flambards skrev 2014-05-18 09:30:19 följande:
Usch vilken låst situation du är i
. Jag vet inte vad jag ska säga annat än - ta kontakt med en advokat på måndag morgon och kolla vad du har för rättigheter. Det är alldeles för många barn som hamnar i systemet och som skulle må bättre av ett kärleksfullt hem, och nu när du försöker ordna det för ditt barn så får du höra att det är omöjligt.
Jag hoppas verkligen att du kan hitta någon väg i det här. Är det helt omöjligt att resonera med pappan? Kan man kanske ha en öppen adoption så att pappan ändå kan få ha lite umgänge men där har inte har något ekonomiskt ansvar. Du säger att han är en idiot, så kanske skulle han kunna vara intresserad av en sådan sak?
Lycka till!
Tack!
Jo, det tär mycket på krafterna kan jag lova. Vet att detta inte är något vanligt fall i Sverige. Myndigheterna står lika handfallna som jag och jag har kontaktat olika kommuner för att få mina svar.
Tyvärr finns det inte längre något som heter "öppen" eller "sluten" adoption längre utan vid en adoption inom landet är det adoptionsfamiljen som bestämmer umgängesrätten med biologisk förälder.
Har föreslagit detta för honom ( att finna en familj som vill ha umgänge då man kan ställa det som ett stort önskemål ) men han vägrar utan vill ha egen vårdnad och placera barnet i fosterfamilj de första åren för att sedan komma och bo med honom. Så att han slipper den första tiden. Var extremt svårt för honom att inse att barn är på heltid och nej, man kan inte lämna en nyfödd på dagis! Och skulle han begära pappaledighet anser han att hans anställning kommer upphöra.
Så han vill i teorin ha ett barn på 4-5 år redan nu som han kan använda till att leka i parken med eller öka sina chanser till att träffa en partner ( hans egna ord).... Hur mogen är man då när man vräker ur sig sånt?
Jag vill att barnet hamnar i en och samma familj tills den är redo att flytta hemifrån! Självklart nekar jag inte fadern att ha umgänge med barnet - men anser inte att han är lämplig vårdnadshavare som tänker så egoistiskt.
Han kunde inte ens gå ifrån sitt jobb 20 minuter för att ringa ett samtal och få svar på sina frågor angående det här när jag meddelade honom om situationen. Berättade även ordagrant steg för steg hur han skulle få fram ett telefonnummer och vilken del som skulle kontaktas ang. detta! När jag ordnat ett möte med mig och kommunen i mitt län ( vi bor inte i samma) så sa jag till honom att det datumet vill jag ha ett svar om vad du vill! Du har nu 3 veckor på dig att ta reda på alla svar på dina frågor och det är dags att sätta igång!
Samma morgon mötet ska ske så ringer han och säger att han inte hunnit på grund av sitt jobb...
Kan man inte avvara 20-30 minuter till ett samtal samtidigt som man kan fika med jobbarkompisarna en timme så undrar jag i alla fall hur lat och egotrippad man får vara. Andra löser inte ens problem - utan det får man göra själv!