• maribel

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Ciliaja skrev 2014-06-30 11:07:08 följande:

Idag är min plutt 4 veckor. Och jag kan äntligen ha mina vanliga jeans igen :):)

Låter nice!

Här har min plutt helt knasiga dagsvanor. I förrgår var han vaken 13-23, i 10h med undantag för 30min vila.Gissa om jag var helt slut efter att ha försökt hitta sätt att söva han på. Igår sov han från 1200-1800 men amma 2ggr. Inatt vaknade han bara 1ggr. Det finns alltså hopp!!
  • maribel
    Ciliaja skrev 2014-06-30 15:19:58 följande:

Maribel- hur många veckor är din lille kille nu? :)

7v. Oj, vad stort det låter. Tiden går snabbt!
  • maribel
    trulle82 skrev 2014-07-01 09:56:48 följande:

Var det inte några av er som hade problem med att er lille hade börjat böka vid bröstet när ni ammade? Hur har det gått med det? Min dotter har börjat med det, och tycker det ökar. Precis som att hon tycker efter en liten stund att mjölken inte kommer tillräckligt fort eller nåt. Det händer inte varje gång, men några gånger om dagen. Går det över`?? :D

Tycker att det kan bero på två saker. Antingen kan dem inte komma till ro och då har jag gått till ett rum där det är tyst och släckt ned så det blir lite lugnt.
    Eller så tycker dem att det dröjer innan det rinner till och då har jag växlat och bytt bröst och till sist en gång gett ersättning när dem bökat för mycket. Märker att man blir stressad själv av det och det känner dem.
    Ciliaja skrev 2014-06-30 21:15:13 följande:

Någon som börjat få in lite rutiner? :)

Idag har det känts jobbigt. Hon har mycket magknip så vi sover bara korta stunder både på natten och dagen och jag kan inte lägga ifrån henne alls så jag får ingenting gjort.

Men hon är helt underbar!

Inga direkta rutiner här heller, utan varierar verkligen från dag till dag men tycker att han vaknar mindre på natten nu på senaste tiden. Ett tag var det varje timme, senaste dagarna har det varit 00, 03, 06! Så bra!

Hur ofta äter era bebisar?

• maribel

Min plutt sover på egen liten madrass som ett nest i vår säng. Nu äter han bara 2ggr per natt och börjar bli större så säng ska testas snart. Har också växt massor , 420 g i veckan senaste veckorna . Oj vad fort dem växer!

En fråga:amade ju förut varje timme, nu blir det varannan el var tredje. Är så orolig att det ska bli mindre mjölk? Pumpar ni andra mellan el funkar det ändå? Mina bröst är inte hårda el spända, är era det?

• maribel
    Ciliaja skrev 2014-07-03 22:40:45 följande:

4 veckor sen var jag 17 kilo tyngre och väldigt mycket bredare. 4 kilo kvar till startvikten och snart ska jag träna igen :)

Oj,vad platt och fin din mage blivit!

Vad gör ni andra i sommar, åker ni bort eller håller ni er hemma.
    Vi ska åka till Spanien 28juli men börjar tveka om det var så smart ? Åker för dem andra barnens skull men känns som att plutt är för liten?
  • maribel
    Erika 146 skrev 2014-07-14 00:26:51 följande:

Någon som provat standardmodellen?
    Vi ska göra det i hopp om rutiner och humana kvällar/läggningar

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/verktygsladan-standardmodellen-sammanfattning

Intressant läsning! Jag har ju mitt tredje barn och kan bara konstatera att oj, vad alla barn är olika. Första åt bara var tredje timme och somnade överallt och sov hela nätterna. Denna kille vill äta ofta, och sover aldrig mer än 30min per dag! Hatar att ligga själv i vagn eller säng och är verkligen motsatsen till sina syskon.
    Som förstagångsföderska är det ju jättesvårt att veta hur och vad man ska göra men även som omföderska för alla barn fungerar olika. Har testat allt men plutten vill ändå inte sova på dagarna och inser att han bara är så´n. Dessutom ändras deras sov och ätmönster hela tiden under dem första tre månaderna.

Min lilla (9v) somnar aldrig för före 2300 men det som funkar för vissa funkar inte för alla. Bara att testa sig fram?
  • maribel
    SophiaI skrev 2014-07-16 21:23:24 följande:

Alltså, är det normalt att amma bara ca var tredje timma när de är sex-sju veckor gamla? Edit är dessutom en snabbätare och blir ofta klar på fem minuter...

Hittills har hon dock gått upp bra i vikt men det känns konstigt. Har försökt erbjuda oftare men då blir hon skitsur!

Tycker inte mina bröst blir ömma mellan amningarna heller, men de är väl inställda på att hon äter så sällan?

Någon annan dom har samma "problem"?

Min 2-mån äter alltid bara 5min. Ett tag var det varje timme sen var tredje och nu varannan. Mina bröst är bara spända på natten och det rinner inte alltid till. Gör det det på era varje gång
  • maribel

Kan bara hålla med, vår plutt är också över 6kg och 60 cm nu! Tur att vi valde en Brio vagn för dem är lite större men ändå börjar den kännas liten på längden! Har rensat ur barnkläder och snart är 62 också små i längden, men dem ska ju räcka till 4mån! Så mycket nya fina kläder som man köpt och fått i present men som han aldrig använt då det var långärmat och det varit tropikvärme.

• maribel

Senaste bvc besök. 3mån och 6840g, 62cm lång. Hjälp vart tog min lilla bebis vägen? Hur ska liggdelen räcka när benen redan slår i kanten.

• maribel
    lupin84 skrev 2014-08-11 07:09:36 följande:

9kg är det på våran nästa stol. Britax multi tech. Här där våra barn går har dem bestämda 15 timmars tider, måndag- torsdag 8.30-12.15. Gillar det inte, har dessutom från nu två ställen att lämna o hämta på... :/ vilket körande det blir och nästan ingen tid för lillebror.... hade velat ha tre dagar 9-14! Idag har vi värsta höstdagen, ösregn - det vräker ner!! Får planera upp massa inne aktiviteter...

Oj, vad stressiga tider. Här där vi bor har man rätt till 30h vecka.(men det tycker jag kanske är för mycket).
  • maribel
    trulle82 skrev 2014-08-18 10:44:05 följande:

Är det bara jag som har problem med att hon bara sover ca 30min i streck på dagarna? Väldigt frustrerande. Försöker att vagga och med nappen men det går inte. Hur gör ni?

Frustrerande här med!!

Vår lilla sover 15min, är vaken 1h sover 15min. Kan sova mer om han ligger i någons famn men det har man inte tid med med två barn till. Vi har testat allt, vagn, napp, bärsele men inget funkar detta är jättejobbigt och så här håller det på till 2230 varje kväll.

Nå´n mer som har en bebis som suger på händerna och dreglar mycket? Hoppas inte tänder är på G än?
  • maribel
    Ciliaja skrev 2014-08-18 21:28:57 följande:

Sienna har händerna i munnen hela dagarna typ. Å jag har fått börja ha dregel haklappar på henne. BVC sköterskan sa att det kan vara så flera månader innan första tanden

Bra! Kanske dröjer till tänderna då,Glad
  • maribel
    Erika 146 skrev 2014-08-19 09:43:06 följande:

Det var samma här med sömn på dagtid, hon sov flera timmar om jag höll henne annars bara korta stunder vilket gjorde henne missnöjd precis hela tiden. Vagnen funkade oxå om jag vaggade/körde på tröskel men man kan liksom inte ha det så! Vi köpte en Akta graco swing n bounce (kolikgunga i folkmun), dyrt med idag hade jag kunnat betala det dubbla för vilken frihet!! Hon älskar den och sover allra bäst i den på dagarna, oftast 1,5-2h ibland 4-5h! Sjukt gladare tjej när hon är vaken oxå och har fått sovit som hon behöver.

Meja har varit bra sen födseln med sovning på nätterna, när jag ammade gick det 2-3h mellan måltiderna och nu äter hon i regel sista flaskan mellan 23-00 och sover sen 4-5h äter sen sover 2-3h och sen börjar dagen runt 9.

Kan 3mån bebisar bli åksjuka? Nån som vet?

Oj, ska genast kolla på en så´n.
  • maribel
    förväntansfull2014 skrev 2014-08-20 11:47:58 följande:

Här äts det ofta, typ varannan till var tredje timme under dagen. Fram tills för 3 nätter åt plutten sista målet ca 22 å vakna mellan 4.30-5.30 åt somna om å åt vid 7 igen. Men nu äter han 22 sover till 2.30 å därefter ca 1 gång i timmen E helt slut på morgonen...

Med detta så har han inte gått upp så bra i vikt. Tror inte att jag har tillräckligt med fet mjölk. Nu vid 3 månader vägde han 6160 gr å 66 cm lång. Har växt 2,5 cm å ökat 350 gr på 3,5 vecka... Så bvc vill att jag ger ca 50 ml tillägg tre gånger om dagen. Helt ok för mig men plutten vägrar ta flaskan. Sväljer tillägget men suger inte på flaska. Några tips å vilket tillägg?

Ang suga på händer å dregla, det gör vi här med Har gjort så i ca 3 veckor å det blir så blöt överallt, haha

Tycker inte heller det låter som lite viktuppgång, nu går dem inte upp lika mycket som i början och det är normalt. Visserligen en lång kille men sa hon rätt? Min 3mån är 62.5 lång och väger 6920 men vägde 3640 när han föddes. Ökade 400g i veckan fram tills nyligen då det är mindre men normalt enl bvc.

Hur ofta går ni till Bvc, har inte nästa tid förren om 1.5 mån.
  • maribel

Här går dagarna också fort speciellt när man ska hämta storasyskonen kl 1330.
    brukar sitta i babysittern och ligga lite i babygymmet och två dagar i veckan går jag på mammafika och öppen förskola. Min lillpojke vill fortfarande mest bli buren och ligger inte i vagn så bärselen är ett måste vilket är jobbigt när han väger över 7kg.
    Dem andra barnen gillade att åka vagn och jag hade hoppats på att kunna ta barnvagnspromenader men det går inte. Idag var jag till Ica och fick stanna 4ggr på vägen och bära honom.

Min plutt tar inte nappen men vill verkligen inte "snutta" sen flera veckor tillbaka, han blir arg om man lägger honom vid bröstet utom när  han ska äta? Han äter dessutom bara på ett bröst nu, vill inte ha båda samtidigt? Hoppas han ändå går upp i vikt? Äter era bebbar mindre?

• maribel

Min vägde 6830 och var 62.5 lång vid 3mån.

Känns inte som en liten bebis längre.

• maribel

Hur äter era bebisar nu? Min plutt vill äta mer sällan och då bara på ett bröst sen blir han arg om jag trugar andra också. Ska kontrollväga imorgon på bvc men vet inte varför han inte vill äta så gärna längre.

Äter era också mindre?

• maribel
    Amalian83 skrev 2014-09-04 19:50:04 följande:

Vad gör man med en bebis som inte tar napp, som vill snutta sig till ro om kvällen, men som just spytt upp mat? Ska man fortsätta ge bröstet till dess att bebisen är i ro och klar för att sova? Magen är ju liksom full!

Tacksam för tips

Min bebis tar inte heller napp och snuttade hela kvällarna dem två första månaderna men nu dem senaste veckorna så vill han inte snutta, knappt amma. Han vill äta och sen sova. Vi vaggar honom i famnen eller ammat en kort stund sen "drar" jag bort honom från bröstet så fort han släckt ögonen, gjort så från början så till sist har han nog vant sig av med snuttandet.
  • maribel
    Ciliaja skrev 2014-09-23 12:36:58 följande:

Sienna sover katastrof dåligt. Vaknar en gång i timmen HELA nätterna. sover bara 30 min på dagarna om inte vagnen är i rullning. så det blir lite tid för mig och sambon tillsammans dessutom får jag inte mycket sömn. Hoppas det vänder snart!

Det där om vagn i rullning gäller här med oh sover nästan inget på dagarna vilket gör att man inte hinner någonting. Får vara glad om man hinner duscha. Men nätterna är bra, sov 22-0630 i förrgår men normala fall 22-03 och sen till 06 och vidare till 0800. Har nå´n börjat med smakisar och gröt?
  • maribel

Här har William krypit , sitter och fått två tänder. Det går fort och han älskar att bita i elsladdar så det gäller att vakta honom. Tiden går snabbt men eftersom hans syskon är 6 och 8 år hinner jag ändå med att ge honom tid. Tänkte i veckan på att för ett år sen var han inte ens född och nu känns det som han funnits här alltid. Jag blir hemma till sommaren och sen tar hans pappa över.

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014