kanske att dom i alla fall läst igenom vårt mail och att man kanske kunde få svar på någon fråga. Vi förstår ju att dom vill ha formulär, provsvar och allt som kan vara bra framöver men som första intryck kändes de här lite sådär och frågorna blev plötsligt många...

Är de någon här som varit i kontakt med kliniken och hur har ni i så fall tagit första kontakten, och hur har ni blivit bemött?
    Hur är kliniken och personal i stort?
    Pratar dom inte svenska alls?
    Vad kostar varje försök för insemination totalt?
    Gör dom ingenting, inte ens svarar på enkla frågor innan dom fått betalt?

All erfarenhet, tips och råd mottages väldigt gärna!

• Svar på tråden Första kontakten för insemination i Danmark, hur?
  • Anonym (*)

Jag har varit i kontakt med flera av klinikerna i Danmark, då jag som ensamstående kvinna planerar att bli gravid där och jag ville "sålla" lite bland alternativen, kolla vad de har för specifika krav gällande vissa saker osv.

Jag tycker att jag fått det bemötande jag väntat mig från de flesta. Stork är dock en av de som jag valt bort, eftersom jag upplevde svaret lite "snorkigt".

Det är några år sedan, jag hade precis fyllt 25 år och var helt säker på mitt beslut att bli ensamstående. Frågade bland annat om klinikerna hade någon lägre åldersgräns. Fick svaret att de inte hade någon lägre, men en högre, gräns. Hon la även till att jag borde vänta för att jag säkert skulle hitta en man ganska snart och då ångra mig om jag fått barn via insemination, även att det faktiskt kostar massor att ha barn och att det är jättejobbigt om man är ensam. Min uppfattning var (är) att den person som svarade på mitt mail inte är för insemination av ensamma kvinnor, vilket gjorde att jag inte ville gå dit. Dessutom så är de (i mitt fall i alla fall) rätt mycket dyrare än andra kliniker. Vad jag har hört/läst är det lite mysigare hos dem (lite mer "löpande band"-känsla på andra kliniker) och liknande men då jag inte tycker att det är så viktigt och jag inte tycker att det är värt åtminstone 1000-1500 kronor per gång (prisskillnaden var något åt det hållet sist jag kollade i alla fall) så är det ytterligare ett skäl till att jag valt bort Stork.

De jag har haft kontakt med (och läst om) har nästan alla varit väldigt nöjda med kliniken.

Lycka till, hoppas att ni snart får en liten bebis!

Anonym (*) skrev 2014-05-19 22:02:22 följande:
    Jag har varit i kontakt med flera av klinikerna i Danmark, då jag som ensamstående kvinna planerar att bli gravid där och jag ville "sålla" lite bland alternativen, kolla vad de har för specifika krav gällande vissa saker osv.

Jag tycker att jag fått det bemötande jag väntat mig från de flesta. Stork är dock en av de som jag valt bort, eftersom jag upplevde svaret lite "snorkigt".
    Det är några år sedan, jag hade precis fyllt 25 år och var helt säker på mitt beslut att bli ensamstående. Frågade bland annat om klinikerna hade någon lägre åldersgräns. Fick svaret att de inte hade någon lägre, men en högre, gräns. Hon la även till att jag borde vänta för att jag säkert skulle hitta en man ganska snart och då ångra mig om jag fått barn via insemination, även att det faktiskt kostar massor att ha barn och att det är jättejobbigt om man är ensam. Min uppfattning var (är) att den person som svarade på mitt mail inte är för insemination av ensamma kvinnor, vilket gjorde att jag inte ville gå dit. Dessutom så är de (i mitt fall i alla fall) rätt mycket dyrare än andra kliniker. Vad jag har hört/läst är det lite mysigare hos dem (lite mer "löpande band"-känsla på andra kliniker) och liknande men då jag inte tycker att det är så viktigt och jag inte tycker att det är värt åtminstone 1000-1500 kronor per gång (prisskillnaden var något åt det hållet sist jag kollade i alla fall) så är det ytterligare ett skäl till att jag valt bort Stork.

De jag har haft kontakt med (och läst om) har nästan alla varit väldigt nöjda med kliniken.

Lycka till, hoppas att ni snart får en liten bebis! smile1.gif

Stort tack för att du delar med dig av din erfarenhet!
    Vi har försökt att skapa oss tillräckligt bra koll för att sätta igång, allt tar ju sin tid men nu känns de verkligen som vi vill komma igång. De vi inte har jättekoll på är just det ekonomiska. Runt 5000kr är de man oftast läser. Hos Stork ska (vad vi förstått) ligga lite mitt emellan. Någon är lite dyrare och några är lite billigare.
    De verkar ligga väldigt bra till. Vi kommer att åka väldigt långt (8 timmar med bil ca, enkel resa. 10 om man tar tåg) så att inte behöva plöja igenom stora delar av Danmark ser vi som positivt.
    Egentligen behöver vi inte "de mysiga" men samtidigt skadar de ju inte.
    Språket känns ganska jobbigt. Visst kan vi prata engelska men inte så bra som man kanske önskar i en sån här situation och danska är bara grötigt :) Man vill ju förstå så vi hade hoppats på att dom kunde svenska.
    Efter svarsmailet känns de fortfarande som vi står på samma steg. Vi ska fylla i några papper, men sen då? Någon enkel vägledning vore väldigt bra att få så man vet i vilken ordning saker ska göras och hur...

• Anonym (+++++)
    Anonym (Intryck av stork) skrev 2014-05-19 20:05:56 följande:

Idag tog vi vår första kontakt med klinik i Danmark.
    Vi valde Storkkliniken i Köpenhamn för att få hjälp med spermieinsemination.
    Vi skrev ett mail där vi kort berättade om oss och vår situation. Vi berättade att vi tagit alla prover, vad vi vill ha hjälp med och att vi tagit del av allt material som finns på deras hemsida osv och avslutade med att tala om att vi har svårt med det danska språket och önskade kontakt på svenska i den mån det är möjligt. Vi ställde även ett par frågor om kostnader.
    Det tog 10min så fick vi svar på mailet.
    Vi fick ett "automatsvar" (kändes de som) där de stod att vi uppmanades att läsa igenom deras material på hemsidan och fylla i deras formulär. Allt stod på danska och engelska.
    Vet inte vad vi förväntat oss, men kanske att dom i alla fall läst igenom vårt mail och att man kanske kunde få svar på någon fråga. Vi förstår ju att dom vill ha formulär, provsvar och allt som kan vara bra framöver men som första intryck kändes de här lite sådär och frågorna blev plötsligt många...

Är de någon här som varit i kontakt med kliniken och hur har ni i så fall tagit första kontakten, och hur har ni blivit bemött?
    Gör dom ingenting, inte ens svarar på enkla frågor innan dom fått betalt?

All erfarenhet, tips och råd mottages väldigt gärna!

Hej
    Varför testar du inte att sända samma mail till fler kliniker och se vad du får för bemötande? Kanske lättare att välja då??
    Vi använde oss av Sellmer. Öppet året om även storhelger, blixtsnabba svar inom en timme eller två på alla frågor vi hade. Kan verkligen varm rekommendera denna klinik. Om några veckor kommer resultatet i form av en liten bebisSolig

Supertrevlig personal, består av 3 kvinnor
    Nej, men jag som också har problem med danska kunde kommunicera utan problem. Mailen skrev jag på svenska och fick svar på "enkel danska"
    Detta beror på vilken sorts donator ni vill ha, anonym, anonym med öppen profil eller öppen. Priser för respektive står på hemsidan
    Gör dom ingenting, inte ens svarar på enkla frågor innan dom fått betalt?'
    Svarade på alla frågor innan vi åkte dit på första besöket, detta kan man också ta på Skype för att slippa resekostnader

Oavsett hur ni väljer önskar jag er lycka till!!!!!

Anonym (+++++) skrev 2014-05-20 10:46:36 följande:
    Hej
    Varför testar du inte att sända samma mail till fler kliniker och se vad du får för bemötande? Kanske lättare att välja då??
    Vi använde oss av Sellmer. Öppet året om även storhelger, blixtsnabba svar inom en timme eller två på alla frågor vi hade. Kan verkligen varm rekommendera denna klinik. Om några veckor kommer resultatet i form av en liten bebisSolig

Supertrevlig personal, består av 3 kvinnor
    Nej, men jag som också har problem med danska kunde kommunicera utan problem. Mailen skrev jag på svenska och fick svar på "enkel danska"
    Detta beror på vilken sorts donator ni vill ha, anonym, anonym med öppen profil eller öppen. Priser för respektive står på hemsidan
    Gör dom ingenting, inte ens svarar på enkla frågor innan dom fått betalt?'
    Svarade på alla frågor innan vi åkte dit på första besöket, detta kan man också ta på Skype för att slippa resekostnader

Oavsett hur ni väljer önskar jag er lycka till!!!!!

Ja varför har vi inte tänkt på att maila flera :) Tack för tipset! Ibland blir de lite onödigt inrutat :)
    Tack också för ditt svar!
    Om de är ok att ja frågar lite så får du väldigt gärna svara :)
    Hur gammal är du, hur många försök fick du göra innan lyckan nu och hur långt reste du?
    Vi har bestämt anonym donator som vi varit med och tagit fram (alltså som med val av hur han sett ut, levt osv).
    Första gången är ju lite dyrare på grund av samtal men sen bör de ju vara samma kostnad varje gång.
    Man vill ju veta så noga som möjligt vad det kostar så man kan göra sina beräkningar :)

Ett par funderingar till.
    Vad är det man går igenom i det första samtalet (på plats eller visa skype)? Hälsosamtal?
    Hur gammalt kan proverna man tagit i Sverige vara? Vi tog prover i höstas, är dom för gamla och måste tas om?

• Linastrumpan

Jag har skaffat två barn med hjälp av Storkkliniken. Första gången för att det inte fanns någon annan klinik då i Danmark som inseminerade ensamstående kvinnor och andra gången för att jag redan gjort det en gång där

Jag har aldrig upplevt den som snorkiga, tvärt om. De har alltid varit väldigt trevliga och vänliga. Jag hade ett journalsamtal första gången via telefon. Jag fick boka en tid via mejl och betalade sen in pengarna. Fick ett telefonnummer som jag skulle ringa en specifik tid. Innan hade jag fått en bunt papper att fylla i och skicka tillbaka. En sorts hälsodeklaration. Hon som jag fick prata med pratade inte svenska men en försvenskad variant av danska. Inga probelm att förstå. Inseminerades några dagar senare, en lördag minns jag.

Andra gången (3år senare) mejlade jag bara och sa att jag ville göra ett syskonförsök och det var bara att ringa samma dag som jag ville ha tid för insemination. Inget nytt journalsamtal eller så.

Proverna vet jag inte hur gamla de får vara, står nog i deras infomaterial. 6mån har jag för mig att det var förut men det kan ha ändrats.

Lycka till med vilken klinik ni än väljer.

Nu blir de lite frågor (hoppas de är ok) som egentligen inte kanske hör till själva bemötandet av kliniken utan mer hur de funkar och deras priser.

Kan man boka första samtalet så man har de på plats strax innan första inseminationen?
    Varför ska dom ha så mycket uppgifter på mannen när de är kvinnan som ska insemineras (tex papper på tidigare fertilitetsresultat från prover osv?

Tycker de är rörigt med priser, och på så sett svårt att veta hur mycket pengar man behöver för varje försök. Är mycket information att ta in så de gör väl kanske att just de här känns extra rörigt, kanske i onödan :)

Vad är det man betalar för, har ja missat nåt?
    Första samtalet (på telefon, Skype eller på plats): 650-850 DKK
    Inledande samtal med ultraljud (strax innan inseminationen): 1000-1300 DKK
    Inseminationen: 3800 DKK
    Anonym spermadonation: 1500 DKK
    Summa: 6950-7450 DKK (6300-6600 efter första gången)

Ska man även betala för rening av sperma (400) och frakt (850) om man ska ha anonym sperma med utökad profil?
    Hur funkar de med depåavgift (2500) om man tänker sig syskon från samma donator framöver, ska de betalas direkt eller betalar man de månadsvis/årsvis?

Så här ser prislistan ut: http://se.storkklinik.dk/539/priser

Som sagt, är de nåt ja missar eller tänker konstigt om?
    Hoppas ni kan berätta lite mer och ge svar på mina funderingar.
    Hade varit enkelt att ställa dessa frågor med mail direkt till kliniken men de kändes som dom vill ha journal och pengar först så ja frågar här istället :)

Nu har vi skickat in elektroniskt journal och väntar på vårt samtal.
    Har tittat på sperma hos Cryos Danmark men hajar inte riktigt.
    Kan man få hjälp ifrån Stork att beställa där ifrån? Vi har hittat en donator som vi vill ta ifrån nen är osäkra på hur de funkar.
    Står att de finns 1 bägare i lager. Antar att de betyder att vi har bråttom att beställa innan de är slut?

Många funderingar nu. Hoppas någon kan hjälpa oss få lite svar.

Är det ingen som kan hjälpa oss med priserna?
    Vad är det man betalar för, dvs hur mycket kommer det att kosta per gång?

Har ja tänkt rätt ovan?

• Anonym (Anna)

Vi fick jättebra bemötande från Stork. Visst, det första mejlsvaret var som du beskriver - ett typ automatsvar med uppmaning om att läsa på hemsidan och fylla i journalen som fanns där.

Journalsamtalet hade vi per telefon med en av deras barnmorskor som var svenska. Inga språkproblem, alltså.

När vi var där skötte kliniken all spermahantering och -beställning, så det var inget vi behövde fixa. Nu är det ju annorlunda. Men det låter ju som om du har tänkt rätt.

Anonym (Anna) skrev 2014-06-16 15:16:20 följande:
    Vi fick jättebra bemötande från Stork. Visst, det första mejlsvaret var som du beskriver - ett typ automatsvar med uppmaning om att läsa på hemsidan och fylla i journalen som fanns där.

Journalsamtalet hade vi per telefon med en av deras barnmorskor som var svenska. Inga språkproblem, alltså.

När vi var där skötte kliniken all spermahantering och -beställning, så det var inget vi behövde fixa. Nu är det ju annorlunda. Men det låter ju som om du har tänkt rätt.
    Vi har fått bra kontakt med dom också nu. Första intrycket var lite sådär men nu känns det bättre.
    Dock har vi fortfarande svårt med språket. Känns som det inte är någon ide att tjata om att man inte förstår. Dom pratar danska och de får vi väl acceptera och blanda lite engelska när de krisar ordentligt. Någon svensk har vi inte fått kontakt med men vi får se hur det blir när vi väl kommer ner. Tror de är lättare att förstå om man träffar personen än att prata på telefon.
    Pengarna rullar snabbt.
    Vi har köpt sperma (3 portioner). Vi betalar för att får den sparad på kliniken. Och journalsamtal. Detta har kostar ca 11500kr, och då har vi inte vart där första gången ännu :) Men de blir nog bra.
Svar på tråden Första kontakten för insemination i Danmark, hur?