Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Antingen äter min mindre eller så äter hon mer effektivt. Det som är nytt sedan några dagar tillbaka är att hon har börjat spy upp mat. Förut kunde jag plocka fram bröstet lite när som helst och hon åt och behöll allt. Ingen spy-bebis alls. Nu däremot så kommer det upp hela tiden. Jag är inte van att bli nedspydd. Känner mig som värsta amatören när jag rapar henne utan att ha en handduk på axeln.

• Amalian83

Vad gör man med en bebis som inte tar napp, som vill snutta sig till ro om kvällen, men som just spytt upp mat? Ska man fortsätta ge bröstet till dess att bebisen är i ro och klar för att sova? Magen är ju liksom full!

Tacksam för tips

• Amalian83

Herregud min lilla tjej har börjat få tänder! 3,5 mån gammal så har det dykt upp två små vassa riskorn på underkäken. Än så länge verkar hon själv inte reagera alls på dem mer än att hon tuggar på sina händer. Ingen feber eller diarré än och tuggleksaker är ointressant.

Min mamma påstår att om en bebis får tänder tidigt kommer det snart ett syskon. Stackars min sambo. Nu törs jag verkligen inte ha sex ;)

• Amalian83

Jag tränar i parken med andra mammor. Upplägget är anpassat för nyblivna mammor. Exempel på övningar är plankan, höftlyft, benböj, armhävningar, dips, bulgarisk benböj, utfall och korta löpintervaller i backe/trapp. Har funkat bra för mig. Kört sedan bebis var 10 veckor.

Ska börja med smakprov nästa vecka när bebis blir 4 mån. Någon som har bra råd/tips?

• Amalian83
    trulle82 skrev 2014-09-24 20:22:10 följande:

Känner ni er helt återställda i underlivet efter förlossningen? Jag fick bristningar grad 1 och 2, men tycker fortfarande att det känns obehagligt. Kan svida ibland. När jag kollar i spegel så ser det lite konstigt ut tycker jag, det ser ut som en bula eller vad man ska säga precis vid hålet. Jag var på återkontroll vid v8 och då sa barnmorskan att det läkt fint. Ska dit och sätta i en spiral om 2 veckor, så får höra då med henne.

Låter som du har framfall. Inget farligt, men viktigt med knipövningar.
  • Amalian83
    Erika 146 skrev 2014-09-23 23:21:48 följande:

Meja har fått mosad banan några ggr och sugit på en vattenmelon skiva. Hon blir 4mån på lördag.
    Dessa smoothies/puréer på affärn från 4mån nån som vet om det är socker i? Tänker i största mån undvika socker och massa sött över lag så länge det går...

Jag har läst och det är inget annat själva frukten i. Iallafall de för 4 mån från ellas. Detsamma gäller nog allt för 4 mån. Finns nog ingen producent som klarar att sälja mat till 4 mån som inte är osockrad, osaltad etc.

Däremot är det palmolja i nestles gröt från 4 mån, men i min butik här i Norge så hittade jag ingen gröt från Semper eller hipp för 4 mån. Törs inte göra egen gröt till lillan riktigt än så det blir nestles tyvärr. Ska hen till Sverige i helgen så jag ska kolla om det finns palmoljefri gröt då. Någon som vet??
  • Amalian83

Det tog ca en månad för min tjej att börja äta en halv portion gröt (endast kvällstid). Idag, efter ytterligare 2 veckor, åt hon en hel portion för första gången och det gick bra. Hon har tyckt om gröt hela tiden, men var skeptisk i början. Tror det är viktigt att inte ge upp, de lär sig tycka om det. Jag blandar alltid gröten med bröstmjölk eller ersättning.

Utöver gröt på kvällen äter hon lite mat till lunch, antingen egenmosad morot eller färdigköpt för 4 mån. Avslutar alltid med tre-fyra skedar katrinplommonmos för hennes mages skull.

BVC ville att vi ska börja ge henne gröt på morgonen också. Det testade vi, men funkade inte alls. Tänkte testa igen när hon blir 6 månader om tre veckor. Det ska ev göra att hon kan sova längre om natten.

• Amalian83

Vi har haft sittdelen sedan början av november, m a o sedan bebis var 5,5 mån ca. Hon älskade sitt liggdel, men blev helt enkelt för lång för den. Det tog några dagar innan hon vande sig, men nu gillar hon den.

Hon sitter i åkpåse. Det är runt 5 grader här där vi bor. Hon har ull som första lager och därefter en bomullsoverall med luva och bomullmössa, men inte så tjockt. När det går mot nollan kommer hon få ullmössa, ullvantar och ullsockor på. Vi kommer testa oss fram på en tjockare bomullsoverall och en väldigt tjock bomullsoverall. Samtidigt funderar vi på om vi inte ska gå för ull som ytterplagg också. Behöver jag säga att vi bor i Norge? :)

• Amalian83
    kokos skrev 2014-11-19 18:57:34 följande:

Jag ökade på ganska fort och det gick bra. Min prins äter en hel portion gröt på morgonen men då har han ätit gröt i 2 månader...

Han får 1-2 mål ersättning sedan äter han den mat vi äter smile1.gif Frukt också. Välling på kvällen. När kan man ge majskrokar?

Jag köpte majskrokar idag som det står från 6 mån på. Vi ska testa på söndag när hon blir sex mån. Har sett andra märken som är från 8 mån så vi ska nog ta det väldigt lugnt.
  • Amalian83

Vi har en tummen-mobil hängandes över henne på skötbordet och det hjälper. Fest varje gång!

Däremot är det protester om man försvinner ur syne samt mycket orolig sömn.

Hur går det för er andra med maten? Vi har ökat långsamt sedan ett par månader och det har gått bra, men senaste tre dagarna går bajsandet väldigt trögt. Hon trycker och trycker men det kommer bara en liten korv (ursäkta). Ger katrinplommonmos i tillägg till gröt och grönsaksmos. Nu är jag osäker på om jag borde ta en paus med maten eller inte. Hon är sex månader idag.

• Amalian83

Min tjej har de senaste dagarna verkligen signalerat att hon tröttnat på ammandet. Jag hade gärna fortsatt, men på dagtid vill hon knappt längre. Jag tycke det är lite läskigt att sluta amma. Har liksom vant mig vid det, det är ju så bekvämt.

Om hon nu faktiskt menar allvar med att hon inte vill ammas längre kommer vi gå över till ersättning som vätska. Vi kommer också byta ut gröten på kvällen till välling.

Naturligtvis är hon fortfarande mycket fokuserad och bestämd när det gäller nattamningen. Den ska hon ha 1-2 ggr per natt.

• Amalian83

Jag har varit två dagar på jobb denna veckan och fortsätter så i sex veckor. Kan säga som så att det har gett mig mer energi när jag är hemma. Man inser hur härligt det är att vara hemma med den lilla, samtidigt som det gick helt problemfritt att vara på jobbet. I Norge har man en timme betald amningsfri och det tänker jag utnyttja för allt vad det är värt. 6,5h jobb två dagar i veckan till mitten av feb känns helt ok :)

• Amalian83

Här äts det ganska mycket mat. Jag går efter principen "mätt bebis sover bättre". Har dock också behov för tips om mellis. Jg ger fruktpure men upplever inte det som tillräckligt. Bakade osaltat bröd igår som verkade gillas idag så det kör jag nog vidare på. Osäker bara på vad man kan ha för pålägg.

• Amalian83

Sophial: mosad banan och avokado ska vara det närmaste man kommer näringsmässigt när amning eller ersättning inte längre intresserar bebisen.

Min tjej äter gröt med mosad banan till frukost, en halv barnmatsburk plus katrinplommonmos till lunch, fruktpure till mellis och gröt till kvällsmat. Morgon lunch och kväll ammar jag, men upplever det inte som att brösten är överfulla av mat direkt... Så jg kompletterar med vatten på dagen och om pappan har henne försöker han med ersättning. Mellisen är nog för lite mat så jag har bakat bröd som jag ska ge henne.

• Amalian83

Hur går det för era bebisar? Min tjej på snart 9 mån är nu 72 cm lång och väger 10800g. Fortsatt en tjockis alltså. Hon har kommit på hur man ålar sig framåt, men gör det endast om hon är riktigt motiverad. Fortfarande en liten latoxe :)

Jag har börjat jobba igen och det går bra tack vare en grymt bra pappa och en bebis som älskar att följa med på hans äventyr. När solen börjar titta fram igen kommer jag dock säkert sakna mammaledigheten.

• Amalian83
    SophiaI skrev 2015-02-20 11:43:54 följande:
    Älskar att dansa och klappa händerna också :)
    Haha skön unge!
  • Amalian83
    kokos skrev 2015-02-25 12:27:14 följande:

Måste bara fråga.... Hur många tänder har era små? Min blir 10 månader nästa vecka och har 8 :-O

Min är 9 mån och har också 8 tänder!
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014