• Lålly

Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.

Jag har fått reda på att jag som mor till ungen är ensam vårdnadshavare till den då jag inte lever tillsammans med fadern.
    Innan faderskapet är fastställt så kan han inte säga ett ord men det går inte att fastställa innan förlossning.

Då jag vill adoptera bort ungen så vill  han ansöka om egen vårdnad. Vilket jag anser är det värsta som kan hända då han inte kan ta hand om ett barn. Tänker inte gå in på varför men han är ingen lämplig vårdnadshavare.

Hur kan jag behålla egenvårdnaden om barnet och få igenom adoptionen?
    Denna procedur måste vara löst när jag i juli genomgår förlossningen...

Snälla nån som vet hur jag hindrar honom från att få vårdnad om barnet?

• Svar på tråden Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.
  • skpklm

Ogift mor blir automatiskt ensam vårdnadshavare i Sverige;  d v s du kan inte tvingas att skriva på papper där du medger gemensam vårdnad.

• Anonym (va)

Det här var det sjukaste jag läst på länge... Låt pappan få sitt barn.. du har gjort ditt val han har rätt att få göra sitt oavsett!

• Anonym (...)

Låt pappan få vårdnaden du är ju inte mogen över huvudtaget och anser
    han att han vill ha vårdnaden så kan han nog hantera ett barn.

• SupersurasunkSara

Du kommer att ha ensam vårdnad från födseln eftersom ni inte (antar jag) är gifta. Du måste inte skriva på för gemensam vårdnad om du inte vill och då måste pappan stämma dig får att få gemensam vårdnad.

Men det spelar ingen roll, för att få adoptera bort ditt barn måste han ändå godkänna det.

• Anonym (T)

Du kommer inte att kunna adoptera bort ett barn i Sverige. Och du kan inte placera ett barn mot den andre förälderns vilja. Vill du inte ha barnet så utreds pappan, o kan få egen vårdnad om barnet. Varför ens bli gravid?

• Kjell2

Du kommer ha svårt att få igenom adoptionen utan faderns godkännande, oavsett vårdnad.

Du bör nog prata med någon kring detta, kolla med BVC.

• whydoyoucare

Fast nu är han ändå den andre föräldern och har rätt i första hand till vårdnaden om barnet om du nu inte vill ha det. Det är inte upp till dig att anse om han är rätt förälder för vårdnaden eller ej, sådant får socialen bedömma.

• skpklm
    SupersurasunkSara skrev 2014-05-14 17:22:10 följande:
    Du kommer att ha ensam vårdnad från födseln eftersom ni inte (antar jag) är gifta. Du måste inte skriva på för gemensam vårdnad om du inte vill och då måste pappan stämma dig får att få gemensam vårdnad.

Men det spelar ingen roll, för att få adoptera bort ditt barn måste han ändå godkänna det.
    Ja,  beträffande adoption har du rätt.
  • Anonym (insatt)
    Lålly skrev 2014-05-14 17:01:45 följande:
    Jag har fått reda på att jag som mor till ungen är ensam vårdnadshavare till den då jag inte lever tillsammans med fadern.
    Innan faderskapet är fastställt så kan han inte säga ett ord men det går inte att fastställa innan förlossning.

Då jag vill adoptera bort ungen så vill  han ansöka om egen vårdnad. Vilket jag anser är det värsta som kan hända då han inte kan ta hand om ett barn. Tänker inte gå in på varför men han är ingen lämplig vårdnadshavare.

Hur kan jag behålla egenvårdnaden om barnet och få igenom adoptionen?
    Denna procedur måste vara löst när jag i juli genomgår förlossningen...

Snälla nån som vet hur jag hindrar honom från att få vårdnad om barnet?
    Du kan inte hindra honom från att ansöka om (del i/ensam) vårdnad om barnet! Det är upp till domstolen att bestämma vad som blir barnets bästa om ni inte kan komma överens själva om det. Vidhåller du att du vill lämna barnet för adoption så har pappan alla möjligheter att få del i eller ensam vårdnad. I alla fall om han är en normalt fungerande förälder. Soc är skyldiga att ge honom det stöd han behöver i sin föräldraroll ....
  • Lålly

Med tanke på barnets bästa så ska fadern inte ha vårdnaden!
    Anledningarna är många.
    Han vill bl.a låta barnet bo i en fosterfamilj de första åren så han slipper ta hand om det från början!
    En sådan kommentar fick i alla fall mig att anse att den här mannen kommer göra större skada än nytta för barnet.

Jag vill ge det här barnet en familj som älskar det, må hända att fadern gör det men är man då villig att låta det växa upp hos någon annan så att han kan ta över när den kan äta och gå på toa själv? Sedan ta bort det från sitt hem och sin trygghet... Nej det är fel i mina ögon!

Jag kommer göra ALLT som står i min makt för att han inte ska få någon vårdnad om barnet! En sådan egotrippad människa som han är så är han verkligen inte redo att ta hand om ett barn, allra minst ett spädbarn!

Då får det bli domstol om han stämmer mig! Jag jobbar utifrån vad som är barnets bästa och det är inte att vara hos nån av oss!

Tackar för svaren.

Anledningen till den här hemska graviditeten hör inte hemma här så tänker inte gå in på det...

Svar på tråden Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.