• mitera

Mina barn försvann från skola/förskola!!

Hur skulle ni reagerat/agerat??? Vid hämtningen av min 5 årige son på förskolan häromdagen så säger personalen att han gått hem med en 7 årig skolflicka idag. -" han ska inte gå hem med någon" sa jag.!!" -" Men han sa att han skulle hem med en vän imorse och när jag såg honom gå iväg efter lunchen med sin syster och en till flicks så antog jag att någon annan pedagog " checkat ut" honom. " Förskräckt gick jag till skolans lokaler för jag hoppades han skulle vara där med sin syster. När jag kom dit så fann jag heller inte min dottetr och och det visade sig att hon ej varit sedd sedan kl 11! Efter en tid så upptäcktes även att den andre flickan var borta! Jag vart något lättad eftersom jag förstod att de förmodligen rymt av egen vilja men givetvis blir man livrädd av att ej veta vart småttingarna tagit vägen i en stor stad som Stockholm. Lärarna på skolan hade missat att följa upp att min dotter och vännen ej närvarade på lektionen. Sedan hade även fritids missat att göra sin närvarokontroll efter skolans slut. Efter 1 1/2 h letande så kontaktades polisen men exakt då så kom barnen hem självmant. Tack och lov!!! De hade varit på ett riktigt äventyr. De hade tänkt gå hem men då jag ej var hemma den tiden på dagen så ledde det till att de åkt buss ett antal gånger för att ta sig till olika platser. Givetvis ska vi ha möte med rektor för att få klarhet hur tre barn kan försvinna utan att någon märker det. Tänk om jag hämtat vid 17 ! Då hade de kanske varit ute själva jätte länge! Hur skulle ni agerat/reagerat mot ansvariga??? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 23:43 Vill tillägga att detta busiga beteende från barnens sida är något vi aldrig erfarit tidigare. Deras förklaring till smitningen var att de kännt sig orättvist behandlade av någon pedagog och blev besvikna. När de sedan upptäckte att det ej var god lunch så tänkte de att de var bättre att gå hem att äta hos mig som är hemma med bebis. Oturligt nog var jag som tidigare nämnt borta och barnens äventyr som sedan tog fart vill jag inte ens tänka på. Hursomhelst, barn är barn och man måste ju kunna lita på att personalen har koll! Hur ska vi som föräldrar fortsättningsvis kunna lita på personalens omdöme och förmåga att ha uppsikt!? Ps Stora barngrupper och få lärare försvårar även arbetet i dagens skolor och våra barns sökerhet riskeras!

• Svar på tråden Mina barn försvann från skola/förskola!!
  • Amanda84

Jag tycker att mycket verkar vara osannolikt i den här historien.

- Att gå hem med en "7-årig skolflicka" är ett konstigt sätt att uttrycka sig på. Förskolepersonal säger knappast så.

- Jag har mycket svårt att tro på att förskolepersonalen tror att någon annan pedagog "checkat ut" barnet. Sådant prickas av på schema och personalen brukar konversera med varandra, speciellt om det är någon annan än föräldern som hämtar.

- Hur kunde 5-åringen veta att "en vän" hade avsikt att hämta honom efter lunch?

- Förskolan måste av föräldrarna få veta vem som skall hämta. Om inte föräldrarna har sagt något så kontaktar personalen föräldrarna innan barnet får lov att gå.

- Personal brukar sällan låta en 7-åring hämta och OM de gör så, har de kontakt med föräldrarna.

- Lärarna borde märkt att två barn plötsligt saknades i skolan mitt under dagen. Hur glömmer man att "följa upp" att två 7-åringar plötsligt saknas under en lektion?

- Det är osannolikt att förskollärare, lärare och fritidspedagoger samma dag råkar missa att pricka av i schemat.

- Polis kontaktas ALLTID efter 10-20 minuter om ett barn försvinner från förskola/skola/fritids. Det är ingenting som man får lov att vänta med i en och en halv timme.

- Att två 7-åringar och en 5-åring åkt flertalet bussar under dagen utan att någon har reagerat är osannolikt.

- En förälder vars barn råkat ut för det här uttrycker sig knappast som att barnen haft ett "busigt beteende."

Hade någon av ovanstående saker inträffat, så hade jag trott på det, men nu när det är så många personer inblandade som allihop har gjort fel samma dag, med samma barn, så har jag ytterst svårt att tro på det TS skriver.

• linnn89

Tycker också att det låter lite märkligt på de punkter du tog upp amanda84 men men kanske ts kan förklara bättre om vi nu har förstått fel..

• vampyria2
    Amanda84 skrev 2014-05-14 01:48:07 följande:
    Jag tycker att mycket verkar vara osannolikt i den här historien.

- Att gå hem med en "7-årig skolflicka" är ett konstigt sätt att uttrycka sig på. Förskolepersonal säger knappast så.

- Jag har mycket svårt att tro på att förskolepersonalen tror att någon annan pedagog "checkat ut" barnet. Sådant prickas av på schema och personalen brukar konversera med varandra, speciellt om det är någon annan än föräldern som hämtar.

- Hur kunde 5-åringen veta att "en vän" hade avsikt att hämta honom efter lunch?

- Förskolan måste av föräldrarna få veta vem som skall hämta. Om inte föräldrarna har sagt något så kontaktar personalen föräldrarna innan barnet får lov att gå.

- Personal brukar sällan låta en 7-åring hämta och OM de gör så, har de kontakt med föräldrarna.

- Lärarna borde märkt att två barn plötsligt saknades i skolan mitt under dagen. Hur glömmer man att "följa upp" att två 7-åringar plötsligt saknas under en lektion?

- Det är osannolikt att förskollärare, lärare och fritidspedagoger samma dag råkar missa att pricka av i schemat.

- Polis kontaktas ALLTID efter 10-20 minuter om ett barn försvinner från förskola/skola/fritids. Det är ingenting som man får lov att vänta med i en och en halv timme.

- Att två 7-åringar och en 5-åring åkt flertalet bussar under dagen utan att någon har reagerat är osannolikt.

- En förälder vars barn råkat ut för det här uttrycker sig knappast som att barnen haft ett "busigt beteende."

Hade någon av ovanstående saker inträffat, så hade jag trott på det, men nu när det är så många personer inblandade som allihop har gjort fel samma dag, med samma barn, så har jag ytterst svårt att tro på det TS skriver.

Jepp jag tänkte på de här sakerna också.

Jag jobbar på dagis och har dessutom väldigt svårt att tro att det finns dagis där man släpper i väg barn med små 7 åringar, vi har en åldersgränns på 11 år på dem som får hämta barnen på dagis och jag har svårt att tro att inte de flesta dagis i sverige skulle säga nej till att en 7 åring hämtar barn.

• Mendurå

Ni som inte tror på tråden kanske kan undvika att svara alternativt starta en egen tråd där ni fritt kan spekulera i vem som trollar.

Ni förstör varje tråd.

• sextiotalist

Om detta är sant (vilket verkar väldiigt konstigt, men absolut inte orimligt) så hade det blivt ett samtal kombinerat med ett skriftligt brev (så det diareibokförs) med rektorn och bett om ett skriftligt svar varför detta kunde inträffa, hade haft krav att få svar inom ett visst antal dagar  annars skulle skolinspektionen kontaktas.

Det som Amanda84 skrev är inget konstigt, för så ska det fungera

• mitera

När jag skrev om det som hänt oss så gjorde jag det för att få era åsikter om hur ni skulle agerat i stora drag i en sådan upprörande situation som denna . Jag har ingen lust eller tid att ingående bemöta misstro och överbevisa graden av "osannolikhet" som jag ser vissa gärna svarar med. Jag finner själv situationen absurd men vill man kalla den för helt osannolik så ber jag er som Mendurå skriver, att diskutera det i en egen tråd. Jag kan däremot förtydliga texten något som jag skrev i all hast . Flickorna ( som båda är sju) kämnade först skolan innan lunch. De passerade min son på förskolan( som har son gård bredvid skolgården) för att fråga om han ville följa med. Han sa nej just då för han var inne I nån lek. Då sa de till honom att vi hämtar dig senare. Därav sa säkert min son till personalen att " jag ska följa den flickan hem och leka idag". När tjejerna upptäckt att jag ej var hemma så tog de sig efter några extra utsvävningar tillbaka till skolan(med samma buss som vi åker var dag) för att hämta lillebror. Samma pedagog som sedan såg flickorna ( sonens syster och kompisen)gå iväg med sonen antog att annan personal " checkat ut "honom från listan och kontrollerat vem som hämtar. Enligt skolan är det ej ovanligt att syskon hämtar och det finns ingen lag på från vilken ålder man godtar detta men skolan har en rekommendation på 12 år. Sedan kan man ju undra hur denne även ej reagerade på den aktuella tiden som var ca 12:45, då inga skolbarn heller ej slutar så tidigt! Att läraren på skolan glömmer att följa upp att två elever ej dykt upp under hennes dubbelpass är också skrämmande. Man tror ju att förutom närvarokontroll vid en lektions början så borde man vid dess avslut göra en snabb räkning för att se att antalet stämmer då de flesta kanske besöker toalett , diverse under ett längre pass. Inte en enda buss chafför ifrågasatte barnens resor. Den enda som stoppade dem var spärrvakten vid pendeltåget när de i första hand tänkte ta sig till centrumet med pendel,, Allt letande i förskolans och skolans lokaler samt gymnastikhall mm tog en viss tid, därav den långa väntan innan polis kontaktades. Jag har också hört att polis ska kontaktas inom 10-20 min men först ville man säkerställa att barnen ej gömt sig .. Ps Till " Amanda84"- det händer många osannolika saker i denna värld och jag ser inte det omöjliga i denna höndelse även om vi aldrig trodde det kunde ske. Vem kan t ex tro att det fanns en pedagog som t o m utnyttjat obemärkt ett flertal barn på en förskola( vet ej om du följt den händelsen som tidningarna skrev om nyligen) Samt ,vilket ordval skulle jag använt som är mer trovärdigt för dig än" busigt beteende" som det sätt jag benämner mina barns agerande på? Hursomhelst, vi har nu haft möte med skolans rektor och div ansvariga. De beklagar djupt allt som hänt och tar givetvis på sig all skuld och ser över alla sina säkerhetsrutiner. Frågan är om man kan lita på att detta ej sker igen!!! Förtroendet för inblandade personal är ju på bottennivå.... Tack" sextiotalist" för tipset- kan vara bra att även få ett skriftligt svar på hur det kunde ske!

• glassen

Så fruktansvärt om det är sant, vilket jag förutsätter att det är. Jag är osäker på om jag någonsin vågat lita på en skola / förskola igen efter en sådan händelse. Vilken tur att barnen kom hem oskadda!

• Hjortron

Ja, det är konstigt men inte så konstigt att det inte kan vara sant tyvärr. Det händer ju då och då att barn sticker från förskolan, bland annat för att personalen omöjligen kan ha ögonen på 100% av barnen 100% av tiden, även om man nu gärna skulle önska det (?). Sen verkar det ju vara en liten specialare i det här fallet då fsk-personalen faktiskt sett 5-åringen lämna förskolan, vid en märklig tidpunkt och utan att ha kommunicerat detta till övrig personal. Det känns väldigt orutinerat och blasé alltihop.

Det viktiga nu är väl att det hela blir ordentligt utrett så att både personalen lär sig/skärper till sig och du får bra svar på hur det här kunde gå till. Personalen skäms säkert redan ögonen ur sig, det här är ju mardrömmen om man jobbar på en förskola/skola.

Det har hänt mig som pedagog en gång att ett barn smitit från förskolan, men hen kom tillbaka inom kort. En mardröm, som sagt. Hade svårt att sova den natten kan jag säga, även fast allt gick ok (dock är det självklart aldrig ok att ett barn smiter från förskolan). Dessutom känner man en stress vareviga gång som man ser en förälder som kommer för att hämta sitt barn om man inte på sekunden vet exakt var just det barnet befinner sig. Även fastän det är OMÖJLIGT att veta vart exakt varje barn befinner sig varje sekund. Men nu var ju den här situationen som du beskriver extrem och i en annan dimension.

Hade jag varit förälder själv och fått reda på att personalen slarvat bort mina barn sådär så hade jag förmodligen freakat ur. Men det hela hade nog också blivit olika reaktionsmässigt beroende på hur bra kontakt med personalen man haft sedan innan, om man har ett grundförtroende för dem eller ej. Om man vet att det går att kommunicera bra med dem och att man vet att de vill alla barns bästa, är engagerade o.s.v.

Sen är det förstås viktigt att ha ett rejält och allvarligt (konstruktivt) prat med barnen! Både förälder/rar och personal.

Hoppas ni reder ut allt och att det nu blir en stor förändring i rutiner på stället (vilket det lär bli). Tur att det inte hände något.

• mitera

Ja jag håller med dig " hjortron" . Vi har inte haft särskilt bra förtoende för just den specifika pedagogen som såg vår son lämna förskolN , sen tidigare. Vi har känt att grupperna är stora och självklart är det tufft för pedagogerna som arbetar under sån press men engagemanget och kommunikationen har varit undermålig vilket ej förbättrar relationen med just denne pedagogen som läget är nu. Nu börjar sonen förskoleklass till hösten så det är bra. Nu får vi bara hoppas att skolan sätter slla nya säkerhetsrutiner i verket, som de lovat! Barnen har både vi och lärare pratat med och där får man också hoppas på att de lärt sig hur fel och farligt deras agerande var. Tack för era svar!!

Svar på tråden Mina barn försvann från skola/förskola!!