• Alexi

Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?

Vår femåring har börjat så smått ta med kompis hem från förskolan ibland. Vi hämtar runt 15.30 och är då hemma runt 15.45. De här två gångerna det hänt har barnen blivit hämtade vid kl 18 och de har ätit middag här. Dock känner jag att blir det här mer och mer ofta vill jag nog inte ha andra på middag här så ofta, jag vill äta i lugn och ro med familjen och inte behöva fundera på om den mat vi planerat idag passar andra barn, räcker till dem, räcker till matlådor osv. (Vi har alltid veckans mat planerad och handlad i förväg.)

Jag känner mig inte särskilt avslappnad heller med andra barn här hemma (det kanske blir bättre när jag vant mig lite mer) och när man är trött efter dagen blir det också lite ansträngande. Femåringar behöver ju en del stöd i leken och aktiviteter ibland också.

Hur gör ni, hur länge stannar det andra barnet, äter de alltid middag hos er osv?

Ska tillägga att det alltså handlar om barn från närområdet, eftersom alla går på samma förskola.

Skulle det vara konstigt eller otrevligt att de blev hämtade 17.30 utan att ha ätit här? Är det för sent, har de flesta barnfamiljer ätit den tiden och barnet kommer vara vrålhungrigt?

• Svar på tråden Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?
  • Holena

Jag slutar tidigt en dag i veckan så då brukar barnen få ta med kompisar. Då hämtar jag 15 sen brukar dem leka
    1 1/2- 2 timmar så äter vi efter dem gått. Dem som har stannat och ätit någon gång är bara såna där jag känner föräldrarna väl (bland annat grannbarnen har ätit här spontant ibland, men mina får äta inne hos dem ibland).

Mina barn orkar oftast inte leka mer än någon timme efter förskolan för dem är rätt trötta.

• BigMami

Kanske ev nån frukt/macka om de inte ätit precis på förskolan. Annars förväntar inte jag mej att mina barn ska få mat hos kompisar.. Har de kompisar med sig hit så räknar jag inte med att de ska äta här heller. Finns det så det räcker typ köttfärssås eller liknande kan jag erbjuda, annars inte..

• Sisisisi

Jag har oxå en 5-åring som älskar att ta hem kompisar. Ibland stannar de över maten och blir då hämtade ca 18.30. Ibland blir de hämtade när föräldern är på väg hem från jobbet typ kl 17, innan vi äter.

De äter ju sällan jättemycket, det är värre när 9-åringen tar hem kompisar :D

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Duckan

Det enda är väl att lekstunden blir kort om de ska hämtas redan 17.30.

• Alexi
    Sisisisi skrev 2014-05-13 20:57:20 följande:
    Jag har oxå en 5-åring som älskar att ta hem kompisar. Ibland stannar de över maten och blir då hämtade ca 18.30. Ibland blir de hämtade när föräldern är på väg hem från jobbet typ kl 17, innan vi äter.

De äter ju sällan jättemycket, det är värre när 9-åringen tar hem kompisar :D
    Det handlar ju om så mycket mer än just matmängden för mig, hela frågan, men sen vissa dagar har man kanske tagit fram kött/kyckling/fisk ur frysen lagom mängd till familjen, eller ska äta hamburgare och har precis osv.
  • Alexi
    Duckan skrev 2014-05-13 21:29:25 följande:
    Det enda är väl att lekstunden blir kort om de ska hämtas redan 17.30.
    Men hur länge "behövs" då? För ska de hämtas kl 18 och äter middag emellan under kanske en kvart så blir det ju inte så mycket mer effektiv lektid?
  • Alisa

Jag hämtar dottern (och eventuell kompis) kl 16, sedan hämtar kompisens förälder strax före eller vid 19. Vi äter middag någon gång mellan 17-18 och kompisen äter då hos oss. Dottern tar med kompisar ett par ggr/månad så det blir inte särskilt besvärligt. Dock har vi två ytterligare barn så det blir sällan stökigare med ytterligare ett barn än vad det redan är. 
    Sedan beror det väl också på hur man är som person och vilken "lekkultur" som finns i området. Jag har aldrig varit med om, där jag bor, att man kommer hem till kompisar utan att få middag. 

Men det viktigaste tycker jag ändå är att man har en god kommunikation föräldrar emellan, så man vet om det bjuds på mat och att man annars är förberedd på ett hungrigt barn efter hämtning.

• Sisisisi
    Alexi skrev 2014-05-13 21:30:10 följande:
    Det handlar ju om så mycket mer än just matmängden för mig, hela frågan, men sen vissa dagar har man kanske tagit fram kött/kyckling/fisk ur frysen lagom mängd till familjen, eller ska äta hamburgare och har precis osv.

Är väl inte hela världen om 5-åringarna äter korv och makaroner istället :) Om du tycker att det är ett problem så säg att de ska hämtas kl 17 då istället.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Alexi

Jag frågar ju för att få input hur andra gör, jag förstår att jag kan göra på olika sätt men vill veta vad som är vanligast.

• Duckan

Alexi, hur mycket tid som behövs är väl olika. De gånger vi har med kompis hem äter de hos oss och hämtas vid 19. En specifik vän hämtas oftast 20 då föräldrarna jobbar sent de gånger hon är med oss hem.

Svar på tråden Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?