• swallin

väntar på mitt första barn.. hjälp :)

Idaoda skrev 2014-05-09 16:24:16 följande:
    Hej alla! Jag o sambon väntar på vårt första barn som kommer i oktober.. Har alltid viljat att flaskmatning istället för amma för jag kände inte för det redan trots jag inte har testat. Men ja, för jag vill dela uppmärksamhet med sambon att han ska kunna mata ungen också pga relation oxå. Jag ammade inte när jag var bebis, mor flaskmata mig pga kolik & är laktosintolerant. Har läst runt mycket, lägger på MAM eller Dr Brown, jag tänker pumpa bröstmjölk (om funkar inte så ersättning).. Jag vet inte hur det skall gå till därför jag frågar er som har erfarenhet. Hur många flaskor bör vi ha hemma? Hur kan jag pumpa bröstmjölk till varje flaska och sen vart ska dom ta vägen? I kylen, frys? Varma dom i vatten på spisen? Eller hur funkar det? Även om vi går någonstans? Om bröstmjölk är för lite att pumpad ut kan man blanda med ersättning? Hur? Sorry för strulig tråd men hoppas någon kan hjälpa mig, bra beskrivning vill jag ha att lätt att förstå vad menas, Inga påhopp tack..

Hej! Jag ammade inte heller av olika anledningar och jag kan berätta hur vi gjorde :) vi hade Man antibiotika flaskor och dom tyckte vi fungerade jättebra. Lätta att sterilisera och man kan byta napp i takt med att barnet växer. Vi hade 3 st flaskor och det räckte bra för oss. Jag pumpade bröstmjölk men var tvungen att komplettera med ersättning då jag inte fick ut tillräckligt mot mjölk genom pumpning. Efter jag pumpat ut sparade jag bröstmjölken i flaskan som tillhörde pumpen i kylen. Man kan köpa frysar att frysa in mjölken i om man vill bunkra upp i frysen. Vi värmde mjölken i vattenbaserat till ca 37 grader innan varje matning. Var vi iväg gav vi alltid ersättning. Vi fick rådet av vårat BVC att aldrig blanda bröstmjölk och ersättning i samma flaska utan att istället ge ersättning i en flaska och sedan byta flaska och ge bröstmjölk. Prata med BVC så kommer du få massor tips och råd gällande flaskan. Lycka till :)
  • swallin

Jag fick låna en elektrisk bröstpump av sjukhuset (bor i Dalarna). En medela symphony som jag kunde dubbelpumpa med vilket sparade en jäkla massor tid eftersom jag försökte pumpa var 3 timme och varje bröst i 18 min. Jag skulle investera i en elektrisk pump och gärna en som man kan dubbelpumpa med. Nackdelen med pumpen jag lånade var att den var stor som bara den, inget roligt att släpa med direkt men jag köpte aldrig någon egen utan lånade av landstinget tills jag valde att sluta pumpa och gå över på ersättning.

Svar på tråden väntar på mitt första barn.. hjälp :)