Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?

Jag har lite tveksamheter kring ägg- och spermiedonation just för att jag anser att barnet har rätt till båda sina biologiska föräldrar.

Om mottagaren av donationen är singel, gift eller sambo spelar dock ingen som helst roll för mig.

• MadHatter

Tillägg - jag gör alltså ingen skilnad på donation till par eller till singlar.

• MadHatter
    Cluttentutt skrev 2014-05-18 02:22:20 följande:
    Är du tveksam kring menstruation, ägglossning och sädestömning med? Det är också en form av donation.......som går till spillo!

Nej, eftersom de sakerna inte resulterar i ett barn som inte får lära känna sitt ursprung. Jag förstår inte jämförelsen riktigt.

Jag har lite funderingar kring detta område som har att göra med identifikation mm. Jag tror att det är viktigt för ett barn som växer upp att känna till sin bakgrund även ur ett biologiskt perspektivet.

Det innebär inte att jag för den skull ställer mig bakom kärnfamiljsnormen eller rakt av är mot ägg- och spermiedonation. Men det finns svårigheter med detta - jag skulle hellre se ett mer öppet förhållningssätt där donatorn också spelade en viss roll i barnets uppväxt.

Men mina funderingar har ingenting att göra med om det är singlar eller homosexuella eller heterosexuella par som tar emot donationen.
Svar på tråden Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?