tjoohalia skrev 2014-05-30 14:18:04 följande:
Hej!
Min son börjar också förskoleklass till hösten och fick diagnos för två månader sen,
autismliknande tillstånd. Jag tror inte att han kommer att få någon resurs, jag har hört
att det är väldigt svårt att få det i skolan.
Jag är rätt orolig inför skolstarten, han känner ingen på skolan. Han går förskola i en annan
stadsdel än vi bor i och ska nu börja skolan i grannkommunen. (vi bor precis på gränsen
till Huddinge och vill inte ha någon av Stockholms skolor som ligger här).
På förskolan fungerar han jättebra, eller iallafall det här sista året när han hamnade i en
liten grupp. De har bara varit tio barn, nu de sista månaderna har de varit elva barn (på 2pedagoger + resurs).
I höst kommer de att vara 36 barn! Iofs på 4 pedagoger och kanske resurs vissa timmar.
Jag vet inte alls hur det ska gå, jag tror att vi kommer se en ökad problematik hos sonen i och med
skolstarten.
Min son går också i en annan kommun i förskolan. Nu ska han börja där vi bor i förskoleklass så han kommer inte känns någon alls i skolan. Har precis haft möte med skolan och rektor angående resurs, men här kan dom tydligen inte söka fören barnet är in skrivet i skolan så vi måste vänta till höst för att ens kunna skicka in ansökan om resurs. Jag hoppas att det går bra till hösten. I skolan verkade det iallafall som att dom haft barn med liknande tillstånd förut för dom verkade ganska pålästa så det känns skönt. Tips är att ringa skolan han ska börja i och be om ett möte för att kunna berätta för dom vem din son är. Har också hört att det är jätte jobbigt att få resurs till skolan, att man måste kämpa ganska mycket som förälder. I min sons förskola är dom 22 i gruppen på 3 pedagoger+ resurs. Nu i skolan kommer det bara bli 12 i gruppen fast med 1 lärare, så jag hoppas det går bra endå.