• Anonym (Orolig)

Pappan vill ha sin sambo med under möte..

Blev gravid efter att en kille tagit sin chans och låg med mig när jag sov. Märkte detta då alt var försent och födde en son.

Nu till frågorna: 
    Han vill ha med sig sin sambo med på mötet med företrädesrätten och när han skriver under faderskapspappret?  Har hon ens rätt att delta vid mötet? Måste jag kryssa i rutan för gemensam vårdnad? Vad händer om jag inte kryssar i men samtidigt ser till att uppfylla umgängesrätten mellan far och son? Tacksam för snabbt svar.

• Svar på tråden Pappan vill ha sin sambo med under möte..
  • Anonym (Orolig)

Ventilera mera: Tack för alla fina svar. Känns okej att åka till familjerätten idag.  

Till er andra: 
    Varför jag inte anmäler honom för våldtäkt tror jag en del kan förstå, om 6 st tonårskillar begår en solklar våldtäkt och blir friade. Skulle samma argument finnas i mitt fall och känner mig redan så förnedrad som jag gör. Inte önskemål om att bli mer förnedrad och icke trodd som jag blir idag. Samt skulle det bli sökbart då frågan kan ev komma till domstolsförhandling. 

Känner ingen ånger för jag fick ett friskt barn med 10 fingrar och tår men hade helt klart valt få det med min dåvarande pojkvän jag hade då, och självklart tog jag för givet att min d.v pojkvän var pappan då de bara var han jag hade sagt ja till att ha sex med.  

• SupersurasunkSara

Nej, du måste inte skriva under för gemensam vårdnad och jag råder dig att inte göra det.
    Det kan ni göra framöver när ni ser hur allt flyter på.

Nej, du kan säga att du inte vill ha henne med, att du vill ha två vittnen som ingen av er känner med, om det nu måste vara vittnen.

Ang umgänge så är det barnet som har rättigheter där, föräldrarna har bara skyldigheter.
    Umgänget påverkar dock bonusmamman en hel del, men hon har för den delen ingen rätt att styra kring något med barnet. Däremot får du nog räkna med att pappan lyssnar på henne och gemensamt med henne bestämmer hur de vill att umgänget ska se ut, om det sen blir så är en annan femma, men troligen bestämmer de gemensamt hur det passar dem.

Hur har ni tänkt er att umgänget ska se ut?

• sextiotalist

Vet du, ring till familjerätten och bolla dina funderingar, du kan gärna berätta hur barnet blev till och säga att du upplever obehag när du träffar honom, men ert barn har en självklar rätt att ha kontakt med sin pappa, oavsett dina känslor. Fråga om de på ett bra sätt kan styra så att det endast är du och pappan som är med vid mötet
    För övrigt så ska du imte nu skriva under för gemensam vårdnad. Men så tidigt som möjligt arbeta fram ett schema för umgänge (som självklart bara du, barnets pappa och familjerätten ska vara med att arbeta fram)

• SupersurasunkSara

Ang att han vill ha henne med, det kan vara moraliskt stöd som någon skrev, men det kan likväl vara hon som kräver det, av svartsjuka eller av kontrollbehov.
    Oavsett orsak så har du alltid rätten att säga nej, även om det kommer till framtida samarbetssamtal så kan du säga nej till att hon medverkar.
    Däremot, ofta kan det vara en tillgång att ha en bra relation till den extra vuxna som kommer att vara en del av barnets liv.

• yftte

du ska tänka på dig själv och barnet inget annat i dagsläge

skriv INTE under gemensam vårdnad

om det stör dig att hans tjej är med så säg ifrån
    men samtidigt han är sambo och jag kan väl tycka han har rätt att ha henne med...

MEN... du måste avväga hela tiden...

tyvärr har jag också SÅ många gånger sett kvinnor som är tillsammans med killar som har barn med en annan och det är tjejerna som slåss om umgänge och vill ha tillgång till lilla söta bebisen...

så stå på dig och stå för din sons rätt

ingenting annat...

• Påven Johanna
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-19 10:14:03 följande:
    Ventilera mera: Tack för alla fina svar. Känns okej att åka till familjerätten idag.  

Till er andra: 
    Varför jag inte anmäler honom för våldtäkt tror jag en del kan förstå, om 6 st tonårskillar begår en solklar våldtäkt och blir friade. Skulle samma argument finnas i mitt fall och känner mig redan så förnedrad som jag gör. Inte önskemål om att bli mer förnedrad och icke trodd som jag blir idag. Samt skulle det bli sökbart då frågan kan ev komma till domstolsförhandling. 

Känner ingen ånger för jag fick ett friskt barn med 10 fingrar och tår men hade helt klart valt få det med min dåvarande pojkvän jag hade då, och självklart tog jag för givet att min d.v pojkvän var pappan då de bara var han jag hade sagt ja till att ha sex med.  
    Beklagar det du varit med om. Sov du alltså så hårt att du inte ens visste att den biologiska fadern till barnet hade genomfört samlag med dig? Du trodde att din dåvarande pojkvän och du skulle bli föräldrar? Hur kom det till er alls kännedom att det var den andra killens barn?

Jag tycker absolut att du bör anmäla!
  • Anonym (håller med)
    ventilera mera skrev 2014-05-19 02:37:13 följande:
    Jag tycker det märks rätt väl att du tycker att det inte känns bra att hon är med, så då ska du inte kompromissa om det i alla fall, det är min åsikt. Hade jag varit med om samma som dig (det handlar ju faktiskt om en våldtäkt) så hade jag inte velat ligga i ett psykologiskt underläge, vilket det hade känts som om han sitter där med stöd av sin sambo (var hon sambo eller tillsammans med honom när han gjorde det här mot dig så undrar man ju vad hon fått höra...) medan du är ensam. Kontakta dem innan och tala om hur du vill ha det, som (dupp) säger. Det kanske är jobbigt att säga det när de står där redo att gå in.

Gemensam vårdnad behöver du INTE gå med på i det här läget, och jag skulle faktiskt låta bli om jag var du. Tänk på att ni inte bor ihop men att han i så fall skulle få en stor del av föräldradagarna, vilket endera kan göra att du står där utan chans att vara hemma tills barnet är gammalt nog att börja förskola, alternativt blir tvungen att lämna ifrån dig barnet på dagarna när dina dagar är slut, vilket ställer till det om du t ex tänkt amma en viss tid. Blanda inte ihop umgänge med vårdnad, han kan träffa sin son ändå, men har du vårdnaden så slipper du trasslet med att behöva ha hans underskrift så fort du ska ta några beslut gällande sonen.

Lycka till!
    Är det någon som skulle behöva stöd så är det ju du TS med tanke på hur barnet blev till.
    ag hade absolut inte gått med på gemensam vårdnad eller låtit andra vara med. Hur tänker ni som skriver att Ts ska försöka få till ett bra sammarbete? Mannen har ju våldtagit henne, det bästa är att hon har ensam vårdnad och att umgänge sker via tredje part så att TS slipper träffa mannen överhuvudtaget.
    Sen att en våldtäktsman ska få ha umgänge med det barn som blev till under en våldtäkten är helt bisarrt och i mina ögon helt fel.

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-19 10:14:03 följande:

Till er andra: 

Förstår, men tycker att det är vansinnigt att det är så!
  • Anonym (Snälla någon)
    Aniiee skrev 2014-05-19 01:54:42 följande:
    Och så finns det ju något som kallas för "moraliskt stöd", också. Han kanske behöver det och frågade därför om det var ok att sambon blev med. Alltså inte "moraliskt" som i etik/moral utan den där om att våga/orka göra något om man har stöd någonstans ifrån. Han och hans sambo kanske är helt överens om att det är hans sak det här, men han tycker att det är jobbigt at vara på något som liknar en myndighet. Lite som att det är jobbigt att gå till tandläkaren.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever

Ja Gud ja. Stackars den lilla mannen som hade sex med ts mot hennes vilja. Klart han måste få lite stöd när han ska skriva på faderskapet..eh..
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Snälla någon) skrev 2014-05-19 14:26:16 följande:

Ja Gud ja. Stackars den lilla mannen som hade sex med ts mot hennes vilja. Klart han måste få lite stöd när han ska skriva på faderskapet..eh..
    Fast med tanke på hur skev hans moraliska kompass är kan ju ett moraliskt stöd, bokstavligt talat, vara precis vad han behöver. Om bara han haft det tidigare så att TS inte suttit i denna sits.
  • Aniiee
    Anonym (Snälla någon) skrev 2014-05-19 14:26:16 följande:

Men det var väl inte det jag skrev, eller? 
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-18 23:59:31 följande:
    Nu till frågorna: 
    Han vill ha med sig sin sambo med på mötet med företrädesrätten och när han skriver under faderskapspappret?  Har hon ens rätt att delta vid mötet? Måste jag kryssa i rutan för gemensam vårdnad? Vad händer om jag inte kryssar i men samtidigt ser till att uppfylla umgängesrätten mellan far och son? Tacksam för snabbt svar.
    Sambon har rätt att vara med på mötet om du ger ditt medgivande till det, annars inte! Du har rätt till din integritet och sekretss råder. Påpeka det om det uppstår en diskussion!

Nej, du behöver inte acceptera gemensam vårdnad frivilligt. MEN det kan bli så att han stämmer dig i tingsrätten då för att få det, men stå på dig för vad du anser bäst för barnet!!

Jag vet inte vad du menar med att "uppfylla umgängesrätten" - det finns ju ingen fastställd sådan rätt för fadern utan allt handlar om vad som är barnets behov och bästa OCH att ni kan förhandla fram en lösning betr barnets umgängesrätt som ni båda blir överens om ....
  • Anonym (Orolig)

Blev inte ett jätte trevligt möte helt igenom även om sambon inte var med i rummet. Komplicerat och papprena skrev åtminstone påskrivna. Det är nu resan börjar och får göra det bästa av saken. Det är ingen sits att hamna i och inget rekommendera, för avgrunden öppnas inte under ens fötter bara för en önskar det i de bästa situationerna.   

Även om barnet inte blev till genom bådas samtycke minns jag hellre ett " icke vaken" våldtäkt än vid fullt medvetande. Sov hårt ska vara tacksam att jag inte vaknade. Han hade ingen sambo under den tiden och hon höll sig väl "någorlunda" i utkanten även om vi hälsade genom att ta i hand som sig bör, jag vet inte.  På något vis gör jag mitt bästa för barnets skull. 

Mår okej för att pappren är klara men samtidigt vill jag inte underlätta umgänget mellan pappa och son pga av sättet men gör det för att sonen ska ha en någorlunda relation med sin pappa. Jag älskar mitt barn och vill att han ska veta vem som gett hans andra dna sträng. 

• Anonym (hm)

Jag måste säga att jag är mycket förvånad över att du inte har anmält den här killen som kröp på dig när du låg och sov, och därför inte kunde ge ditt samtycke. Nu resulterade det i ett barn, men hade ju lika gärna också kunnat ge dig könssjukdomar. Du är kanske varken den första eller sista han utsatt för liknande övergrepp.

• Anonym (Orolig)

(hm): Jag kan varken bevisa eller motbevisa i en ev domstolsförhandling. Samtidigt var jag sovande och hur troligt låter det att det tas på allvar efter alla andra uppenbara våldtäkter som gått till domstol, vilket bara gjort att de tjejerna blivit smutskastade. Jag väljer hellre sitta med skammen själv över att jag inte vaknande och upptäcktes när barnet redan var tillverkat än att hela befolkningen vet. 

På fullaste allvar skulle jag inte bli trodd och om jag skulle bli trodd får jag svara på mycket frågor som jag redan nu får höra av b.la familjerätten medan utredningen gjordes.

Då det inte visade sig vara min dåvarande kille som var pappan var jag tvungen uppge vilka vänner/bekanta jag umgåtts med som vänner (inget sexuellt) och på så vis kom det fram att det hela hade hänt. Det var först då jag anade ugglor i mossen. 

Alltså jag har gått genom en hel graviditet i tron på att min dåvarande var pappa, och det sprack pga min icke planerade graviditet. En domstol skulle inte ta det som bevis för att jag inte var med på noterna, snarare att jag ville ha sex med barnets biologiska pappa.

Hade jag vågat och haft mer på benen hade jag anmält fast det snart gått 1 år sen det hände vilket jag borde göra. Men jag är en mes, fegis och vågar inte. 

• Anonym (hm)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-19 21:57:16 följande:
    (hm): Jag kan varken bevisa eller motbevisa i en ev domstolsförhandling. Samtidigt var jag sovande och hur troligt låter det att det tas på allvar efter alla andra uppenbara våldtäkter som gått till domstol, vilket bara gjort att de tjejerna blivit smutskastade. Jag väljer hellre sitta med skammen själv över att jag inte vaknande och upptäcktes när barnet redan var tillverkat än att hela befolkningen vet. 

På fullaste allvar skulle jag inte bli trodd och om jag skulle bli trodd får jag svara på mycket frågor som jag redan nu får höra av b.la familjerätten medan utredningen gjordes.

Då det inte visade sig vara min dåvarande kille som var pappan var jag tvungen uppge vilka vänner/bekanta jag umgåtts med som vänner (inget sexuellt) och på så vis kom det fram att det hela hade hänt. Det var först då jag anade ugglor i mossen. 

Alltså jag har gått genom en hel graviditet i tron på att min dåvarande var pappa, och det sprack pga min icke planerade graviditet. En domstol skulle inte ta det som bevis för att jag inte var med på noterna, snarare att jag ville ha sex med barnets biologiska pappa.

Hade jag vågat och haft mer på benen hade jag anmält fast det snart gått 1 år sen det hände vilket jag borde göra. Men jag är en mes, fegis och vågar inte. 

Beklagar verkligen vad du blivit utsatt för. Vilken chock det måste ha varit när det uppdagades? Jag har ändå svårt att förstå hur man ska kunna ha en fungerande relation med en person som gjort detta, men du verkar varken arg eller bitter på honom.

Hur har han rättfärdigat det han gjorde? För trots att du inte har anmält honom så måste ni väl ha pratat om det?
  • Anonym (Orolig)

(hm): Jag är bitter på honom såklart. Jag gör mitt försök för barnets skull. Inte för min skull. Jag påpekade detta idag men han sa inte så mycket om det. 

Sen om han drar en vals för sin sambo bryr jag mig inte om, de käraste har en förmåga att inte se sin närmaste som en bov. 

Det hjälper inte mig att visa min bitterhet i med att lagen ser ut om den gör heller. Jag förlorar mer på att inte försöka samarbeta och förlora vårdnaden om min lille. Trotts sättet jag blev gravid är det aldrig barnets fel i en sådan sits.  Kan bara se framåt genom försöka vända på sitsen och hoppas han inte är stolt över det han gjorde.  

• Lindsey Egot the only one
    ventilera mera skrev 2014-05-19 02:37:13 följande:

Jag tycker det märks rätt väl att du tycker att det inte känns bra att hon är med, så då ska du inte kompromissa om det i alla fall, det är min åsikt. Hade jag varit med om samma som dig (det handlar ju faktiskt om en våldtäkt) så hade jag inte velat ligga i ett psykologiskt underläge, vilket det hade känts som om han sitter där med stöd av sin sambo (var hon sambo eller tillsammans med honom när han gjorde det här mot dig så undrar man ju vad hon fått höra...) medan du är ensam. Kontakta dem innan och tala om hur du vill ha det, som (dupp) säger. Det kanske är jobbigt att säga det när de står där redo att gå in.

Gemensam vårdnad behöver du INTE gå med på i det här läget, och jag skulle faktiskt låta bli om jag var du. Tänk på att ni inte bor ihop men att han i så fall skulle få en stor del av föräldradagarna, vilket endera kan göra att du står där utan chans att vara hemma tills barnet är gammalt nog att börja förskola, alternativt blir tvungen att lämna ifrån dig barnet på dagarna när dina dagar är slut, vilket ställer till det om du t ex tänkt amma en viss tid. Blanda inte ihop umgänge med vårdnad, han kan träffa sin son ändå, men har du vårdnaden så slipper du trasslet med att behöva ha hans underskrift så fort du ska ta några beslut gällande sonen.

Lycka till!

Här håller jag med. Om du har ensam vårdnad får du alla föröldrarpenningsdagarna och kan vara hemma med barnet i 480 dagar. Om du kryssar i för gemensam vårdnad så ger du honom automatiskt 240 av dessa dagar och det skulle betyda att du vara jan vara hemma i 8 månader och om han vill spara sina dagar då och inte skriva över dom på dig jan du hamna i ett moment 22. För ms. För ingen plats på förskolan innan barnet är 1år och du kan inte jobba om du inte har någon som kan ta hand om barnet. Och där ska du absolut inte ge med dig att de kommer vara samarbetsvilliga. För det kan ändra sig. Så behåll enskild vårdnad så du får alla dagar.
  • hoho03

Detta är lite OT kanske, men om du inte visste om att du blivit sexuellt förgripen på, hur visste du då att barnet inte tillhörde din dåvarande kille?

• Anonym (Orolig)

hoho03: Självklart trodde jag att det var den enda jag samtyckt till att ha sex med, vad skulle jag annars tro? 

Eftersom av ren rutin ville min kille ha ett faderskapstest och hans dna passade inte med in och barnets. De vänner man har litar man på, och tror inte de ska förgripa sig på en. Då vart jag tvungen gå igenom de jag vänner jag umgåtts med för att hitta barnets biologiska pappa. 

Men nog om denna saken. Jag hade bara en fråga om hur jag skulle bete mig i en jobbig situation för att underlätta för mitt barn, ville inte förhöras om varför jag inte vaknade o.s.v. 

Svar på tråden Pappan vill ha sin sambo med under möte..