Mina barn försvann från skola/förskola!!
Ja, det är konstigt men inte så konstigt att det inte kan vara sant tyvärr. Det händer ju då och då att barn sticker från förskolan, bland annat för att personalen omöjligen kan ha ögonen på 100% av barnen 100% av tiden, även om man nu gärna skulle önska det (?). Sen verkar det ju vara en liten specialare i det här fallet då fsk-personalen faktiskt sett 5-åringen lämna förskolan, vid en märklig tidpunkt och utan att ha kommunicerat detta till övrig personal. Det känns väldigt orutinerat och blasé alltihop.
Det viktiga nu är väl att det hela blir ordentligt utrett så att både personalen lär sig/skärper till sig och du får bra svar på hur det här kunde gå till. Personalen skäms säkert redan ögonen ur sig, det här är ju mardrömmen om man jobbar på en förskola/skola.
Det har hänt mig som pedagog en gång att ett barn smitit från förskolan, men hen kom tillbaka inom kort. En mardröm, som sagt. Hade svårt att sova den natten kan jag säga, även fast allt gick ok (dock är det självklart aldrig ok att ett barn smiter från förskolan). Dessutom känner man en stress vareviga gång som man ser en förälder som kommer för att hämta sitt barn om man inte på sekunden vet exakt var just det barnet befinner sig. Även fastän det är OMÖJLIGT att veta vart exakt varje barn befinner sig varje sekund. Men nu var ju den här situationen som du beskriver extrem och i en annan dimension.
Hade jag varit förälder själv och fått reda på att personalen slarvat bort mina barn sådär så hade jag förmodligen freakat ur. Men det hela hade nog också blivit olika reaktionsmässigt beroende på hur bra kontakt med personalen man haft sedan innan, om man har ett grundförtroende för dem eller ej. Om man vet att det går att kommunicera bra med dem och att man vet att de vill alla barns bästa, är engagerade o.s.v.
Sen är det förstås viktigt att ha ett rejält och allvarligt (konstruktivt) prat med barnen! Både förälder/rar och personal.
Hoppas ni reder ut allt och att det nu blir en stor förändring i rutiner på stället (vilket det lär bli). Tur att det inte hände något.