TS, det är något som inte stämmer här ...
... antingen är du väldigt påverkad i dina beslut av din man eller så har du överdrivit hotbilden i trådstarten. Annars saknas logik i varför du inte prioriterar att sätta barnet i säkerhet omgående när du nu erbjuds det.
1. Till att börja med finner jag det inte trovärdigt att du å ena sidan skulle ha råd att anlita en advokat och å andra sidan behöver ni soc för att ordna bostad. Är det möjligen din man som som låter dig tro att han fått sådana råd som du nämner från sin brottmålsadvokat? ... eller har du fått en egen rätthjälps-advokat för att det redan finns ett beslut om omhändertagande av barnet? Annars ser jag inte hur advokatuppdragets art skulle kunna finansieras av rättshjälp och om du själv betalar dyra pengar för advokat så borde ni ju ha råd att skaffa bostad snabbt och precis var ni vill. Tre timmars rådgivning med normaltaxa = månadshyran för mindre lägenhet. Då behövs inte soc.
2. Det juridiska läget är långt krångligare än att ni kan vänta er en snabb paketlösning för hela familjen från soc. Som jag förstår trådstarten gav soc ett erbjudande om akutlösning för barnet, vilket är lämpligt att ta tillvara då andra lösningar kan dröja - och ni får räkna med att ordna lösningarna själv. Jag arbetar också med juridik och finner det inte trovärdigt att någon branschkollega skulle ge så orealistiska juridiska råd som du nämner. Jag tror varje advokat skulle råda dig att du som vårdnadshavare har en skyldighet att prioritera barnets akuta säkerhet - om du inte vill riskera en akutplacering av barnet.
3. Vidare så finns det inte alls många "köpta" poliser i Sverige. Jag tror att din man ger dig en förvanskad bild av verkligheten - i egna syften. Har genom åren stött på ett antal rättshaverister som skyller sina egna tillkortakommanden på "köpta" tjänstemän. Ett tips är att inte nämna för socialen att du anser poliserna vara "köpta" för då kan de verkligen tro att det föreligger ett hjärnsläpp.
Min bedömning är att du snabbt måste växa in i föräldrarollen och våga fatta självständiga beslut kring barnets säkerhet. Förutom faran för barnets liv och hälsa, kan man också undra hur du ska sköta bvc-uppföljning m m för nyfödda barnet på "flyende fot". Jag förstår om du är försvagad och trött efter förlossning och allt och kanske ser mannen som din enda trygga punkt, men glöm inte att soc också kan vara dina vänner och bollplank i detta läge.