Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?
Jag tycker också att det är fel.
Det som främst oroar mig, är att det inte verkar som om det kommer att bli någon hemutredning - som det blir när man vill adoptera. För när soc gör en hemutredning, så trycker de extra mycket på att en ensamstående kvinna som ansöker måste ha ett tryggt och nära nätverk, där det även ingår män. T.ex. en snäll morfar eller morbror till barnet, som kan vara lite av den fadersgestalt det kommer att sakna. De går även igenom kvinnans relationshistorik. Det får t.ex. inte vara så, att hon tar denna utväg för att hon är rädd för män eller hatar män, eller för att hon har psykiska problem som gör att hon inte får kontakt med män.
Om ingen sådan utredning görs, så kan det bli väldigt isolerade och störda kvinnor som blir ensamma med ett helt hjälplöst spädbarn i en lägenhet, tänker jag... Och sedan ska det barnet växa upp med en mamma som kanske talar om för det (om det är en pojke) att män är djur och att han måste vara som en flicka för att duga... eller om det är en flicka hon har, att hon skrämmer henne för män, försöker hindra henne att träffa killar när hon kommer till den åldern o.s..v..
Eller, om hon är väldigt ensam, att hon vill att barnet alltid ska vara till enbart för henne som en garanti mot ensamheten. Att han/hon inte ska få ha kamrater, inte få träffa en partner, inte få flytta hemifrån o.s.v..
Det finns väldigt stora risker i detta, för i normalfallet så är ju barn en "biprodukt" av den mogna kärleken mellan en man och en kvinna. Och inte något som man skaffar som ersättning för de vuxna relationer man inte kan få...