Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?

Den vita staden skrev 2014-05-17 18:56:37 följande:
    Barn har rätt till t v å  biologiska föräldrar och att veta vilka de ä r! // Adopterad
    Barn har rätt till föräldrar som älskar och skyddar de, vare sig föräldrarna är biologiska eller inte //icke-adopterad....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Den vita staden skrev 2014-05-18 00:42:45 följande:
    Hjärta

Lätt att säga när man inte varit där jag varit - Du skulle bara v e t a  skillnaden på känsla vad det gäller släkt på papperet(även om jag älskar min a-pappa) och riktig släkt som min biomoster som jag träffade IRL för första gången i påskas..

Fast du har aldrig varit där jag har varit. Du älskar din adoptivpappa, och kände inte din biologiska pappa? Rätt? Min biologiska pappa...... Nej, jag har aldrig blivit älskad av någon pappa...... hans släkt har jag knappt träffat och de visade väldigt tydligt att de inte tyckte om mig eller min mamma. 

Sorry, men jog kommer alltid att hävda att förldrar som älskar en, hur lite blodsband man än har, är miljoner gånger bättre än att inte vara älskad trots blodsband.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 09:29:17 följande:
    Det är jättetråkigt när det blir så, att människor inte älskar de barn de har biologiska band till... Främst om barnets egna föräldrar inte gör det såklart, men även far- och morföräldrar, fastrar och morbröder som är kallsinniga... Svårt att göra något åt, dock. 

Ett barn som drabbas av detta, kan förmodligen aldrig få en helt lycklig uppväxt, och förmodligen kommer någon tagg och någon sårbarhet att sitta livet ut... Men jag tror att den modell vi har i Sverige ger de bästa förutsättningarna i alla fall. Barnet får växa upp hos fosterföräldrar som är orelaterade, och som förhoppningsvis har utretts så att de är bra på att ta hand om barn. Men man bryter inte banden till den biologiska släkten, som en adoption gör, utan man försöker att hålla uppe någon form av umgänge. Ev. genom nätverksmöten kring barnet, umgänge med kontaktperson närvarande o.s.v..

För att det är så viktigt för en människa att känna sitt ursprung - och det finns HUR mycket forskning som helst och HUR många berättelser som helst från enskilda som förtvivlat sökt sitt ursprung hela livet. Så det finns ingen tvekan om hur viktigt det är.
    Fosterföräldrar? Nätvärkande med släkten? Tillåt mig småle....
  • Aniiee
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 10:09:54 följande:
    Jag har tänkt igenom detta väldigt noga - är politiskt aktiv och vet var jag står i dessa frågor. Jag är också mycket väl insatt i kvinnlig reproduktion (nej jag är inte från Norge). 

Detta i kyrkböckerna kan bero på att folk inte kände sin verkliga ålder på den tiden. Man tog sig inte ner till kyrkbyn bara för att döpa sista barnet, utan det hann ofta bli flera barn, och föräldrarna höll inte så noga reda på när de var födda. Prästen fick ofta försöka uppskatta deras ålder. 

Det är DU som lider under en farlig missuppfattning. Jag säger "farlig", för det är den missuppfattningen som gör att kvinnor idag ofta väntar för länge med att försöka skaffa barn. Det hinner bli för sent. Undersökningar från gynmottagningar visar, att när man frågar unga kvinnor vid vilken ålder de tror att deras fruktsamhet kommer att ta slut, så svarar de fel med i genomsnitt fem år (åt det övre hållet alltså). De tror att de ska kunna föda sista barnet vid 45, fast sista tåget i själva verket kommer att gå vid 40. 
    Diffen är på MAX 5 år.... släktforskat much?
Svar på tråden Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?