• Alexi

Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?

Vår femåring har börjat så smått ta med kompis hem från förskolan ibland. Vi hämtar runt 15.30 och är då hemma runt 15.45. De här två gångerna det hänt har barnen blivit hämtade vid kl 18 och de har ätit middag här. Dock känner jag att blir det här mer och mer ofta vill jag nog inte ha andra på middag här så ofta, jag vill äta i lugn och ro med familjen och inte behöva fundera på om den mat vi planerat idag passar andra barn, räcker till dem, räcker till matlådor osv. (Vi har alltid veckans mat planerad och handlad i förväg.)

Jag känner mig inte särskilt avslappnad heller med andra barn här hemma (det kanske blir bättre när jag vant mig lite mer) och när man är trött efter dagen blir det också lite ansträngande. Femåringar behöver ju en del stöd i leken och aktiviteter ibland också.

Hur gör ni, hur länge stannar det andra barnet, äter de alltid middag hos er osv?

Ska tillägga att det alltså handlar om barn från närområdet, eftersom alla går på samma förskola.

Skulle det vara konstigt eller otrevligt att de blev hämtade 17.30 utan att ha ätit här? Är det för sent, har de flesta barnfamiljer ätit den tiden och barnet kommer vara vrålhungrigt?

• Svar på tråden Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?
  • Zodic

Jag tycker det här är ett så himla svenskt beteende, värst är om kompisen får sitta på rummet medans familjen man är hos äter, inte ok enligt mig. Äta ihop är ju jättesocialt och trevligt. Eftersom jag hämtar 17:45 de flesta dagar kan föräldrarna inte förvänta sig att jag ska hämta tidigare, och min 5åring brukar alltid få mat. Aldrig varit med om något annat. Detsamma när vi har andra barn med hemma, dom får självklart mat och brukar hämtas runt 18-19.

Rent generellt hade jag tyckt det känts snålt om någon skulle säga "kan du hämta si och så för sen ska vi äta", om det inte är något speciellt liksom.

• Adnama89
    Zodic skrev 2014-05-14 22:00:05 följande:
    Jag tycker det här är ett så himla svenskt beteende, värst är om kompisen får sitta på rummet medans familjen man är hos äter, inte ok enligt mig. Äta ihop är ju jättesocialt och trevligt. Eftersom jag hämtar 17:45 de flesta dagar kan föräldrarna inte förvänta sig att jag ska hämta tidigare, och min 5åring brukar alltid få mat. Aldrig varit med om något annat. Detsamma när vi har andra barn med hemma, dom får självklart mat och brukar hämtas runt 18-19.

Rent generellt hade jag tyckt det känts snålt om någon skulle säga "kan du hämta si och så för sen ska vi äta", om det inte är något speciellt liksom.
    förstår.

men alla gillar det inte och vissa har inte råd heller kanske. försöker se de från TS vinkel.

själv skulle jag nog bjuda, så har vi alltid gjort i våran familj. men vi får se sen när dotter som nu är 4år tar med första kompisen hem =)
  • vampyria2

Här har vi alltid bjudit på mat om det har varit barn här, oftast äter de ju inte allt för mycket och är det så at jag har nån mat som inte räcker till alla så brukar jag koka pasta och ha köttbullar eller korv till så de får något i magen i vilket fall.
    Känns som att det är mysigt för barnen att få bjuda sina vänner på mat och för mig har alltid fördelarna med att de får göra det vägt mer än nackdelarna.

Men alla ska ju göra som man själv tycker är bra känner jag och jag lägger inte nån värdering i om andra inte vill bjuda ungar på besök på mat, alla har vi olika anledningar till varför man inte gör det.

• Radhuspinglan

Middag hemma hos oss är första steget i kvällsrutinerna. Om sonens kompisar skulle stanna och äta med oss, så skulle det bara bli äta och sedan hem. Då tycker jag nog att hans kompisar istället kan bli hämtade innan, och äta middag med sina egna familjer. Om min son skulle följa med en kompis hem, så hade jag velat att han kom hem absolut senast en kvart innan vi ska äta. Han får äta middag hemma, likaså hans vänner. Nu är min son iof bara 3,5 år (snart). Men så som jag skrev är hur jag resonerar. :)

• Monstermamman

Vi bor i ett nybyggt villaområde, nästan alla barn går på samma dagis. Här är det en oskriven regel att barnen går hem innan maten. Ska vi äta skickar jag hem barnen (100 m rakt över gatan) och mina barn blir hemskickade om de leker borta på kvällarna. Detta kommer säkert att ändra sig när barnen börjar skolan ochfår kompisar som bor längre bort. Sen händer det ibland att vi hjälper andra földrar med hämtning om det strular med jobb/tåg men då är det bestämt i förväg. Jag har inte ens funderat över om det skulle vara snålt eftersom alla andra gör likadant.

• Eisa

Dom hämtas 18.30 och får käka här.

Men jag förstår att det blir jobbigt om det blir för ofta TS. Säg nej oftare?

• modsey

jag ska vara helt uppriktig och ser inte ens problemet som ett problem.
    Planerar de middagarna / dagarna och gör lite mer mat bara? Typ koka några potatisar mer och en fläskkotlett extra eller gör lite mer köttfärssås?
    Alternativet är ju annars att inte ha med kompisar under veckorna...

• Alexi

Fast det är ju inte jättelätt att fixa en extra fläskkotlett om man tagit fram rätt mängd ur frysen på morgonen och det bestäms ju om lek när man kommer och hämtar.

• Alexi

Men som sagt, det handlar mycket om att känna sig bekväm och avslappnad hemma, det gör jag inte med andra barn där, och det är lite jobbigare vid middagarna än timmarna innan. Så det med matmängd är bara en del av det.

• cosinus

Jag hämtar på dagis strax efter 15, hemma 15:30 brukar ofta få med mig 1-2 femåringar utöver min egen och lillasyster.

Jag tycker dock det är plättlätt, de leker själva ute eller inne och jag har ännu inte behövt ingripa. De brukar gå hem kring 17-17:30 och äta och ibland bestämmer de att fortsätta leka efter middagen. Men ingen förutsätter att barnen ska bjudas på middag.

Svar på tråden Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?