Hur gör ni när barnen tar med kompisar hem efter förskolan?
Vår femåring har börjat så smått ta med kompis hem från förskolan ibland. Vi hämtar runt 15.30 och är då hemma runt 15.45. De här två gångerna det hänt har barnen blivit hämtade vid kl 18 och de har ätit middag här. Dock känner jag att blir det här mer och mer ofta vill jag nog inte ha andra på middag här så ofta, jag vill äta i lugn och ro med familjen och inte behöva fundera på om den mat vi planerat idag passar andra barn, räcker till dem, räcker till matlådor osv. (Vi har alltid veckans mat planerad och handlad i förväg.)
Jag känner mig inte särskilt avslappnad heller med andra barn här hemma (det kanske blir bättre när jag vant mig lite mer) och när man är trött efter dagen blir det också lite ansträngande. Femåringar behöver ju en del stöd i leken och aktiviteter ibland också.
Hur gör ni, hur länge stannar det andra barnet, äter de alltid middag hos er osv?
Ska tillägga att det alltså handlar om barn från närområdet, eftersom alla går på samma förskola.
Skulle det vara konstigt eller otrevligt att de blev hämtade 17.30 utan att ha ätit här? Är det för sent, har de flesta barnfamiljer ätit den tiden och barnet kommer vara vrålhungrigt?