ladymidnight skrev 2014-05-11 12:29:06 följande:
Zenitha: Jag skulle inte heller känna mig personligen angripen av den typen av kakor (även om jag skulle tycka de var smaklösa och sexistiska i allmänhet). Mitt exempel var för att visa på hur en kaka med en vit figur skulle kunna se ut för att påminna om en nidbild. En vit smileygubbe är ganska neutral eftersom det aldrig gjorts nidbilder av vita på det sättet.
Sedan tror jag uppriktigt sagt att många svenskar skulle känna sig personligen angripna och gå i taket om mitt exempel skulle finnas i verkligheten, men det är en annan diskussion.
Sedan är det förstås som du säger. Hur man ser på något beror på ens erfarenheter. Är man uppvuxen i Sverige, där den typen av nidbilder inte har varit lika vanliga och lever i en familj med t ex en afrikansk och en svensk förälder är det lätt att se på kakorna precis på det sätt du säger: mamma, pappa, barn.
En afro-amerikan uppvuxen i södern i USA kommer troligen att se något helt annat i kakorna.
Jag kan absolut förstå båda reaktionerna och säger inte nödvändigtvis att någon av dem är "fel". Det jag vänder mig emot är att många inte ens försöker förstå varför någon tar illa upp av något.
Ah, blev ett långt svar. Men hoppas att jag kunde förtydliga vad jag menar.
Helt ok! Jag kan mycket väl förstå om man tar illa upp om det tydligt framgår att folk behandlas olika beroende på hudfärg och kön. Fast egentligen är det ju så- kvinnor över en viss ålder ska ju helst inte synas i tidningar och tv hur mycket vettigt de ens har att säga. Skulle man ens kunna tänka sig att en kvinnlig LGWP med dito utseende ens skulle få yttra sig?
Jag har funderat en del sedan jag startade tråden, och jag har kommit fram till att jag faktiskt inte ens tycker att ordet negerboll är hemskt. Men det beror på att jag aldrig använt ordet neger för att beskriva några människor överhuvudtaget. Utan just dessa kakor eller vad man nu ska kalla dem.
Men däremot blir det ju svårare när man läser just Pippi i Söderhavet eller Tintin i Kongo. Fast samtidigt är ju ganska många figurer i båda dessa serie-och sagovärld behäftade med märkliga egenskaper. Det är tokiga och tankspridda professorer, en spritångande, svärande kapten och tyska skurkar. Pippi är en riktig trashank, poliserna är lika korkade som tjuvarna och präktiga Tommy och Annika- har de överhuvudtaget någon personlighet? Jag kan inte se Astrid Lindgren som rasist.
Jag hade f.ö. till och med en kompis på 90-talet som borde kunna ta illa upp av ordet "neger" som själv gick på kondis och beställde "negerboll med mjäll".
Jag tänker att egentligen är det väl mycket värre med den s.k. "smygrasismen" som inte släpper in folk med utländska namn på arbetsplatser.