• Anonym (Orolig)

Pappan vill ha sin sambo med under möte..

Blev gravid efter att en kille tagit sin chans och låg med mig när jag sov. Märkte detta då alt var försent och födde en son.

Nu till frågorna: 
    Han vill ha med sig sin sambo med på mötet med företrädesrätten och när han skriver under faderskapspappret?  Har hon ens rätt att delta vid mötet? Måste jag kryssa i rutan för gemensam vårdnad? Vad händer om jag inte kryssar i men samtidigt ser till att uppfylla umgängesrätten mellan far och son? Tacksam för snabbt svar.

• Svar på tråden Pappan vill ha sin sambo med under möte..
  • vad ska man heta

Nä hon behöver inte vara med om du inte vill. Antingen öppnar du munnen och säger när ni är där att hon får vänta utanför få detta är något mellan dig och han. Eller så håller du tyst och får då skylla dig själv!!

• Anonym (Orolig)

Tack. Ursäkta stavningen. Öppnar munnen helt enkelt. Hon kan inte vara vittne heller? Det måste väl vara 2 st oberoende vittnen? Och hon räknas inte som ett oberoende vittne då hon är ihop med pappan? 

• Anonym (dupp)

Du måste inte kryssa i för gemensam vårdnad om du inte vill. Han har ändå rätt till umgänge med sitt barn. Och vill du inte ha med henne så säger du till om detta, helst innan mötet. Vet inte hur de är som personer men kan lätt bli bråk om det sker precis vid mötet.

• Anonym (Orolig)

Någon som kan ha en aning om varför man ens föreslår en sådan sak? Någon som varit med om detta att en part vill ha med sin sambo? 

• Haskel
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-19 00:27:28 följande:
    Någon som kan ha en aning om varför man ens föreslår en sådan sak? Någon som varit med om detta att en part vill ha med sin sambo? 
    Jag har ej varit med om det. Men det som bestäms om barnet berör inte bara mannen, utan även hans sambo. Han vill troligtvis ha med henne för att avgöra vad de ska gå med på i olika frågor, angående vårdnad och umgänge.

Hon har ingen beslutanderätt eller något att säga till om. Hon kan enbart rådgöra med honom om vad han bör kämpa för/emot.

Hur det än går, så kommer alltid mannen att vara pappa till barnet. Sträva efter en god kontakt med honom, då det kommer att gynna barnet bäst. Vill han ha med sambon, så låt honom ha det. Försök även att kompromissa så mycket du kan, för att även pappan ska känna sig nöjd. Det kommer både du och barnet tjäna på i längden.
  • Anonym (Orolig)

Kommer försöka göra det så bra för min son och för att umgängesrätten ska kännas bra för alla som är berörda. Vilka är jag, sonen och hans pappa

Jag kan inte se något bra med att ha hans sambo med på mötet då hon ändå inte har någon veto rätt. Samt vill hon inte höra att hennes sambo gjort detta mot min vilja...

Men självklart kommer jag visa respekt mot henne likaså hon kommer behöva göra mot mig. 

Haskel: Hur exakt skulle relationen mellan min son och pappa bli bra om hans sambo är med på mötet? Gör det någon större skillnad menar du om jag inte tillåter det?  

• Aniiee

Och så finns det ju något som kallas för "moraliskt stöd", också. Han kanske behöver det och frågade därför om det var ok att sambon blev med. Alltså inte "moraliskt" som i etik/moral utan den där om att våga/orka göra något om man har stöd någonstans ifrån. Han och hans sambo kanske är helt överens om att det är hans sak det här, men han tycker att det är jobbigt at vara på något som liknar en myndighet. Lite som att det är jobbigt att gå till tandläkaren.....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Anonym (hm)

Han har alltså våldtagit dig?

• ventilera mera

Jag tycker det märks rätt väl att du tycker att det inte känns bra att hon är med, så då ska du inte kompromissa om det i alla fall, det är min åsikt. Hade jag varit med om samma som dig (det handlar ju faktiskt om en våldtäkt) så hade jag inte velat ligga i ett psykologiskt underläge, vilket det hade känts som om han sitter där med stöd av sin sambo (var hon sambo eller tillsammans med honom när han gjorde det här mot dig så undrar man ju vad hon fått höra...) medan du är ensam. Kontakta dem innan och tala om hur du vill ha det, som (dupp) säger. Det kanske är jobbigt att säga det när de står där redo att gå in.

Gemensam vårdnad behöver du INTE gå med på i det här läget, och jag skulle faktiskt låta bli om jag var du. Tänk på att ni inte bor ihop men att han i så fall skulle få en stor del av föräldradagarna, vilket endera kan göra att du står där utan chans att vara hemma tills barnet är gammalt nog att börja förskola, alternativt blir tvungen att lämna ifrån dig barnet på dagarna när dina dagar är slut, vilket ställer till det om du t ex tänkt amma en viss tid. Blanda inte ihop umgänge med vårdnad, han kan träffa sin son ändå, men har du vårdnaden så slipper du trasslet med att behöva ha hans underskrift så fort du ska ta några beslut gällande sonen.

Lycka till!

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-18 23:59:31 följande:
    Blev gravid efter att en kille tagit sin chans och låg med mig när jag sov.
    Varför anmäler du inte honom?
Svar på tråden Pappan vill ha sin sambo med under möte..