• Idaoda

väntar på mitt första barn.. hjälp :)

Hej alla!

Jag o sambon väntar på vårt första barn som kommer i oktober.. Har alltid viljat att flaskmatning istället för amma för jag kände inte för det redan trots jag inte har testat. Men ja, för jag vill dela uppmärksamhet med sambon att han ska kunna mata ungen också pga relation oxå. Jag ammade inte när jag var bebis, mor flaskmata mig pga kolik & är laktosintolerant.

Har läst runt mycket, lägger på MAM eller Dr Brown, jag tänker pumpa bröstmjölk (om funkar inte så ersättning).. Jag vet inte hur det skall gå till därför jag frågar er som har erfarenhet.

Hur många flaskor bör vi ha hemma?
    Hur kan jag pumpa bröstmjölk till varje flaska och sen vart ska dom ta vägen? I kylen, frys? Varma dom i vatten på spisen? Eller hur funkar det? Även om vi går någonstans? Om bröstmjölk är för lite att pumpad ut kan man blanda med ersättning? Hur?

Sorry för strulig tråd men hoppas någon kan hjälpa mig, bra beskrivning vill jag ha att lätt att förstå vad menas, Inga påhopp tack..

• Svar på tråden väntar på mitt första barn.. hjälp :)
  • Anna74a

Jag köpte iaf sju stycken MAM flaskor så att jag inte behövde stressa med flaskdisk under dagen.

Väldigt skönt.

• swallin
    Idaoda skrev 2014-05-09 16:24:16 följande:
    Hej alla! Jag o sambon väntar på vårt första barn som kommer i oktober.. Har alltid viljat att flaskmatning istället för amma för jag kände inte för det redan trots jag inte har testat. Men ja, för jag vill dela uppmärksamhet med sambon att han ska kunna mata ungen också pga relation oxå. Jag ammade inte när jag var bebis, mor flaskmata mig pga kolik & är laktosintolerant. Har läst runt mycket, lägger på MAM eller Dr Brown, jag tänker pumpa bröstmjölk (om funkar inte så ersättning).. Jag vet inte hur det skall gå till därför jag frågar er som har erfarenhet. Hur många flaskor bör vi ha hemma? Hur kan jag pumpa bröstmjölk till varje flaska och sen vart ska dom ta vägen? I kylen, frys? Varma dom i vatten på spisen? Eller hur funkar det? Även om vi går någonstans? Om bröstmjölk är för lite att pumpad ut kan man blanda med ersättning? Hur? Sorry för strulig tråd men hoppas någon kan hjälpa mig, bra beskrivning vill jag ha att lätt att förstå vad menas, Inga påhopp tack..

Hej! Jag ammade inte heller av olika anledningar och jag kan berätta hur vi gjorde :) vi hade Man antibiotika flaskor och dom tyckte vi fungerade jättebra. Lätta att sterilisera och man kan byta napp i takt med att barnet växer. Vi hade 3 st flaskor och det räckte bra för oss. Jag pumpade bröstmjölk men var tvungen att komplettera med ersättning då jag inte fick ut tillräckligt mot mjölk genom pumpning. Efter jag pumpat ut sparade jag bröstmjölken i flaskan som tillhörde pumpen i kylen. Man kan köpa frysar att frysa in mjölken i om man vill bunkra upp i frysen. Vi värmde mjölken i vattenbaserat till ca 37 grader innan varje matning. Var vi iväg gav vi alltid ersättning. Vi fick rådet av vårat BVC att aldrig blanda bröstmjölk och ersättning i samma flaska utan att istället ge ersättning i en flaska och sedan byta flaska och ge bröstmjölk. Prata med BVC så kommer du få massor tips och råd gällande flaskan. Lycka till :)
  • Yngla

Jag pumpade mycket. När min mjölkproduktion satte igång kom det mycket som jag ville ta vara på. Läste mig till att man kunde frysa in. Köp plastpåsar i olika storlekar med "zip-lock" om du vet vad jag menar och skriv datum på dom. Det håller några månader i frysen om jag minns rätt. men googla! när man ska tina upp måste man använda KALLT vatten! ja jag vet det låter som det ska ta en evighet men det gör det inte. 10-15 min så är mjölken flytande igen och sen värmer man i påsen i vattenbad till kroppstemperatur. Inte för varmt! Det funkade jättabra för oss och jag kunde åka iväg några timmar utan att oroa mig. Mitt tips är att köpa en bra bröstpump som inte är för krånglig att använda. Hellre spendera lite pengar än att febrilt sitta och dra och pumpa och svätta mjölk överallt. Det är väldigt bra att ha sparad mjölk i frysen när barnet har en tillväxtperiod och brösten inte hinner med att producera efter efterfrågan. då kan man mata lite till med upptinad mjölk. Lycka till och kom ihåg att bröstmjölk är det bästa du kan ge ditt barn!

• vickepop

Jag ammade + att jag pumpade då jag hade väldigt mycket bröstmjölk. Använde fryspåsar som man har när man fryser vatten till isbitar. Smidigt när man skulle använda då man visste att X antal blev ex 150 ml. Väldigt smidigt när man var i väg en sväng och mannen var hemma.

• Idaoda

Åh taaack så mycket för era bra kommenterar :) Kände mig något lättare nu, tycker ni att det är dumt att välja flaskmata istället för amma? Och undrar över en sak, vilken bröstpump använder ni? Vilken som är lättare o smidigt, med el eller utan? Priser osv :) Tar emot alla slags svar, vad för Nackdelar & fördelar ni tycker? Kram

• swallin

Jag fick låna en elektrisk bröstpump av sjukhuset (bor i Dalarna). En medela symphony som jag kunde dubbelpumpa med vilket sparade en jäkla massor tid eftersom jag försökte pumpa var 3 timme och varje bröst i 18 min. Jag skulle investera i en elektrisk pump och gärna en som man kan dubbelpumpa med. Nackdelen med pumpen jag lånade var att den var stor som bara den, inget roligt att släpa med direkt men jag köpte aldrig någon egen utan lånade av landstinget tills jag valde att sluta pumpa och gå över på ersättning.

• Annastalknapp

Nu har jag iofs ammat mitt barn, men vill bara upplysa om att det inte alltid är jättelätt att pumpa. Har haft jättemycket mjölk, men när jag väl provat pumpa har det knappt kommit nåt alls. (Dessutom är jag bekväm och då har det varit smidigare att bara amma. Inga glömda flaskor, uppvärmning, diskning.. :) )Vill bara göra dig förberedd på detta. Lycka till :)

• JennyL88

Prata med din barnmorska om dina tankar. Jag hade tre flaskor hemma men ammade mesta dels. Finns en massa att läsa på amningshjälpen.se, där fick jag bäst information. Mitt tips är att testa amma och låt de ta sin tid, kan vara jobbigt de första två veckorna. Men testa även flaska och ha ersättning hemma. De är du och din sambo som vet bäst och kommer veta vad ni vill och trivs med när ni väl kommit in i familjen och hela de livet med er bebis. Lycka till.

BF 15 oktober
Svar på tråden väntar på mitt första barn.. hjälp :)