• Förundrad

Ursäkta mig då...

I morse under alla bestyr med att käka och klä på sig så börjar den äldsta och vissla och så följer den mellersta efter, jag ber dem att sluta vissla och de gör det i fem sekunder sen är de på det igen. "Lägg av då" säger jag igen men får inget gehör ifrån dem,då råkar jag göra den klassiska suck gesten och får då en gliring ifrån min tjej tillika barnens mamma om att jag kan klä på mig och gå ut och vänta om jag tycker det är irriterande och så säger hon till mig att sluta ha dåligt humör.
    Nu blir jag sned/ledsen på henne och tänker i mitt sinne tankar som inte skall tas i mun eller tangentbord. Är fortfarande vid skrivande stund och kommer nog vara det större delen av dagen ganska purken. Jag hade bra lust att bara ta bilnycklarna, gå ut till bilen och sätta mig och glo. 

Är det inte accepterat att jag som blivit extra förälder kan tycka att något är irriterande och ska få säga ifrån och få gehör för det?

Det är inte ofta jag säger ifrån och skulle jag göra det så är det tyvärr sällan jag får något vidare gehör, fören mamma säger till dem och då går det bra att lyssna. 

• Svar på tråden Ursäkta mig då...
  • såärdet

det kan tänkas att du bara spädde på stressen genom att sucka just då. Hon menade säkert inget illa men insåg att det räckte med en vuxen som försökte skynda på, än två frustrerade. Man får välja sina strider, liksom. 

Om du däremot tycker att de inte lyssnar på dig så är det ju DEN diskussionen du och mamman får ta, hur det egentligen ska funka hemma hos er. 

• Förundrad
    såärdet skrev 2014-05-14 09:20:11 följande:
    det kan tänkas att du bara spädde på stressen genom att sucka just då. Hon menade säkert inget illa men insåg att det räckte med en vuxen som försökte skynda på, än två frustrerade. Man får välja sina strider, liksom. 

Om du däremot tycker att de inte lyssnar på dig så är det ju DEN diskussionen du och mamman får ta, hur det egentligen ska funka hemma hos er. 

Stressen lyste i sin frånvaro för stunden, för ovanlighetens skull! :) 
    Jag är inte den som stressar på morgonen, snarare tvärtom.

Försöker jag diskutera något med henne så kanske det går bra i ett par minuter sen så ballar det ur och jag blir mindre klokare än innan.  

• Förundrad
    Saian skrev 2014-05-14 09:21:01 följande:
    Första regeln vad gäller barn: Välj dina strider.
    Jag gav upp när de började vissla igen efter att jag sa "lägg av" till dem. 
  • Saian

Jo fast att välja sina strider innebär till stor del att du inte skulle kommenterat det alls.

Jag vet inte hur länge du varit i en relation med mamman eller hur gamla barnen är men ni måste givetvis reda ut vilken roll du ska ha i deras liv.

• Pirum

Varför får de inte vissla? Om ni inte tjafsar om det så tar det väl bara ett par minuter för dem att klä på sig och gå ut och så visslar de ute istället och du slipper höra det.

Som sagt, välj dina strider. 

• Förundrad
    Pirum skrev 2014-05-14 09:58:24 följande:
    Varför får de inte vissla? Om ni inte tjafsar om det så tar det väl bara ett par minuter för dem att klä på sig och gå ut och så visslar de ute istället och du slipper höra det.

Som sagt, välj dina strider. 

De får vissla bäst de vill, men just då irriterade jag mig på det hela. 

Det har aldrig hänt dig??

• Förundrad
    Saian skrev 2014-05-14 09:57:17 följande:
    Jo fast att välja sina strider innebär till stor del att du inte skulle kommenterat det alls.

Jag vet inte hur länge du varit i en relation med mamman eller hur gamla barnen är men ni måste givetvis reda ut vilken roll du ska ha i deras liv.
    Ja, men vilka strider ska jag ta då? 
    Det ska ju vara sån fin balans hela tiden..........
  • Shade80
    Saian skrev 2014-05-14 09:21:01 följande:
    Första regeln vad gäller barn: Välj dina strider.

Oh ... Du skulle nästan behöva leva med mina barn ett tag :)

TS: Du har rätt, på sätt och vis. Respekten ska vara ömsesidig. Bor du under samma tak som de andra, ska du visas respekt och tvärtom. Det är något man ska kunna kräva. Vi är inte alla på samma goda humör på morgonen, och vill någon att det ska vara tyst en morgon, då kan de andra dämpa sig lite.
    Men det är svårt med barn.
  • Förundrad
    Shade80 skrev 2014-05-14 11:56:15 följande:

Oh ... Du skulle nästan behöva leva med mina barn ett tag :)

TS: Du har rätt, på sätt och vis. Respekten ska vara ömsesidig. Bor du under samma tak som de andra, ska du visas respekt och tvärtom. Det är något man ska kunna kräva. Vi är inte alla på samma goda humör på morgonen, och vill någon att det ska vara tyst en morgon, då kan de andra dämpa sig lite.
    Men det är svårt med barn.
    Som du sa Shade80, ömsesidig respekt. Oavsett vilket tak vi är under så, lever vi under det tillsammans. Jag vill inte behöva annonsera med att mitt humör är i botten om det nu mot förmodan skulle vara det när jag vaknar.
    Nu blev mitt humör dåligt när jag fick gliringen, för innan dess så va det inga problem. Förutom att jag inte gillade visslingen då.
Svar på tråden Ursäkta mig då...