• Wallenius89

skola- autism

Hejhej. Jag har en kille på 5 år som fick diagnosen a-typisk autism. Han ska gå i vanlig skola. Han börjar nu i höst i förskoleklass och jag är livrädd för allt. Hur kommer han anpassa sig till "hårdare" regler?, hur kommer det vara att ta mat i matsalen? Kommer dom andra barnen reta honom för att han är talsvårigheter? Han kommer troligtvis få resurs men jag vill endå att han ska komma in i gruppen. Han är verkligen en jätte känslig kille och blir jätte ledsen när han gör fel eller gör något dumt. Hur har era barn med autism klarat sig i skolan? 

• Svar på tråden skola- autism
  • strojes

Det är ju så indivuduellt hur barn klarar olika situationer. Ni ska absolut kämpa för att han ska få en resurs! Se till att prata mycket med rektorn och personalen på skolan så ni får en bra kontakt och dialog kring sonen. 
    En kompis till mig har en kille som nu går i 1:an och har autism. Förskoleklassen gick han i vanlig skola (dock en liten skola med små klasser) och han utvecklades enormt mycket under det året. Han hade en resurs så gott som hela dagarna i skolan och på fritids.
    Han bytte nu inför 1:an till en skola för barn med autism, men det berodde inte främst på att vanliga skolan inte fungerade utan på att specialskolan har fokusering på IT och han är mycket intresserad av datorer.

• pippi4

Hej på dig!

Kommer ihåg min oro när min äldsta pojke skulle börja skolan, jobbigt! Jag har tre barn med autism och alla går i vanlig skola. Dom har resursstöd och det fungerar jättebra.
    skolan är strukturerad och dom har egna scehma vad som ska hända hela dagarna.
    Fritids fungerar inte alls för mina barn, eftersom det är fri lek.

• Blixa

Instämmer med ovanstående. Skolan funkar bättre än fritids p g a att skoldagen är så strukturerad och tydlig.

• Pojkmamma2
    Wallenius89 skrev 2014-05-13 12:26:13 följande:

Hejhej. Jag har en kille på 5 år som fick diagnosen a-typisk autism. Han ska gå i vanlig skola. Han börjar nu i höst i förskoleklass och jag är livrädd för allt. Hur kommer han anpassa sig till "hårdare" regler?, hur kommer det vara att ta mat i matsalen? Kommer dom andra barnen reta honom för att han är talsvårigheter? Han kommer troligtvis få resurs men jag vill endå att han ska komma in i gruppen. Han är verkligen en jätte känslig kille och blir jätte ledsen när han gör fel eller gör något dumt. Hur har era barn med autism klarat sig i skolan? 

Hej! Åh jag/ min son är lite i samma situation som er.. Min son ska börja utredas för nått inom autismspektrumet nu i juni, konstaterat är redan att han är lågbegåvad men inom normalvariationen, dock precis på gränsen. Och utvecklingsförsenad. Han börjar oxå förskoleklass till hösten. Han är oxå otroligt känslig o ser allt som går emot honom el nån som tillrättavisar honom el vad som som ett nederlag. Är livrädd att hab ska Hanna i skymundan o Bli eb i mängden, för han hörs inte och syns inte som en med adhd tex.. Han är passiv i lekarna, ber aldrig någonsin (nederlag) om hjälp med nått utan står tex hellre dör med nerkissade byxor el utan leksak el vad de nu kan vara för nått..

Han kommer nog inte få nån resurs tyvärr, och är oxå väldigt orolig hur de kommer gå på fritids... Med kanske 40-60 barn sammanlagt.. :( han år väldigt ljudkänslig, svårt med motoriken, både fin o grov. Han leker gärna med andra barn men måste va karaktärslekar utifrån program å spel han sett å kan allt om, går absolut inte med fantasilekar som mamma pappa barn osv.. Han är då den drivande i leken, men har sällan en röd tråd i den och är väldigt påstridig, blir galen om barnen inte gör som precis i filmen el spelet.. El så kan han bara lämna å gå mitt i leken.
  • tjoohalia

Hej!
    Min son börjar också förskoleklass till hösten och fick diagnos för två månader sen,
    autismliknande tillstånd. Jag tror inte att han kommer att få någon resurs, jag har hört
    att det är väldigt svårt att få det i skolan. 
    Jag är rätt orolig inför skolstarten, han känner ingen på skolan. Han går förskola i en annan
    stadsdel än vi bor i och ska nu börja skolan i grannkommunen. (vi bor precis på gränsen
    till Huddinge och vill inte ha någon av Stockholms skolor som ligger här).
    På förskolan fungerar han jättebra, eller iallafall det här sista året när han hamnade i en
    liten grupp. De har bara varit tio barn, nu de sista månaderna har de varit elva barn (på 2pedagoger + resurs).
    I höst kommer de att vara 36 barn! Iofs på 4 pedagoger och kanske resurs vissa timmar.
    Jag vet inte alls hur det ska gå, jag tror att vi kommer se en ökad problematik hos sonen i och med
    skolstarten. 

• Wallenius89
    tjoohalia skrev 2014-05-30 14:18:04 följande:
    Hej!
    Min son börjar också förskoleklass till hösten och fick diagnos för två månader sen,
    autismliknande tillstånd. Jag tror inte att han kommer att få någon resurs, jag har hört
    att det är väldigt svårt att få det i skolan. 
    Jag är rätt orolig inför skolstarten, han känner ingen på skolan. Han går förskola i en annan
    stadsdel än vi bor i och ska nu börja skolan i grannkommunen. (vi bor precis på gränsen
    till Huddinge och vill inte ha någon av Stockholms skolor som ligger här).
    På förskolan fungerar han jättebra, eller iallafall det här sista året när han hamnade i en
    liten grupp. De har bara varit tio barn, nu de sista månaderna har de varit elva barn (på 2pedagoger + resurs).
    I höst kommer de att vara 36 barn! Iofs på 4 pedagoger och kanske resurs vissa timmar.
    Jag vet inte alls hur det ska gå, jag tror att vi kommer se en ökad problematik hos sonen i och med
    skolstarten. 
    Min son går också i en annan kommun i förskolan. Nu ska han börja där vi bor i förskoleklass så han kommer inte känns någon alls i skolan. Har precis haft möte med skolan och rektor angående resurs, men här kan dom tydligen inte söka fören barnet är in skrivet i skolan så vi måste vänta till höst för att ens kunna skicka in ansökan om resurs. Jag hoppas att det går bra till hösten. I skolan verkade det iallafall som att dom haft barn med liknande tillstånd förut för dom verkade ganska pålästa så det känns skönt. Tips är att ringa skolan han ska börja i och be om ett möte för att kunna berätta för dom vem din son är. Har också hört att det är jätte jobbigt att få resurs till skolan, att man måste kämpa ganska mycket som  förälder. I min sons förskola är dom 22 i gruppen på 3 pedagoger+ resurs. Nu i skolan kommer det bara bli 12 i gruppen fast med 1 lärare, så jag hoppas det går bra endå. 
  • tjoohalia
    Wallenius89 skrev 2014-05-31 09:25:19 följande:
    Min son går också i en annan kommun i förskolan. Nu ska han börja där vi bor i förskoleklass så han kommer inte känns någon alls i skolan. Har precis haft möte med skolan och rektor angående resurs, men här kan dom tydligen inte söka fören barnet är in skrivet i skolan så vi måste vänta till höst för att ens kunna skicka in ansökan om resurs. Jag hoppas att det går bra till hösten. I skolan verkade det iallafall som att dom haft barn med liknande tillstånd förut för dom verkade ganska pålästa så det känns skönt. Tips är att ringa skolan han ska börja i och be om ett möte för att kunna berätta för dom vem din son är. Har också hört att det är jätte jobbigt att få resurs till skolan, att man måste kämpa ganska mycket som  förälder. I min sons förskola är dom 22 i gruppen på 3 pedagoger+ resurs. Nu i skolan kommer det bara bli 12 i gruppen fast med 1 lärare, så jag hoppas det går bra endå. 
    jo, jag har träffat rektorn + specialpedagogen redan innan vi blev erbjudna plats på skolan 
    för att kolla hur det skulle fungera med honom där.

var bor du? min son ska gå skola i en annan kommun (nu går han förskola i samma kommun men i
    en annan stadsdel). och skolan har redan ansökt om resurs, vet dock inte om det blir beviljat än

en skolklass med bara 12 elever låter som en dröm! Grattis!! :0)
  • Wallenius89
    tjoohalia skrev 2014-06-01 11:49:07 följande:
    jo, jag har träffat rektorn + specialpedagogen redan innan vi blev erbjudna plats på skolan 
    för att kolla hur det skulle fungera med honom där.

var bor du? min son ska gå skola i en annan kommun (nu går han förskola i samma kommun men i
    en annan stadsdel). och skolan har redan ansökt om resurs, vet dock inte om det blir beviljat än

en skolklass med bara 12 elever låter som en dröm! Grattis!! :0)
    Han kommer börja i stureby skolan i Enskede. Ja det känns verkligen skönt att klasserna är så små. Och nu när dom har fått alla papper och sånt så hinner dom lära känna honom innan skolan börjar. Hoppas att vi får resurs sen , skulle kännas tryggare.
  • tjoohalia
    Wallenius89 skrev 2014-06-01 18:31:06 följande:
    Han kommer börja i stureby skolan i Enskede. Ja det känns verkligen skönt att klasserna är så små. Och nu när dom har fått alla papper och sånt så hinner dom lära känna honom innan skolan börjar. Hoppas att vi får resurs sen , skulle kännas tryggare.
    jaha, oj är de klasserna så små? skolan är ju överfull (vad jag har hört, har haft praktik med personal
    från skolan, dock inte på just den skolan)
    men det ska vara en bra skola däremot. min svärmor har jobbat där, i förskoleklass. 
    jag vet att hon trivdes jättebra! det är en väldigt fin skola.
    ska dom dela upp 6åringarna i mindre klasser istället för att ha en eller två större?

vi bor i Rågsved, inte så långt därifrån. ska ha sonen på Myrängsskolan i Huddinge/Stuvsta

förresten, nu blev jag ännu mer nyfiken. var har ni gjort utredningen på eran son? vi
    har gjort den på BUP Globen. tog två år (suck) är nöjda med diagnosen, men INTE med BUP
    har ni blivit skickade vidare från utredningsstället? 
    du kan skicka ett meddelande om du hellre vill svara där ;0)
    tänkte bara att våra pojkar är jämngamla och har liknande diagnos 
  • Wallenius89
    tjoohalia skrev 2014-06-02 13:33:31 följande:
    jaha, oj är de klasserna så små? skolan är ju överfull (vad jag har hört, har haft praktik med personal
    från skolan, dock inte på just den skolan)
    men det ska vara en bra skola däremot. min svärmor har jobbat där, i förskoleklass. 
    jag vet att hon trivdes jättebra! det är en väldigt fin skola.
    ska dom dela upp 6åringarna i mindre klasser istället för att ha en eller två större?

vi bor i Rågsved, inte så långt därifrån. ska ha sonen på Myrängsskolan i Huddinge/Stuvsta

förresten, nu blev jag ännu mer nyfiken. var har ni gjort utredningen på eran son? vi
    har gjort den på BUP Globen. tog två år (suck) är nöjda med diagnosen, men INTE med BUP
    har ni blivit skickade vidare från utredningsstället? 
    du kan skicka ett meddelande om du hellre vill svara där ;0)
    tänkte bara att våra pojkar är jämngamla och har liknande diagnos 
    Ja det är en jätte stor skola. Det går 1060 elever på skolan:S Men det känns skönt att förskoleklassen blir delad. Dom är två stora klasser med 24 barn i varje, sen delar dom på de 24 barnen också så det blir 12 st. Vi gjorde utredningen på BUP i farsta. Våran utredning tog 2 månader. Jag tycker att det va väldigt snabb utredning. Dom träffade sonen 2 gånger och efter de togs beslutet. Jätte trevlig personal där med känns som att det gick lite väl snabbt. Sen har vi gått hos en psykolog och logoped i rosenlund på autismcenter men där får dom bara gå till föskoleklass. Ja rågsved är ju jätte nära. Hur är din son med andra i hans ålder? Leker han med andra?
  • tjoohalia
    Wallenius89 skrev 2014-06-02 13:57:55 följande:
    Ja det är en jätte stor skola. Det går 1060 elever på skolan:S Men det känns skönt att förskoleklassen blir delad. Dom är två stora klasser med 24 barn i varje, sen delar dom på de 24 barnen också så det blir 12 st. Vi gjorde utredningen på BUP i farsta. Våran utredning tog 2 månader. Jag tycker att det va väldigt snabb utredning. Dom träffade sonen 2 gånger och efter de togs beslutet. Jätte trevlig personal där med känns som att det gick lite väl snabbt. Sen har vi gått hos en psykolog och logoped i rosenlund på autismcenter men där får dom bara gå till föskoleklass. Ja rågsved är ju jätte nära. Hur är din son med andra i hans ålder? Leker han med andra?
    åh, jag ville göra utredningen i Farsta. efter ett år ringde jag till Farsta och blev att få bli flyttad dit,
    hon som pratade med mig var jättetrevlig men sa att isf måste de göra om hela utredningen från
    start och att hon såg i journalen (jag lät henne läsa den) att de nästan skulle vara färdiga på
    BUP Globen. jo tjena, det tog till april i år innan vi fick diagnos. Jag ringde till henne i augusti. 
    men nu är det över med dem iallafall, haha. väntade i två månader och tjatade varje vecka de
    sista tre veckorna och frågade när hon skulle skicka en remiss. tillslut ringer hon upp och säger
    "men jag ska inte skicka någon remiss, det får ni fixa själva" trots att hon två månader tidigare sagt,
    jag vet inte riktigt vart jag ska skicka er, för jag kan inte så mycket om det där, men jag ska ta reda på
    det och så hör jag av mig till er när jag skickat remissen"

Jag skickade en egenremiss till habiliteringscenter söderstaden istället, det ska vara de som tar
    emot barn födda 07 och 08 (eller om det är 08 och 09) just nu. jag känner redan det ena teamet
    där eftersom min yngre son har en utvecklingsförsening. Dom tyckte iaf att BUP verkade jättekonstiga
    för de får alla sina remisser från BUP och inte från föräldrarna, haha. men jag hoppas att vi får
    träffa någon snart :0)

min son leker sådär med andra barn. han fungerar jättebra i förskolan. han gjorde inte det förr,
    men det sista året har han gått en annan grupp (samma barn, men mindre grupp) och de har
    varit 10 barn (nu 11) med två fröknar + sonens resurs och det har funkat SÅ bra.
    han har verkligen utvecklats. samtidigt vet jag att det är för att de här barnen accepterar honom.
    de kan hantera hans "udda" beteende jättebra, nästan bättre än alla vuxna runt omkring honom
    och de hjälper honom att komma in i gruppen, i aktiviteter och allt.
    tidigare år har det låtit "åh nej nu kommer *sonens namn*" när vi har kommit på morgonen men
    nu är det "ja ***** är här. kom vill du vara med oss" och de frågar efter honom när han är sjuk.
    det är därför jag är så orolig för hösten, får svårt å sova ibland. usch

men han har svårare att leka med andra barn, på gården fungerar det knappt alls. nu är inte barnen
    på våran gård så trevliga och man märker att föräldrarna inte är särskilt närvarande för jag skulle
    aldrig låta honom vara ensam, de är riktigt elaka (inte mot honom, det vågar de väl inte) men mot
    varandra. han följer mest efter barnen och försöker göra som de gör men han "förstör" mest
    och när min man spelar fotboll med honom och de andra barnen så tar han plötsligt sin boll
    och vägrar dela med sig utan ska bara sitta och titta på.. 

han funkar allra bäst i vatten :0) han går simskola i huddingehallen och trots att han har ganska
    dålig/klumpig grovmotorik annars så kan han nästan simma. han älskar vatten!
    annars är det extremt svårt att aktivera honom, han vill helst bara spela tv-spel eller ipad.
    han tycker inte om att leka med sina leksaker. han kan bygga ihop lego-modeller men leker inte
    med dem sen. 

hur fungerar din son? leker han mycket ensam? med andra barn? 
Svar på tråden skola- autism