• Anonym (så orolig)

Snälla hjälp jag får panik!:(

Jag skriver detta kortfattat..  Min man har en stark hotbild mot sig och därav har även jag en slags hotbild mot mig. När jag var gravid utsattes min man för mordförsök framför ögonen på mig. Vi fick skyddat boende i en vecka sen erbjöd de mig kvinnojour vilket jag tackade nej till. Idag är vårt barn en vecka gammal och jag ringde upp akutboende och sa att vi inte bor säkert vilket dom har vetat länge. De sa att jag måste bo på en kvinnojour och att jag inte får träffa min man eftersom det är han som har den största hotbilden. Om jag inte acceptera att bo på kvinnojour skulle de finnas stor chans att ta ifrån oss vårt barn. Är detta okej av socialen att säga så? Att inte hjälpa min man som är den utsatta utan bara hjälpa mig och vårt barn? Och sedan kräva att jag inte får träffa min man???? Är såå förtvivlad. Känns som det är vi som är förövarna och inte offren.. 

• Svar på tråden Snälla hjälp jag får panik!:(
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (så orolig) skrev 2014-05-12 23:58:09 följande:
    Jag skriver detta kortfattat..  Min man har en stark hotbild mot sig och därav har även jag en slags hotbild mot mig. När jag var gravid utsattes min man för mordförsök framför ögonen på mig. Vi fick skyddat boende i en vecka sen erbjöd de mig kvinnojour vilket jag tackade nej till. Idag är vårt barn en vecka gammal och jag ringde upp akutboende och sa att vi inte bor säkert vilket dom har vetat länge. De sa att jag måste bo på en kvinnojour och att jag inte får träffa min man eftersom det är han som har den största hotbilden. Om jag inte acceptera att bo på kvinnojour skulle de finnas stor chans att ta ifrån oss vårt barn. Är detta okej av socialen att säga så? Att inte hjälpa min man som är den utsatta utan bara hjälpa mig och vårt barn? Och sedan kräva att jag inte får träffa min man???? Är såå förtvivlad. Känns som det är vi som är förövarna och inte offren.. 
    Flytta till vandrarhem ett tag! Tillsammans ....
  • Kriya

TS,
    om det verkligen är som Du skriver att föreligger en akut hotbild som inbegriper Dig och därmed barnet är det självklart att Du i första hand måste värna om barnets liv och hälsa. Först i andra hand kan Du prioritera Din egen och pappans situation.

Socialen har rätt i att Du måste avskärma barnet från hotet. Det är förövrigt deras uppgift att se till så att barnet är tryggt om Du inte själv ser till så att det är det. Ta chansen att få hjälp, flytta till kvinnojouren.

• Anonym (Barnets bästa!)

Socialen ser till barnets bästa. I detta fall är väl då det bästa för barnet att bo gömd tillsammans med mamman. Om du som mamma inte kan se detta och inte samarbetar med socialen för ditt barns bästa, så kan de ta barnet ifrån dig. Flytta till kvinnohemmet med ditt barn och TA HAND OM BARNET! Du kommer att ha ögonen på dig. Så sköt dig!

• Tow2Mater

Vad gor polisen?
     Naturligtvis måste du ta barnet och flytta, tills din man lost situationen. Nu är du ju i klorna på soc, och får väl snällt folja deras anvisningar.

• Anonym (så orolig)
    Kriya skrev 2014-05-13 02:19:49 följande:
    TS,
    om det verkligen är som Du skriver att föreligger en akut hotbild som inbegriper Dig och därmed barnet är det självklart att Du i första hand måste värna om barnets liv och hälsa. Först i andra hand kan Du prioritera Din egen och pappans situation.

Socialen har rätt i att Du måste avskärma barnet från hotet. Det är förövrigt deras uppgift att se till så att barnet är tryggt om Du inte själv ser till så att det är det. Ta chansen att få hjälp, flytta till kvinnojouren.
    Anonym (Barnets bästa!) skrev 2014-05-13 02:25:33 följande:
    Socialen ser till barnets bästa. I detta fall är väl då det bästa för barnet att bo gömd tillsammans med mamman. Om du som mamma inte kan se detta och inte samarbetar med socialen för ditt barns bästa, så kan de ta barnet ifrån dig. Flytta till kvinnohemmet med ditt barn och TA HAND OM BARNET! Du kommer att ha ögonen på dig. Så sköt dig!
     varit i kontakt med vår advokat nu och det är olagligt att begära att man aldrig mer ska träffa sin man. Deras uppgift är att flytta oss långt bort från där vi är bosatta och hemlig adress, inte att plittra familjer och bo på kvinnojour och sedan hitta lägenhet till endast mig o mitt barn. 
  • Anonym (så orolig)
    Tow2Mater skrev 2014-05-13 02:41:46 följande:
    Vad gor polisen?
     Naturligtvis måste du ta barnet och flytta, tills din man lost situationen. Nu är du ju i klorna på soc, och får väl snällt folja deras anvisningar.
    Polisen gör inte ett skit. Det finns många köpta poliser tyvärr. Gärningsmännen erkände, men släpptes efter en vecka.
  • Kriya

TS, det är något som inte stämmer här ...

... antingen är du väldigt påverkad i dina beslut av din man eller så har du överdrivit hotbilden i trådstarten. Annars saknas logik i varför du inte prioriterar att sätta barnet i säkerhet omgående när du nu erbjuds det.

1. Till att börja med finner jag det inte trovärdigt att du å ena sidan skulle ha råd att anlita en advokat och å andra sidan behöver ni soc för att ordna bostad. Är det möjligen din man som som låter dig tro att han fått sådana råd som du nämner från sin brottmålsadvokat? ... eller har du fått en egen rätthjälps-advokat för att det redan finns ett beslut om omhändertagande av barnet? Annars ser jag inte hur advokatuppdragets art skulle kunna finansieras av rättshjälp och om du själv betalar dyra pengar för advokat så borde ni ju ha råd att skaffa bostad snabbt och precis var ni vill. Tre timmars rådgivning med normaltaxa = månadshyran för mindre lägenhet. Då behövs inte soc.

2. Det juridiska läget är långt krångligare än att ni kan vänta er en snabb paketlösning för hela familjen från soc. Som jag förstår trådstarten gav soc ett erbjudande om akutlösning för barnet, vilket är lämpligt att ta tillvara då andra lösningar kan dröja - och ni får räkna med att ordna lösningarna själv. Jag arbetar också med juridik och finner det inte trovärdigt att någon branschkollega skulle ge så orealistiska juridiska råd som du nämner. Jag tror varje advokat skulle råda dig att du som vårdnadshavare har en skyldighet att prioritera barnets akuta säkerhet - om du inte vill riskera en akutplacering av barnet.

3. Vidare så finns det inte alls många "köpta" poliser i Sverige. Jag tror att din man ger dig en förvanskad bild av verkligheten - i egna syften. Har genom åren stött på ett antal rättshaverister som skyller sina egna tillkortakommanden på "köpta" tjänstemän. Ett tips är att inte nämna för socialen att du anser poliserna vara "köpta" för då kan de verkligen tro att det föreligger ett hjärnsläpp.

Min bedömning är att du snabbt måste växa in i föräldrarollen och våga fatta självständiga beslut kring barnets säkerhet. Förutom faran för barnets liv och hälsa, kan man också undra hur du ska sköta bvc-uppföljning m m för nyfödda barnet på "flyende fot". Jag förstår om du är försvagad och trött efter förlossning och allt och kanske ser mannen som din enda trygga punkt, men glöm inte att soc också kan vara dina vänner och bollplank i detta läge.

Svar på tråden Snälla hjälp jag får panik!:(