• Lålly

Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.

Jag har fått reda på att jag som mor till ungen är ensam vårdnadshavare till den då jag inte lever tillsammans med fadern.
    Innan faderskapet är fastställt så kan han inte säga ett ord men det går inte att fastställa innan förlossning.

Då jag vill adoptera bort ungen så vill  han ansöka om egen vårdnad. Vilket jag anser är det värsta som kan hända då han inte kan ta hand om ett barn. Tänker inte gå in på varför men han är ingen lämplig vårdnadshavare.

Hur kan jag behålla egenvårdnaden om barnet och få igenom adoptionen?
    Denna procedur måste vara löst när jag i juli genomgår förlossningen...

Snälla nån som vet hur jag hindrar honom från att få vårdnad om barnet?

• Svar på tråden Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.
  • Lålly

Med tanke på barnets bästa så ska fadern inte ha vårdnaden!
    Anledningarna är många.
    Han vill bl.a låta barnet bo i en fosterfamilj de första åren så han slipper ta hand om det från början!
    En sådan kommentar fick i alla fall mig att anse att den här mannen kommer göra större skada än nytta för barnet.

Jag vill ge det här barnet en familj som älskar det, må hända att fadern gör det men är man då villig att låta det växa upp hos någon annan så att han kan ta över när den kan äta och gå på toa själv? Sedan ta bort det från sitt hem och sin trygghet... Nej det är fel i mina ögon!

Jag kommer göra ALLT som står i min makt för att han inte ska få någon vårdnad om barnet! En sådan egotrippad människa som han är så är han verkligen inte redo att ta hand om ett barn, allra minst ett spädbarn!

Då får det bli domstol om han stämmer mig! Jag jobbar utifrån vad som är barnets bästa och det är inte att vara hos nån av oss!

Tackar för svaren.

Anledningen till den här hemska graviditeten hör inte hemma här så tänker inte gå in på det...

• Lålly
    Grappa skrev 2014-05-17 18:26:34 följande:
    Om du väljer att inte ta hand om barnet så försvinner din rätt att bestämma. Och oavsett så kan han stämma dig på vårdnad och umgänge och då kommer rätten, inte du, bestämma. Inget du kan göra åt det. En abort hade varit enda sättet för dig att behålla makten, men det hjälper ju inte nu.
    Känns som moment 22 hela vägen, så länge det ligger och gör livet surt för mig i magen så bestämmer jag och har egenvårdnad. Men när jag vill lämna bort det så får han chansen till vårdnaden. Varför får jag inte som ensamstående mor fatta beslutet själv?

Snart ger jag upp och struntar i vad som sker. Han kan ta ungen om han nu vill ha den men jag försöker ju bara göra vad som är bäst för barnet och se till att de kan få ett bra liv... Men överlåter det nog åt myndigheterna!
    Ångrar skarpt för barnets skull att jag medgett att jag vet vem fadern är, hade varit bättre om jag inte gjort det samtidigt som ungen iaf ska ha rätt att få veta... Att det innebär att den kommer få en idiot till far hade jag inte räknat med...

Ja du, försök att få genom en abort i vecka 23 utan att riskera ditt egna liv eller på något olagligt sätt.... Hade jag kunnat stoppa detta hade jag gjort det... Varje dag bönar och ber jag om att få ett missfall - inte minst för barnets skull!
  • Lålly
    Anonym (Rätt att veta) skrev 2014-05-17 18:43:59 följande:
    Det går att ordna faderskapet före födseln. 
    Men du kan aldrig adoptera bort barnet om inte pappan vill. 
    Då kan antingen han ha ensam vårdnad (men då kan du bli tvingad att betala underhåll) eller så har ni gemensam vårdnad men i praktiken har han hand om barnet (fast isåfall kan du ändå bli tvungen att betala underhåll.)
    Barnet har rätt att få veta vem som är biologisk far och familjerätten kommer göra allt för att se till att det blir så också. 
    Vet han om att han är pappan så är det bara att han ringer famrätten och säger det så kommer de att utreda om det stämmer och är det så blir han far på papper oxå.
    Om du har anledning att misstänka att han inte är kapabel att ta hand om barnet (själv) så säg det till familjerätten så får de utreda detta också. 
    Du behöver inte ha vårdnad om barnet men avsäga dig föräldraskapet kan du bara göra om pappan gifter sig/ingår partnerskap med någon som avser att vara barnets förälder istället eller om biopappan också vill avsäga sig föräldraskapet.
    De vill inte ordna faderskapet innan födsel då ett test krävs.
    Var visst ganska riskfyllt att ta prov på ungen, iofs inte mig emot...

Men detta kommer sluta med domstol om inte jag får medhåll av myndigheterna. Jag hoppas att han säger samma sak till dem som han sagt till mig innan jag avslutade kontakten med honom. Då finns det inte en chans i världen att han får bli vårdnadshavare.

• Lålly
    Anonym (Rätt att veta) skrev 2014-05-17 20:46:10 följande:
    Menar du dna-test?
    Det är bara om du är osäker på vem som är biologisk far eller om den du säger är det inte tror det eller vill vara det som man använder sig av dna-prov. 
    Om ni båda anser att han är fadern så är det bara att ni skriver på papper att han är det. 
    Det bör ni kunna göra nu.
    Dna tar man bara ett salivprov med en bomullstopp från insidan av kinden på barnet och den ev pappan. 

Självklart ska du berätta för familjerätten att du inte har förtroende för mannen som förälder om du inte har det och anledningen till det.
    Sen får man se vad de kommer fram till är det bästa för barnet. 
    Om du inte vill vara förälder och han anses inte klara av att ta hand om barnet (iaf inte själv kanske) så kommer de antagligen försöka ordna med en stödfamilj/avlastningsfamilj/stödperson på något vis till pappan om han vill försöka ta hand om barnet. 
    Iaf i början. 
    Faderskapstest är det enda ordet jag hört angående det här. De tar ett prov på fostervattnet men sist sa BM att det kunde vara försent för även det då jag är i v. 30.  Och att de nu kommer vänta till förlossningen.
    Så barnet kommer med stor sannolikhet att hamna i en s.k jourfamilj och sedan slussas runt tills något blir bestämt... Om nu fadern vill ha vårdnaden och låta barnet spendera sina första år i en annan familj så han kan ta över lagom tills den kan äta och leka själv ( hans egna ord)
    Det är han som vill göra ett test. Jag vet ju vilka jag har varit med under den tiden och han är den enda som kan vara far.

Det har jag berättat för dem och sagt anledningarna.
    Det bästa för barnet vore att få komma till en familj med  föräldrar som verkligen vill ha barn och av rätt anledningar. Har Många gånger poängterat detta för Familjerätten.

Tack för ditt kloka svar i den här röran... =)
  • Lålly
    Snigelkott skrev 2014-05-18 08:39:52 följande:
    Det går inte att ordna så att du behåller vårdnaden men att barnet får en uppväxtplacering och att adoption kan komma på tal på sikt? För då får ju inte pappan vårdnaden, tänker jag, om du har den kvar. Jag kan väldigt lite om detta men kanske kan du prata med familjerätten och soc. Så att ni tillsammans kan komma fram till hur ni ska göra för att försäkra er om barnets bästa. Hoppas att det löser sig för dig, du kan inboxa mig om du vill ventilera eller vill ha hjälp med nåt.
    Det är en stor möjlighet att utforska. Tack för ett mycket bra svar =)
    Att barnets bästa kommer i första hand för min och myndigheternas del, det är det absolut viktigaste.
    Det är därför jag kämpar hårt om det här...

• Lålly
    flambards skrev 2014-05-18 09:30:19 följande:
    Usch vilken låst situation du är i Rynkar på näsan. Jag vet inte vad jag ska säga annat än - ta kontakt med en advokat på måndag morgon och kolla vad du har för rättigheter. Det är alldeles för många barn som hamnar i systemet och som skulle må bättre av ett kärleksfullt hem, och nu när du försöker ordna det för ditt barn så får du höra att det är omöjligt. 

Jag hoppas verkligen att du kan hitta någon väg i det här. Är det helt omöjligt att resonera med pappan? Kan man kanske ha en öppen adoption så att pappan ändå kan få ha lite umgänge men där har inte har något ekonomiskt ansvar. Du säger att han är en idiot, så kanske skulle han kunna vara intresserad av en sådan sak?

Lycka till!
    Tack!
    Jo, det tär mycket på krafterna kan jag lova. Vet att detta inte är något vanligt fall i Sverige. Myndigheterna står lika handfallna som jag och jag har kontaktat olika kommuner för att få mina svar.

Tyvärr finns det inte längre något som heter "öppen" eller "sluten" adoption längre utan vid en adoption inom landet är det adoptionsfamiljen som bestämmer umgängesrätten med biologisk förälder.

Har föreslagit detta för honom ( att finna en familj som vill ha umgänge då man kan ställa det som ett stort önskemål ) men han vägrar utan vill ha egen vårdnad och placera barnet i fosterfamilj de första åren för att sedan komma och bo med honom. Så att han slipper den första tiden. Var extremt svårt för honom att inse att barn är på heltid och nej, man kan inte lämna en nyfödd på dagis! Och skulle han begära pappaledighet anser han att hans anställning kommer upphöra.
    Så han vill i teorin ha ett barn på 4-5 år redan nu som han kan använda till att leka i parken med eller öka sina chanser till att träffa en partner ( hans egna ord).... Hur mogen är man då när man vräker ur sig sånt?

Jag vill att barnet hamnar i en och samma familj tills den är redo att flytta hemifrån! Självklart nekar jag inte fadern att ha umgänge med barnet - men anser inte att han är lämplig vårdnadshavare som tänker så egoistiskt.

Han kunde inte ens gå ifrån sitt jobb 20 minuter för att ringa ett samtal och få svar på sina frågor angående det här när jag meddelade honom om situationen. Berättade även ordagrant steg för steg hur han skulle få fram ett telefonnummer och vilken del som skulle kontaktas ang. detta!  När jag ordnat ett möte med mig och kommunen i mitt län ( vi bor inte i samma) så sa jag till honom att det datumet vill jag ha ett svar om vad du vill! Du har nu 3 veckor på dig att ta reda på alla svar på dina frågor och det är dags att sätta igång!
    Samma morgon mötet ska ske så ringer han och säger att han inte hunnit på grund av sitt jobb...

Kan man inte avvara 20-30 minuter till ett samtal samtidigt som man kan fika med jobbarkompisarna en timme så undrar jag i alla fall hur lat och egotrippad man får vara.  Andra löser inte ens problem - utan det får man göra själv!
  • Lålly

Myndigheter är kontaktade och hjulen i rullning därifrån. De har varit på hembesök hos EN familj som de anser lämplig. Men det är ju upp till familjen också då det finns många frågetecken om barnet får stanna hos dem eller inte...
    Om jag ensam fått bestämma hade det underlättat en hel del. Enda positiva är att Familjerätten håller med mig om att det bästa för barnet är att få komma till en trygg och bra familj som vill uppfostra det och ge det ett bra liv.

Pappan får gärna dra upp det här i Tingsrätten, jag tänker inte låta honom få vårdnaden så lätt. All kontakt via skrivna konversationer har jag kvar, men har avslutat samtalskontakten med honom då jag inte orkar lyssna på hans privata problem och hur hans senaste dejt var! Sa det flera gånger - NU måste vi tala om det som är viktigast och det är barnets framtid INGET annat!
    Fick då till svar att han planerar att åka till någon sommarstuga på Gotland i sommar och att han såg framemot det...
    Då gav jag upp så all kontakt med honom sker via Familjerätten.  Jag har berättat för dem vad han sagt till mig angående barnet ( det som står i ovanstående inlägg) och de såg ganska förvånade ut kan jag lova. Men de ska träffa honom på fredag.
    Är uppenbart förvånad över att han tar så pass mycket ansvar att han kan ta ledigt från jobbet en dag och åka hit! Det ger honom i alla fall ett plus i kanten.

Han ser ju det som en positiv sak att gå en föräldrakurs, för då kan han få kontakt med andra föräldrar och kanske hitta en partner (hans egna ord). Men han skulle uppskatta om det kom någon från kommunen och hjälpte honom hemma med barnet. Och om inte det går, vore det bättre att en annan familj fick ta hand om det de första åren.
    Han föreslog även att hans egna fostermor kunde ta barnet. När jag frågade om den kvinnans ålder så fick jag till svar att hon är strax över 70 men då skulle han hjälpa henne....

Nej han lever i sin egna drömvärld. Jag gav honom alla medel för att själv kontakta myndigheterna med sina frågor men han hade inte tid... Vore bäst för hans del om jag skötte det hela...

Det värsta är att jag vet att han menar allt han sagt på fullaste allvar.
    Jag har frågat flera gånger om han verkligen är seriös och svaret är alltid ja.

Men som läget ser ut nu, så får han dra upp det i tingsrätten. Jag kommer absolut inte godkänna honom som vårdnadshavare. Ångrar att jag erkände att jag visste vem som är far till barnet men tycker ändå att ungen har rätt att veta.
    Tyvärr kan det nu leda till att barnet hamnar i helt fel händer och av fel orsaker :(

• Lålly

Jag hoppas bara att pappan säger samma saker till Soc som han sagt till mig.
    Då anser inte de heller att han är en lämplig förälder.
    De ska träffa honom på fredag. Jag håller mina tummar att han klantar till det!

Precis, anledningen till varför jag undrar vill jag inte gå in på då det inte hör hemma i detta forum.
    Men skälen är många och stora till varför jag vill adoptera bort barnet. Mer än så behöver jag inte gå ut med.

• Lålly
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-21 18:51:29 följande:
    Ja, och det är så det skulle bli i Sverige också, om vi skulle börja införa adoption i stället för fosterhemsplaceringar (som är illa nog, ifall grunden till dem är felaktig). Jag tror att de som förespråkar detta tänker på klockrena fall (typ om Bobbys mamma eller styvpappa skulle avla ett barn till) - men soc lägger sig ju i även så mycket annat... där föräldrarnas brister antingen skulle kunna avhjälpas med stöd, eller gå över med tiden när de blev äldre (om det handlar om mycket unga föräldrar), eller helt enkelt inte finns alls... Ibland går det prestige i utredningarna, och socialsekreterarna bryr sig inte längre om barnens bästa, utan bara om att vinna över föräldrarna...
    Finns skräckhistorier om allt även i lilla Sverige! Och dessa artiklar har INGENTING med tråden i sig att göra!

Men visst tycker ni att det är bättre att ungen hamnar hos sin pappa som inte kan ta ansvar alls och ser den som ett dejtingredskap så varsågoda.

Jag gör det här och tro mig, jag har mina skäl!

Nu är bara frågan hur jag går tillväga då jag har ungens bästa som mål!

Svar på tråden Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.