väntar på mitt första barn.. hjälp :)
Jag pumpade mycket. När min mjölkproduktion satte igång kom det mycket som jag ville ta vara på. Läste mig till att man kunde frysa in. Köp plastpåsar i olika storlekar med "zip-lock" om du vet vad jag menar och skriv datum på dom. Det håller några månader i frysen om jag minns rätt. men googla! när man ska tina upp måste man använda KALLT vatten! ja jag vet det låter som det ska ta en evighet men det gör det inte. 10-15 min så är mjölken flytande igen och sen värmer man i påsen i vattenbad till kroppstemperatur. Inte för varmt! Det funkade jättabra för oss och jag kunde åka iväg några timmar utan att oroa mig. Mitt tips är att köpa en bra bröstpump som inte är för krånglig att använda. Hellre spendera lite pengar än att febrilt sitta och dra och pumpa och svätta mjölk överallt. Det är väldigt bra att ha sparad mjölk i frysen när barnet har en tillväxtperiod och brösten inte hinner med att producera efter efterfrågan. då kan man mata lite till med upptinad mjölk. Lycka till och kom ihåg att bröstmjölk är det bästa du kan ge ditt barn!