Ni som har mattebegåvade ettgluttare, hur anpassas undervisningen?
Min son går ut ettan nu i vår och jag upplever honom som ovanligt mattebegåvad. Han har lätt för alla skolämnen och läser bra, men jag tycker att han utmärker sig i matte. Kanske för att jag vet att vi aldrig tränat honom speciellt mycket utan att han har lärt sig oerhört mycket själv bara genom att vi förklarat vissa begrepp som tex gånger.
Han lärde sig räkna själv som tvååring, fick tidigt kläm på höger och vänster, (kanske som treåring?), tidsbegrepp och veckodagarna etc kunde han också tidigt och han har över huvud taget lärt sig själv mycket räkning utan att vi gjort så mycket. Han lärde sig på eget initiativ att räkna upp till tusen, lärde sig själv plus och minus på grund av att en ett år äldre kompis kunde det, osv. När han började sexårs kunde han snabbt räkna ut i huvudet hur mycket som fattades till en viss leksak och hur många veckor han måste spara sin veckopeng för att få råd med den.
Nu när han går i ettan har han lärt sig multiplikation, division, roten ur och bråk. Han räknar enkelt med tresiffriga tal i huvudet (t ex räknade han snabbt ut hur många sidor det var kvar i Harry Potter-boken om den var 379 sidor och vi hade läst till sidan 336). Han fixar även enkla ekvationer som t ex 8x - x=58 och liknande.
Jag upplever att han ligger på mellanstadienivå i matte, även om han inte alltid kan tekniken fullt ut. Han kan tex inte göra uppställningar med addition och subtraktion av tre- och tvåsiffriga tal, de räknar han ju i huvudet. Procent förstår han litegrann, men decimaltal har vi inte pratat om så det tror jag inte han vet vad det är. Geometri har han ingen jättekoll på.
I skolan har han en jättesnäll och engagerad lärare som också tycker att han är duktig. Dock tror jag inte att hon fullt ut ser vad han kan och hur lätt han lär sig. Han har tex fått tvåans mattebok nu i våras men den gjorde han ut på bara någon månad. Därefter har jag fått ligga på och tjata för att han ska få göra något mer avancerat.
Jag kan ju se att han i princip redan klarar hela lågstadiets matte och att det kommer att bli så HIMLA tråkigt för honom om man inte stimulerar och utmanar honom rätt i matten. Sedan tycker jag också att han ska få chans att utvecklas till sin fulla potential och inte bromsas på grund av att de andra i gruppen inte hunnit lika långt. Han älskar när vi ger honom matteproblem att lösa hemma och är ofta jättestolt och glad när han klarar något "svårt". Jag vill hemskt gärna att han ska få behålla den glädjen och lusten att lära i matten.
Jag vill gärna veta hur ni som själva har mattebegåvningar hemma har löst det med skolan. Typ av undervisning, böcker, dialog med skolan, ja jag är intresserad av rubbet.