Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Ni som har mattebegåvade ettgluttare, hur anpassas undervisningen?

Skolan gör inte ett skit, vi har tjatat sen förskoleklassen. Sonen går nu i trean och tycker matte är så tråkigt så han nästan gråter och inte vill göra matteuppställningar med plus och minus (lär dig låna tiotal) för att det inte ger honom nånting alls, han räknar det i huvudet och hatar att skriva.

Det finns två andra killar i klassen som också är mattebegåvade så de hade ju kunnat bilda en liten grupp och hjälpa varandra med svårare tal, kan jag tycka?

Jag vet inte vad man ska göra, vi försöker jobba hemma ibland med talserier och logiska uppgifter. Jag vet bara inte hur man ska få lärarna att fatta att de behöver ge alla barn nåt att bita i, och det kan förstås inte vara lätt heller när merparten av barnen fortfarande kämpar med att sitta ner och hålla koncentrationen.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Themis
    Embla skrev 2014-05-10 20:29:33 följande:
     Även om det går fortare för honom att räkna i huvudet, så är det oerhört viktigt att man lär sig redovisa talen i matten, speciellt på högre nivå. Sonen kanske tycker det är dötrist, men jag tror att man i det läget som förälder och lärare ändå ska försöka förklara att man faktskt måste redovisa.

Mina barn är också duktiga på matte och räknar lättare/fortare i huvudet än skriver ned det (deras far är trots allt matematiker), och just det här med redovisningen är något vi fått inpränta hos dem.

Dagens skola är överlag dålig på att fånga upp barn som inte är "normala", oavsett om de har ovanligt svårt eller ovanligt lätt för sig. Tyvärr brukar de som har svårt för sig vara de som hamnar i fokus, och de som har det lätt får sitta och göra meningslösa saker som att skriva upp alla tal mellan ett och tusen i väntan på kamraterna...Pedagogiken verkar bygga på att undervisa en homogen grupp, eller om det kanske är resurserna som inte räcker till. Enligt lag har alla barn rätt till det stöd de behöver, men vår erfarenhet är att det är klent med sådant i praktiken. Svenska skolsystemet med tillhörande politik fungerar inte något vidare, tyvärr.
    Jo men han kan ju redovisa. Men vad är syftet med att göra 28 (ja, så var det denna vecka) likadana för enkla tal? Idealt sett borde man få göra kanske 5-6 såna uppställningar och sedan få gå över till uppgifter som lär en någonting.

Det fick vi t.o.m på min tid , om man visade att man kunde så strök läraren en del av uppgifterna som var för repetition och nötande.

Vi lär honom saker själva istället just nu, det verkar enklare än att slåss med skolan.
  • Themis

Tack för webbtipsen, ska kolla dem!

Svar på tråden Ni som har mattebegåvade ettgluttare, hur anpassas undervisningen?