• Alexi

Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?

Vår femåring har börjat så smått ta med kompis hem från förskolan ibland. Vi hämtar runt 15.30 och är då hemma runt 15.45. De här två gångerna det hänt har barnen blivit hämtade vid kl 18 och de har ätit middag här. Dock känner jag att blir det här mer och mer ofta vill jag nog inte ha andra på middag här så ofta, jag vill äta i lugn och ro med familjen och inte behöva fundera på om den mat vi planerat idag passar andra barn, räcker till dem, räcker till matlådor osv. (Vi har alltid veckans mat planerad och handlad i förväg.)

Jag känner mig inte särskilt avslappnad heller med andra barn här hemma (det kanske blir bättre när jag vant mig lite mer) och när man är trött efter dagen blir det också lite ansträngande. Femåringar behöver ju en del stöd i leken och aktiviteter ibland också.

Hur gör ni, hur länge stannar det andra barnet, äter de alltid middag hos er osv?

Ska tillägga att det alltså handlar om barn från närområdet, eftersom alla går på samma förskola.

Skulle det vara konstigt eller otrevligt att de blev hämtade 17.30 utan att ha ätit här? Är det för sent, har de flesta barnfamiljer ätit den tiden och barnet kommer vara vrålhungrigt?

• Svar på tråden Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?
  • vampyria2
    Alexi skrev 2014-05-15 08:13:58 följande:
    Fast det är ju inte jättelätt att fixa en extra fläskkotlett om man tagit fram rätt mängd ur frysen på morgonen och det bestäms ju om lek när man kommer och hämtar.
    JAg brukar vid såna fall steka på några köttbullar eller korv, förklara för barnen att de får äta det om de vill äta hos oss efter som vi inte visste att barnet skulle komma.
  • Gladskit

Min son är åtta och har vi kompisar med hem så äter de till 99% hos oss. Det beror givetvis på vad man kommit överens om för tider osv med den andra föräldern men bestämmer vi att barnet ska hämtas/lämnas klockan 18 så får kompisen givetvis äta hos oss. Vi brukar äta vid 17.

Nu har vi bara kompis med hem kanske en gång i veckan så jag upplever det inte som något stort problem. Men hade det blivit väldigt ofta hade vi kanske fått styra upp det på något vis.

• fluu

Jag skulle alltid fråga päronen först om det var okej att kompisen stannade på mat. Och jag skulle alltid bjuda folk vi har i huset på mat. Jag tror inte att någon hade sagt till svärmor/vuxen kompis/kollega att "nej, du får sitta i ett hörn och glo medan vi andra äter" så varför säga så till barnens kompisar?

Jag tycker också om lugn och ro, jag tycker till och med illa om människor i allmänhet, men inte fasen är jag oartig för det. Har jag en sådan dålig dag att jag inte fixar en extra unge vid matbordet är det nog inte läge att ta emot gäster den dagen alls.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Prospero

I den ålder behöver de inte leka så länge känner jag, särskilt inte när de varit igång på dagis hela dagen. Vi hämtar ungefär samma tid som ni Alexi, och då gör vi upp om hämtning vid 17 och så äter vi direkt efter det. Någon enstaka gång kan det blir att kompisen får stanna längre om maten räcker. Håller med om att man inte kan slappna av lika mycket så länge någon kompis är hemma när de är 5-6 år.

• whitestar

Om jag jobbade ända till 15.30 skulle jag inte ta hem kompisar,då jag är trött efter jobbet och vill ta det lugnt och umgås med min son resten av dagen.Han har ju hunnit leka och vara med andra barn på skolan/fritte under dagen!Däremot dom gånger jag kan hämta  direkt efter skolans slut,ca 13.40 så får kompisar gärna komma och då får dom stanna max 2 timmar ,sen får dom åka hem och äta middag!

• cloudberry79

Vi har slutat ta hem barn för att de vill följa samma dag, istället bestämmer vi med föräldrarna VILKEN dag barnen ska följa varandra hem. Då är man mer förberedd och kan se till att man har tillräckligt med mat.

Just NO.
  • Kasperina

Jag tycker det är jätteskönt när femåringen har en kompis med hem, för då leker de tillsammans så jag har bara ett barn (18-månaders) att sysselsätta medan jag röjer och fixar middag. Kompisen stannar självklart och äter, annars skulle han bara hinna vara här ett par timmar. Jag vet vad han gillar så det finns alltid i frysen och får bli middag istf vad vi nu kan ha planerat. Viss flexibilitet känns som ett måste för att kunna leva med barn tycker jag

• glassen

Nu hämtar jag senare än dig på dagarna, och mitt dagisbarn har ännu inte börjat prata om att ta med kompis på vardagarna (de hon leker med har redan gått hem). Däremot kommer frågan ofta upp när jag hämtar sonen på fritids, och där är jag stenhård. Ska en kompis med hem ska det vara uppgjort innan. Jag åker inte runt med extra bilbarnsstolar i bilen, så det är inte bara att ta med någon sådär.
    Sonen har flera kompisar i närområdet, och de går till varandra, men går hem när de ska äta. Däremot om en kompis som bor längre bort följer med hem så får han givetvis mat, om han vill. En del barn har senare mattider och äter när de kommer hem.

• ako75

Vår snart sexåring har ganska ofta kompisar med hem eller följer med någon kompis efter dagis. Alla bor ganska nära o här är praxis att barnen hämtas innan middag, typ innan 18, om inget annat direkt överenskommits, vilket händer någon gång ibland. Om de leker över lunchtid på helgerna så brukar de äta lunch hos varandra, o är det eftermiddag e d får de något litet mellis. Vi har avspända relationer till alla kompisarnas föräldrar så det känns inte som några bekymmer

• Radhuspinglan
    ako75 skrev 2014-05-16 22:13:37 följande:
    Vår snart sexåring har ganska ofta kompisar med hem eller följer med någon kompis efter dagis. Alla bor ganska nära o här är praxis att barnen hämtas innan middag, typ innan 18, om inget annat direkt överenskommits, vilket händer någon gång ibland. Om de leker över lunchtid på helgerna så brukar de äta lunch hos varandra, o är det eftermiddag e d får de något litet mellis. Vi har avspända relationer till alla kompisarnas föräldrar så det känns inte som några bekymmer

Fast lunch och mellis känns inte som ett lika stort "problem". Familjemiddag är nånting mer "heligt" än en lunch eller mellisbanan.
  • Penida

Barnet hade givetvis ätit middag hos oss om vi hade bjudit hem det. Om ni tycker att det är problematiskt, prata med föräldrarna och be dem hämta innan middagen. Det är väl inget konstigt men det blir mindre lek för barnen, fundera på vad du tycker är viktigast.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Radhuspinglan skrev 2014-05-16 22:19:43 följande:

Fast lunch och mellis känns inte som ett lika stort "problem". Familjemiddag är nånting mer "heligt" än en lunch eller mellisbanan.
    Jämt? Jag tycker också att det är skillnad och vi äter helst middag tillsammans som familj men har inga problem med att frångå de vanliga rutinerna. Det är inte hysteri här om jag träffar en väninna för middag och resten av familjen äter tillsammans eller om vi får en extra gäst.
    Avskyr CIO-metoder
  • Snällspiken

Det vanliga när vi har lek tycks vara att folk hämtar 17:30, sen åker de hem och gör middag. 

Jag brukar hämta vid 15 när det är lek och vid 16 får barnen en smörgås, pannkakor eller något annat mellanmål. 

Personligen tycker jag att det är jättemysigt när barnen har kompisar här, men det beror säkert till stor del att vi äter först klockan 19 så vi har gott om tid. En grej som hjälper är att våra barn måste hjälpa till att städa efter leken om de haft kompisar här. Städningen kan bli rätt omfattande nämligen, speciellt när de haft riktigt kul! 

Svar på tråden Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?