Inlägg från: Erika 146 |Visa alla inlägg
  • Erika 146

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Åh roligt att det gått bra Förväntansfull!

Ja för oss blev det lite panik med bilstol eftersom Meja gallskrek så fort vi satt henne i babyskyddet. Tur nig löste det sig väldigt bra då en bekant hade en kombostol (babyskydd och bilstol i en, 0-18kg) så köpte den för mindre än halva priset mot vad en ny kostar. Annars är ju bilstolarna från 9kg.
    Det är en Akta graco duologic och vi hade akta graco logico på babyskyddet.

• Erika 146

Meja blev 3 mån förra veckan och vi tog sprutor förra måndan. Hon vägde 6860 och var 61 lång, exakt 10cm längre sen födseln och nästan exakt 3kg + sen födseln stora tjejen min

• Erika 146

Lupin84

Jag fick rekommendation att vänta 5-6mån innan situps och situps är inget någon pt förespråkar innan man fått bra bål/bäckenstabilitet. Situps ger även bara effekt på ytliga magmuskler inte de djupa som är viktigast både för stabiliteten och resultat ð???

• Erika 146

Så är det även viktigt att myskeldelningen i magmusklerna gått tillbaka. Hopp ska man inte heller utsätta kroppen för för tidigt men vet ingen tidsrekommendation utan där är det viktigt att man gjort knipövningar tillräckligt länge för att kunna knipa när man belastar bäckenet med hopp/tunga lyft mm.
    Jag har själv börjat köra lätt styrketräning nu mixat med långa promenader.

• Erika 146

Meja har sen nästan en månad fått sista flaskan vid 22/23 och sovit till 05/06, ätit och sovit till 08/09. Riktigt lyx ð???
    På dagarna (en optimal dag) sover hon i gungan ca 11-13 sen en kortare på eftermiddan och en kort på kvällen. Vill iaf få till minst en gång om dagen som hon sover 2h sammanhängande så beror de ju lite på vad vi gör, vagnen kan hon sova 1-1,5h om jag har tur ð??? men bara om vi promenerar hela tiden.

• Erika 146

Ni vars bebbar sover så dåligt på nätterna, ammar ni eller ger ersättning? Flera i min föräldragrupp som ammar men har haft bebbar som sover dåligt (ändå bra viktuppgång) började med ersättning som sista mål innan läggning och under natten vilket gjorde stor skillnad.

Ja Meja skulle till 100% fortfarande sova dåligt på dagarna om vi inte köpt "kolikgungan" för 2mån sen. Hon sover inge större i bilen/vagnen om hon inte är megatrött och famnen bara 10-15min. Tackar dock högre makter att hon sover så bra på nätter och i egen säng dessutom.

• Erika 146

Meja har fått mosad banan några ggr och sugit på en vattenmelon skiva. Hon blir 4mån på lördag.
    Dessa smoothies/puréer på affärn från 4mån nån som vet om det är socker i? Tänker i största mån undvika socker och massa sött över lag så länge det går...

• Erika 146

Sopfial

Jo men där sa du nåt, ska nog lugna mig med fruktpureer som jag gjort hemma. Fick två burkar av mamma igår som hon köpt jag ska testa ist. En majs/potatis och en morotpure
    Får vi se vad hon tycker om dom ð???

• Erika 146

Meja är 4,5mån och äter smakportioner, där vi fortfarande provar oss fram. Mosad banan är en favorit likaså blåbärspuré med gröt :) Provade majs/potatispuré idag och det var inte så tokigt.

Som dig Sade sover Meja inte själv, hon somnar men vaknar och man får natta om henne flera gånger vilket gör det enklare att ha henne i gungan på kvällen. det är oftast bara att bära över henne till sängen och hon sover vidare utan problem. dagtid likadant och hon sover även väldigt lite i vagnen. Tack och lov sover hon duktigt på natten, äter vid 4 och somnar om till 8.

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014