Ni som har mattebegåvade ettgluttare, hur anpassas undervisningen?
Vi har lite samma situation. Visserligen är vår son bara 6 och ska börja förskoleklass i höst men vi är oroliga för framförallt matten längre fram när han ska börja skolan. Han räknar också tresiffriga tal i huvudet och förstår snabbt olika begrepp när vi pratar om dem (typ primtal och enkla ekvationer). Han har spelat en del mattespel på våra telefoner och vi har pratat om matte när han varit intresserad men inte alls "tränat".
Han läser också flytande sen några år tillbaka och häromveckan så laddade vi ner några gamla mattetävlingar för åk 3-4 för att ha som gemensamma pysseluppgifter. Till min förvåning satte han sig själv i soffan och löste ungefär hälften av frågorna själv utan vår inblandning. Nedan är ett exempel på en fråga:
I en ask med lika långa sidor ligger två lager med likadana kvadratiska chokladbitar. Vera äter upp alla 20 bitar som ligger längs kanterna i det övre laget. Hur många bitar finns det sen kvar i asken?
Vi har funderat på om han ska börja tidigare (född i januari) men samtidigt leker han och trivs med jämnåriga och är rätt liten så vi avvaktar med den frågan. Hur som helst vill jag rekommendera frågorna i Kängurutävlingen (ncm.gu.se/kangaru) som är roliga övningsuppgifter, en del är ganska lätta, andra svåra även för vuxna. Det finns många tidigare år att öva på. Jag är egentligen lite emot appar men Dragon Box och King of math (junior) tycker jag är bra.