• beckanil

Vila i vagn eller säng?

Har en snart tre-månaders som än så länge har vilat i vagn och sover (på nätterna alltså) i säng. Dock börjat vilandet tunnas ut och det verkar som han störs av att vila i vagnen. Så, jag har funderat på att börja låta honom vila i sängen men oroar mig lite för att han på nåt sätt kan missta nattsömnen för vila om han får ligga i sängen. Alltså, att han börjar vakna korta perioder på nätterna för att han vilar på samma ställe. (nu sover han mellan 22/23 till 07/08)

Någon som har erfarenheter och märkt skillnad?

• Svar på tråden Vila i vagn eller säng?
  • ClaraV

När min dotter var liten så fick hon vila lite här och där. Beroende på vart vi var. Men om vi var hemma så skedde oftast vilan i sängen, tycker inte att det störde hennes nattsömn utan det funkade bra.

Men hon kunde sova nästan överallt. Kunde slockna i babygymmet när jag dammsög haha.

Du kan ju testa med att rulla in vagnen i sovrummet för att minska störningsmoment om du är orolig annars :)

• beckanil
    ClaraV skrev 2014-05-19 17:34:54 följande:
    När min dotter var liten så fick hon vila lite här och där. Beroende på vart vi var. Men om vi var hemma så skedde oftast vilan i sängen, tycker inte att det störde hennes nattsömn utan det funkade bra.

Men hon kunde sova nästan överallt. Kunde slockna i babygymmet när jag dammsög haha.

Du kan ju testa med att rulla in vagnen i sovrummet för att minska störningsmoment om du är orolig annars :)
    Haha, oj vad skönt! :)

Ja, det skulle jag ju kunna göra. Vill gärna att han sover lite mer eftersom jag ser att han är dödstrött efter att bara vilat tio minuter men samtidigt hade det varit skönt att också slippa tassa runt på tå. Vet att en del säger att man måste lära bebisar att sova med ljud men jag föredrar att han sover än att jag ska väsnas och han vaknar stup i kvarten.
  • ClaraV
    beckanil skrev 2014-05-19 17:44:34 följande:
    Haha, oj vad skönt! :)

Ja, det skulle jag ju kunna göra. Vill gärna att han sover lite mer eftersom jag ser att han är dödstrött efter att bara vilat tio minuter men samtidigt hade det varit skönt att också slippa tassa runt på tå. Vet att en del säger att man måste lära bebisar att sova med ljud men jag föredrar att han sover än att jag ska väsnas och han vaknar stup i kvarten.

Tror att vissa barn helt enkelt är mer ljudkänsliga än andra. :)

Men testa att ställa vagnen i sovrummet, och funkar inte det så prova sängen. Man märker ju ganska fort om något funkar eller ej.

• Phillippa

Min lille sover i vår säng om dagarna och i sin säng om nätterna. Jag gav också upp dagsvilan i vagnen eftersom han är så lättstörd.

Storasyster sov i vagn ute när grannarna körde med motorsåg men den här lille killen vaknar av att grannarna pratar med varandra. Jag tror att det beror på att han är så nyfiken och inte vill missa något. Han sover mycket längre inne.

Dock får han sova i vagnen om jag åker iväg för jag vill inte bli helt låst vid hemmet.

• isolande

Mina har alltid fått vila i vanliga sängen, även dagtid, när de började sova mer sällan och lite mer regelbundet. Hade aldrig orkat vara ute och knata med vagn så fort det skulle sovas, då ville jag dricka kaffe och kolla serier i soffan hemma! Inga problem med nattsömnen pga det.

Däremot har ingen av dem kunnat sova längre än 30 min i vagn när de blev lite större. I säng sov de 1,5-2 timmar. Tror det var för att de vill sova på mage och böka runt, och det går ju inte i en vagn Flört.

Svar på tråden Vila i vagn eller säng?