• Förundrad

Ursäkta mig då...

I morse under alla bestyr med att käka och klä på sig så börjar den äldsta och vissla och så följer den mellersta efter, jag ber dem att sluta vissla och de gör det i fem sekunder sen är de på det igen. "Lägg av då" säger jag igen men får inget gehör ifrån dem,då råkar jag göra den klassiska suck gesten och får då en gliring ifrån min tjej tillika barnens mamma om att jag kan klä på mig och gå ut och vänta om jag tycker det är irriterande och så säger hon till mig att sluta ha dåligt humör.
    Nu blir jag sned/ledsen på henne och tänker i mitt sinne tankar som inte skall tas i mun eller tangentbord. Är fortfarande vid skrivande stund och kommer nog vara det större delen av dagen ganska purken. Jag hade bra lust att bara ta bilnycklarna, gå ut till bilen och sätta mig och glo. 

Är det inte accepterat att jag som blivit extra förälder kan tycka att något är irriterande och ska få säga ifrån och få gehör för det?

Det är inte ofta jag säger ifrån och skulle jag göra det så är det tyvärr sällan jag får något vidare gehör, fören mamma säger till dem och då går det bra att lyssna. 

• Svar på tråden Ursäkta mig då...
  • Förundrad
    såärdet skrev 2014-05-14 09:20:11 följande:
    det kan tänkas att du bara spädde på stressen genom att sucka just då. Hon menade säkert inget illa men insåg att det räckte med en vuxen som försökte skynda på, än två frustrerade. Man får välja sina strider, liksom. 

Om du däremot tycker att de inte lyssnar på dig så är det ju DEN diskussionen du och mamman får ta, hur det egentligen ska funka hemma hos er. 

Stressen lyste i sin frånvaro för stunden, för ovanlighetens skull! :) 
    Jag är inte den som stressar på morgonen, snarare tvärtom.

Försöker jag diskutera något med henne så kanske det går bra i ett par minuter sen så ballar det ur och jag blir mindre klokare än innan.  

• Förundrad
    Saian skrev 2014-05-14 09:21:01 följande:
    Första regeln vad gäller barn: Välj dina strider.
    Jag gav upp när de började vissla igen efter att jag sa "lägg av" till dem. 
  • Förundrad
    Pirum skrev 2014-05-14 09:58:24 följande:
    Varför får de inte vissla? Om ni inte tjafsar om det så tar det väl bara ett par minuter för dem att klä på sig och gå ut och så visslar de ute istället och du slipper höra det.

Som sagt, välj dina strider. 

De får vissla bäst de vill, men just då irriterade jag mig på det hela. 

Det har aldrig hänt dig??

• Förundrad
    Saian skrev 2014-05-14 09:57:17 följande:
    Jo fast att välja sina strider innebär till stor del att du inte skulle kommenterat det alls.

Jag vet inte hur länge du varit i en relation med mamman eller hur gamla barnen är men ni måste givetvis reda ut vilken roll du ska ha i deras liv.
    Ja, men vilka strider ska jag ta då? 
    Det ska ju vara sån fin balans hela tiden..........
  • Förundrad
    Shade80 skrev 2014-05-14 11:56:15 följande:

Oh ... Du skulle nästan behöva leva med mina barn ett tag :)

TS: Du har rätt, på sätt och vis. Respekten ska vara ömsesidig. Bor du under samma tak som de andra, ska du visas respekt och tvärtom. Det är något man ska kunna kräva. Vi är inte alla på samma goda humör på morgonen, och vill någon att det ska vara tyst en morgon, då kan de andra dämpa sig lite.
    Men det är svårt med barn.
    Som du sa Shade80, ömsesidig respekt. Oavsett vilket tak vi är under så, lever vi under det tillsammans. Jag vill inte behöva annonsera med att mitt humör är i botten om det nu mot förmodan skulle vara det när jag vaknar.
    Nu blev mitt humör dåligt när jag fick gliringen, för innan dess så va det inga problem. Förutom att jag inte gillade visslingen då.
  • Förundrad
    Saian skrev 2014-05-14 21:33:38 följande:
    Shade80: varför skulle jag behöva det?

Förundrad: det är just den diskussionen du behöver ha med din partner. Var ska ribban ligga?
    Saian: Man ska inte behöva diskutera om ribbor för allting som barnen gör, då skulle man inte ha tid med annat.
  • Förundrad
    Radhuspinglan skrev 2014-05-14 22:59:16 följande:
    Fast, vadå, barnen visslade? Och? Jobbigt? - ja, gå ut då! Barnen var väl glada och muntra och visslade lite - de kanske nyss lärt sig att vissla? Kul typ du är som tar bort deras sprudlande glädje (du vet den där glädjen som barm besitter men som sedan växer bort - eller kanske motas bort av torra vuxna).
    sprudlande glädje vet inte.. det va mest tidsfördriv och få de andra bröderna att göra annat än det de ska göra.
    De är 4, 7 och 9 år gamla.
    Håller med mammalovis här, grabbarna vill gärna gör mycket annat än att käka frukost och kläd på sig och göra sig iordning. Lugn och ro anser jag är A och O i en barnfamilj med 3 av olika ålder och personlighet. 
  • Förundrad
    Pirum skrev 2014-05-15 09:54:54 följande:
    Det är klart att mina barn låter när jag är trött och jag irriterar mig på det. Kruxet är att det blir lite slumpartat för barnen om de får ibland och ibland inte.  Och åtminstone mina barn brukar vilja veta varför de inte får göra något. De tycker inte om att få "order", exvis "sluta!", "lägg av!" osv men om man behandlar dem med lite mer respekt så brukar de lyssna. 

Att säga till pedagogiskt, med en förklaring till varför man vill att de ska sluta brukar funka bra: "Jag har lite ont i huvudet, kan du vara snäll att dämpa dig så känns det bättre!" eller en klassiker "idag är jag trött och kan inte tänka samtidigt som jag lyssnar på dig som visslar, kan du vänta tills du kommer ut?"

Jag måste erkänna att första gången jag läste din trådstart blev jag lite förbryllad över att du reagerade så starkt på att de visslade men nu låter det mer som att irritationen kom sig av att de inte lyssnade på dig och respekterade dina åsikter. Och att mamman inte stödde dig i att få göra dina önskemål gällande. Det är viktigt att barn får lära sig att ta hänsyn till andra människor, vilket ibland innebär att de ombeds att avstå från att göra något de vill eller att göra något de inte vill. 

Men, summa summarum, testa att inte bara säga "lägg av!" nästa gång utan försök slänga in en förklaring till varför du inte vill att de ska göra vad de nu gör just då. Kanske mamman har lättare att stödja det också. 

Jag frågade först snällt om de kunde sluta vissla, jag sa inte varför. Jag förväntade att jag skulle få motfrågan om varför, men inte denna gång, (brukar alltid komma) varvid de fortsätter och då kommer "lägg av" ifrån mig. 
    Något stöd ifrån mamman fick jag inte, utan mer att det va jag som gjorde fel eller uttryckte mig fel emot henne när grabbarna inte lyssnade (jag skulle på ett mer förklarande sätt bett dem sluta vissla) 

• Förundrad

Mmm.. drar mig dör att göra det. Får bara känslan om att jag kommer att bli bemött med taggarna utåt direkt och då få dålig stämning och ont i magen, jag vet att inte blir bättre av att inte ta diskussionen på längre sikt. Önskar att hon kunde tänka sig i mina skor nån gång, men det känns inte som det kommer att hända.
    Våra diskussioner brukar glida in på andra saker och så blir det skit av det hela :/ 

• Förundrad
    BioBonus skrev 2014-05-16 13:23:42 följande:

Som jag alltid sagt till mina söner - slutar ni inte vissla slår jag ut framtänderna på er Flört

Visslande är något av det jävligaste ljud jag vet, och de får därför göra det när jag inte är i närheten. Och det har de respekterat, utan att känna att jag dämpar deras glädje och levnadslust Cool 

Antar att det är dina biologiska barn ;) 
  • Förundrad
    whitestar skrev 2014-05-16 17:44:23 följande:
    Javisst ska du få säga ifrån i ditt eget hem,däremot kan man säga på olika sätt. Jag brukar låta dom hålla på ett tag ,sen säger jag att nu räcker det.Som någon nämnde,det kan ju vara förvirrande om dom får hålla på och vissla vissa gånger,och vissa gånger inte.
    Inte mitt hem, men tycker att de ska kunna lyssna ändå första gången jag säger till.
    Balansgång som sagt
  • Förundrad
    Mojz93 skrev 2014-05-27 22:52:52 följande:
    Har oxå så med ett av mina bonusbarn där pappans ord är dem ända som går in, jobbigt men det har blivit lite bättre. Viktigt att bioföräldern tar och pratar med barna och säger att det inte bara är henne dem ska lyssna på.
    Hon på talar att de även måste lyssna på vad jag säger, ibland så lyssnar de faktiskt.
    De lyssnar mer när mamma inte är hemma, antar att det är fler som upplever det som så.
Svar på tråden Ursäkta mig då...