• Anonym (less)

Vad ska jag göra som jag inte redan har gjort?

jag ska försöka göra en lång historia kort... 2003 träffade jag en man, 2004 flyttade vi ihop, oktober 2004 fick vi barn, januari 2005 separerade vi för det fungerade inte då jag gjorde allt och han bara gnällde...

han hade fri tillgång till barnen och mitt hem efter separationen jag styrde inte och han fick träffa barnen som han kunde efter jobb och så

juni 2005 kommer första stämningen till tingsrätten

han krävde gemensam vårdnad och halva boendet och utökat umgänge som jag aldrig sagt nej till

då han inte hade passande bostad, han bodde inneboende hos sin bror 5 personer plus han där han också tänkte proppa in våra barn i en trea... så boendet nej, gemensam vårdnad nej och umgänget fick han då fastslaget men han tog MINDRE än han fick

det var liksom storyn genom hela allt detta, krävde alltid MER umgänge men väl i rätten så tog han mindre...

mellan 2005 till 2008 var vi i tingsrätten ca 12 gånger...

han och hans familj förföljde trakasserade mig och min familj och mina vänner

dom mordhotade oss

brände ut en kompis bil

jag kände mig som jag levde i boken gömda

han slog barnen det var ett helvete

jag vann vartenda mål om det nu är en vinst att ligga i tvist om barnen

sista gången vann jag för han stämt mig utan fog det betyder alltså att han satt och ljög i tingsrätten och då mina vittnen kunde överbevisa honom så åkte han på hela kalaset

i vanliga fall så betalar ju var för sig i familjerättsmål

2008 hittade jag en bostad på annan ort 40 mil bort och bara flyttade

jag orkade inte mer

hovrätten stämplade papperen går ej att överklaga

umgänget fastställdes och det fastställdes också kontaktperson vid hämtning och lämning av barnen eftersom han aldrig kunde låta bli att bråka med mig

TROTS att allt var fastställt och gällande så då vi flyttat kontaktade han familjerätten där vi bodde och ville att dom skulle hjälpa honom få mer umgänge? och ordna boende åt honom då han kom på besök...

detta rann ut i sanden...

5 års tystnad

en dag plingar det i telefonen... ett sms från hans nya fru där hon hoppas att jag är en civiliserad kvinna och att dom ska få ha barnen som normala familjer har...

min första tanke var att bara SKRIVA ALLT

men jag besinnade mig

raderade...

jag förstod att hon vet INGET

1 års tystnad till

nu har det gått 6 år

för en månad sedan får jag ett brev från familjerätten där dom skriver att han kontaktat dom och vill gå på samarbetssamtal med mig??????? VA?????? varför???????

hovrätten har sagt sitt och vi kan inte ha kontakt för han kan inte ge fan i mig...

och nu...

samarbetssamtal... om vad??????? 

han har umgänge... det är bara att köra på...

familjerätten har nu informerat honom om att jag INTE tänker gå på samarbetssamtal med honom efter all skit...

vad gör jag nu?

ingenting????

barnen är inte intresserade av att träffa honom, jag har frågat

jag har aldrig pratat illa om honom
    jag har iofs inte pratat gott heller
    har inte sagt något

jag är omgift... allt är lugnt och fint...

vad gör jag??????????

vad fan gör jag?????????

jag kommer givet INTE motverka umgänge...

men liksom 6 år...

hur fan tänker han... vad vill han? 

förälder är man HELA TIDEN 
    inte bara då man vill själv...

• Svar på tråden Vad ska jag göra som jag inte redan har gjort?
  • Anonym (göra nåt?)
    Anonym (less) skrev 2014-05-13 20:15:45 följande:
    jag blir ju stressad av hela situationen... liksom... jag vill bara vara säker på att jag inte hamnar i blåsvådret... jag fattar ju inte heller varför han låtsas som han inte vet att han har rätt till umgänge... idiot säger jag

Jo jag förstår att du blir stressad av situationen, det skulle jag också bli!

Men kanske du kan tänka att du kan ju ändå inte påverka hans beteende. Försök bara liksom låtsas som det regnar och tänka bort hans dumma påhitt. Prata med familjerätten så de känner till situationen och fokusera sedan på ditt liv och sk*t i honom.
  • Tonårsmorsan
    Anonym (I) skrev 2014-05-11 18:33:01 följande:

Det finns inga garantier för det och detta nedan är två nyare domar:

"Föräldrarnas djupa konflikt hade påverkat de 12-åriga tvillingarna negativt.

Den gemensamma vårdnaden upplöstes därför och pappan fick ensam vårdnad. Tvillingarna sa att de inte ville träffa mamman. 

Orsaken kan vara att de påverkats av pappans negativa syn på mamman. Domstolen kunde därför inte låta deras  uttalanden  ha avgörande  betydelse för bedömningen av umgängesfrågan."

"Mamma förlorar vårdnaden p g a umgängessabotage

Föräldrarna till en 10-årig flicka hade kommit överens om att dottern skulle bo hos mamman och ha umgänge med pappan. Sedan mamman stoppat umgänget gick pappan till domstolen.

Dom meddelades om att pappan skulle få umgänge. Mamma följde emellertid inte domen. Hon gjorde flera polisanmälningar mot pappan med utredningarna lades ner.

Domstolen ansåg inte att något talade för att dottern skulle fara illa av kontakt med pappan.

Dottern hade en god relation med mamman men då det var mera troligt att pappan skulle se till att barnet fick nära och goda kontakter med båda föräldrarna - modern hade en historia av umgängessabotage - gav domstolen ensam vårdnad åt pappan."

Fast STOPP och belägg.  Umgängessabotage är INTE samma sak som att inte ställa upp och köra och betala resorna etc. Det krävs verkligen att man saboterar umgänget. Det här inlägget tycker jag bara var osmaklig skrämsel. 

Tex. OM pappan åker alla dessa mil för att träffa sitt barn ska inte mamman plötsligt hävda att barnet är för sjukt för umgänge eller att barnet är bortrest med en kompis så att pappan åkt förgäves. DET är umgängessabotage. 

btw Det är umgängesföräldern som ska stå för umgängesresorna. Det är bara om avståndet är väldigt långt (som i detta fall) som boendeföräldern (mamman) kan tvingas bidra efter sin förmåga. Dvs har mamman i alla år ensam tvingats betala allt så har pappan inte mycket att komma med. Saknar pappan pengar kan han få bidrag av soc för umgängesresor.  
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym (less)

ja... då var vi där igen... idag kom det jag visste skulle komma... efter 6 års tystnad kom det... jag förhindrar umgänge och är skyldig att se till att barnen har umgänge med sin pappa... okej... men ska jag JAGA honom för att få till umgänge??? jag blir så jävla trött... så jävla trött... men visst vill han leka och ljuga så varsågod...

han vill ha barnen VARJE lördag DAGTID och vartannat lov och sommarumgänge...

VARJE LÖRDAG????? DAGTID???????? vad är det för jävla påhitt... ska vi få varenda helg söndehackad??????????

fan han har ju inte ens träffat barnen på 6 år...

och dom vill inte träffa honom...

• Anonym (också less)
    Anonym (less) skrev 2014-05-19 10:10:57 följande:
    ja... då var vi där igen... idag kom det jag visste skulle komma... efter 6 års tystnad kom det... jag förhindrar umgänge och är skyldig att se till att barnen har umgänge med sin pappa... okej... men ska jag JAGA honom för att få till umgänge??? jag blir så jävla trött... så jävla trött... men visst vill han leka och ljuga så varsågod...

han vill ha barnen VARJE lördag DAGTID och vartannat lov och sommarumgänge...

VARJE LÖRDAG????? DAGTID???????? vad är det för jävla påhitt... ska vi få varenda helg söndehackad??????????

fan han har ju inte ens träffat barnen på 6 år...

och dom vill inte träffa honom...
    'ta det lugnt ... gör en förhandling hos familjerätten och se till att han får träffa dem dagtid varannan lördag till en början tillsammans med soc personalen
  • Anonym (less)
    Anonym (också less) skrev 2014-05-19 11:04:03 följande:
    'ta det lugnt ... gör en förhandling hos familjerätten och se till att han får träffa dem dagtid varannan lördag till en början tillsammans med soc personalen
    jo jag ska ta det lugnt...men jag måste svara via ombud... kan ej svara själv... tyvärr
  • Anonym (less)

verkar förtroende ingivande juristen... slutfört utbildning 2013... heja på... slaktläge på henne...

• Snigelkott

Jag vete tusan om jag inte hade varit beredd att stämma möte med eller skriva ett brev till hans fru i ditt läge, bara för att försöka få kontakt med nån som eventuellt är resonlig och har daglig inverkan på honom. Eftersom hon nu kontaktade dig också är det ju inte helt osökt...

• Anonym (less)

har kontaktat mitt ombud så nu är det bara att vänta... jag vill inte kontakta dom alls jag orkar inte jag vill bara leva i lugn och ro

• Anonym (göra nåt?)
    Anonym (less) skrev 2014-05-19 17:31:22 följande:
    har kontaktat mitt ombud så nu är det bara att vänta... jag vill inte kontakta dom alls jag orkar inte jag vill bara leva i lugn och ro

Bra! Fokusera på ditt liv och på dina barn.
    Jag förstår att det inte är lätt i praktiken men jag tror det är det bästa du kan göra.
  • Anonym (less)
    Anonym (göra nåt?) skrev 2014-05-20 10:50:14 följande:

Bra! Fokusera på ditt liv och på dina barn.
    Jag förstår att det inte är lätt i praktiken men jag tror det är det bästa du kan göra.
    du har helt rätt
  • Anonym (less)

nu har svarsbrevet gått iväg

han har ju inte talat om att det redan finns ett avtal på umgänge utan det har han undanhållit från sin jurist...

svaret lyder att vi har ingen anledning att frångå det avtal som redan finns och med tanke på att han inte haft umgänge på 6 år så är det ej för barnens bästa att köra på hans linje...

så nu kommer ju hans jurist sitta där som en fågelholk... får mig att skratta ilte...

hon vet ju inget

så nu kan vi vila på hanen medans hon har huvudbry...

vidare så ska vi anmäla familjerätten för dom vet redan allting och det är deras fel att det nu blir en tingsrättsförhandling...

allt dom behövde göra var att säga åt honom att det redan finns ett avtal som han vet...

men se det gjorde dom inte...

enhetschefen håller på att jaga mig och jag ska inte prata med henne för dom ska få en skrapa...

fan vad irriterad jag är...

1595 kr i timmen för att famijerätten inte hade lust att påminna honom om det som redan finns... som han aldrig utnyttjat... (okej jag betalar bara 20% men ändå) blir så jävla pisssur...

• Anonym (också less)
    Anonym (less) skrev 2014-05-22 17:19:29 följande:
    nu har svarsbrevet gått iväg

han har ju inte talat om att det redan finns ett avtal på umgänge utan det har han undanhållit från sin jurist...

svaret lyder att vi har ingen anledning att frångå det avtal som redan finns och med tanke på att han inte haft umgänge på 6 år så är det ej för barnens bästa att köra på hans linje...

så nu kommer ju hans jurist sitta där som en fågelholk... får mig att skratta ilte...

hon vet ju inget

så nu kan vi vila på hanen medans hon har huvudbry...

vidare så ska vi anmäla familjerätten för dom vet redan allting och det är deras fel att det nu blir en tingsrättsförhandling...

allt dom behövde göra var att säga åt honom att det redan finns ett avtal som han vet...

men se det gjorde dom inte...

enhetschefen håller på att jaga mig och jag ska inte prata med henne för dom ska få en skrapa...

fan vad irriterad jag är...

1595 kr i timmen för att famijerätten inte hade lust att påminna honom om det som redan finns... som han aldrig utnyttjat... (okej jag betalar bara 20% men ändå) blir så jävla pisssur...
    Ja de där 20% blev för mig 45000kr förra året och säker mer för honom. Jag ser inte HUR det ska kunna vara för barnens bästa??!! så less på skiten nu och det kommer att kosta lika mycket i år också som det ser ut nu... MEN jag hoppas TR den här gången dömer honom att betala alla kostnader.
  • Anonym (less)
    Anonym (också less) skrev 2014-05-22 18:42:07 följande:
    Ja de där 20% blev för mig 45000kr förra året och säker mer för honom. Jag ser inte HUR det ska kunna vara för barnens bästa??!! så less på skiten nu och det kommer att kosta lika mycket i år också som det ser ut nu... MEN jag hoppas TR den här gången dömer honom att betala alla kostnader.
    jo jag ska om jag hamnar i domstol igen se till att han blir dömd till att betala då han faktiskt har stämt mig utan fog... jag har aldrig hindrat och han har ej heller utnyttjat sin rätt till umgänge...
  • Anonym (less)

japp då inväntar vi stämning... pappans jurist struntar i den dom som redan finns från hovrätten och tar sin chans i Tingsrätten... BRING IT ON BITCH

• Anonym (också less)
    Anonym (less) skrev 2014-05-30 18:58:38 följande:
    japp då inväntar vi stämning... pappans jurist struntar i den dom som redan finns från hovrätten och tar sin chans i Tingsrätten... BRING IT ON BITCH
    pengakåt advokat som vill mjölka ur systemet

Mitt ex blev tvungen att ge sig i TR sist så det blev förlikning!! Äntligen är skiten över.... förhoppningsvis
    (Fast det skulle inte förvåna mig om det kommer en ny stämningsansökan till hösten).
  • Anonym (less)

ja nu kom den... stämningen...

umgänge varje lördag?????? 11-17...

okej ska inte vi få en hel helg?

han har inte haft umgänge på 6 år för han har väntat på att jag ska flytta tillbaka till Stockholm???????

han har haft dålig ekonomi men rest utomlands varje år... hmmm

han förstår inte vad jag pratar om då jag säger att det finns en umgängesdom... den verkar han helt ha glömt bort...

hans advokat skriver i en mening på en sida att hovrätten fastställt umgänget 2008 men på nästa sida säger dom att det inte finns en umängesdom... verkar intelligent...

ja ja nu är det bara att vänta...

sommaren är här och vi har köpt nytt hus... flyttar från 117 kvm till 300 kvm med plats för våra hundar katter och kanin och hästar... 

jag orkar inte bry mig... men ändå gör man det...

• Anonym (been there, done that.)
    Tonårsmorsan skrev 2014-05-17 09:13:43 följande:
    Fast STOPP och belägg.  Umgängessabotage är INTE samma sak som att inte ställa upp och köra och betala resorna etc. Det krävs verkligen att man saboterar umgänget. Det här inlägget tycker jag bara var osmaklig skrämsel. 

Tex. OM pappan åker alla dessa mil för att träffa sitt barn ska inte mamman plötsligt hävda att barnet är för sjukt för umgänge eller att barnet är bortrest med en kompis så att pappan åkt förgäves. DET är umgängessabotage. 

btw Det är umgängesföräldern som ska stå för umgängesresorna. Det är bara om avståndet är väldigt långt (som i detta fall) som boendeföräldern (mamman) kan tvingas bidra efter sin förmåga. Dvs har mamman i alla år ensam tvingats betala allt så har pappan inte mycket att komma med. Saknar pappan pengar kan han få bidrag av soc för umgängesresor.  
    OT
    Det är inte umgängesföräldern som står för resorna.
    Ur svensk författningssamling, föräldrabalken kap 6:
    "15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter."
  • Anonym (been there, done that.)
    Anonym (less) skrev 2014-06-17 17:11:57 följande:

ja nu kom den... stämningen...

umgänge varje lördag?????? 11-17...

okej ska inte vi få en hel helg?

han har inte haft umgänge på 6 år för han har väntat på att jag ska flytta tillbaka till Stockholm???????

han har haft dålig ekonomi men rest utomlands varje år... hmmm

han förstår inte vad jag pratar om då jag säger att det finns en umgängesdom... den verkar han helt ha glömt bort...

hans advokat skriver i en mening på en sida att hovrätten fastställt umgänget 2008 men på nästa sida säger dom att det inte finns en umängesdom... verkar intelligent...

ja ja nu är det bara att vänta...

sommaren är här och vi har köpt nytt hus... flyttar från 117 kvm till 300 kvm med plats för våra hundar katter och kanin och hästar... 

jag orkar inte bry mig... men ändå gör man det...

Låt dem skämmas. Fy vad jobbigt och uppslitande för er. Jag hoppas det går bra för er. 
Svar på tråden Vad ska jag göra som jag inte redan har gjort?